شناسهٔ خبر: 66705142 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

ايران ما؛ ميراث ما

صاحب‌خبر -

از شنبه ٢٩ ارديبهشت تا جمعه ۴ خرداد هفته ميراث فرهنگى در ايران است.

آغازين روز هفته مصادف با "روز جهانى موزه" با شعار موزه و آموزش و پژوهش" توسط ايكوم نامگذارى شده است.

- معاونت ميراث فرهنگى با همكارى و مشاركت دستگاه هاى دولتى، سمن هاو تشكل هاى مردم نهاد، رسانه ها و مطبوعات، دانشگاه ها و موسسات پژوهشى و علمى برنامه هاى متنوع، متعدد در سراسر كشور تدارک ديده است؛

* رونمايی از الواح هخامنشى استردادى از آمريكا، نمايش آثار كمتر ديده شده موزه ملى ايران در ١١ استان كشور، افتتاح و بهره بردارى  از ۳۶۰ پروژه و طرح هاى عمرانى، مرمتى و ميراث فرهنگى، تجليل از موزه داران برتر دولتى و خصوصى، تقدير از برترين هاى نوروزى (مديران- موزه ها، پايگاه ها، بناهاى تاريخى..)، آغاز بكار رسمى شعبات و دفاتر انجمن خيرين ميراث فرهنگى در استانها، نشست مشترک معاونت ميراث فرهنگى و مديران صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، نشست مشترک مديران كل ميراث فرهنگى و اوقاف استانها، نشست اختصاصى با سمن ها و تشكل هاى مردم نهاد در حوزه ميراث فرهنگى، مراسم ويژه ثبت جهانى تذهيب و تقدير از جمعى از سرآمدان اين هنر، مراسم مشترک ميراث فرهنگى با دو نهاد مهم ايكوموس و ايكوم، برگزارى شب فرهنگى ايران و پاكستان، ويژه برنامه هاى مشترک با بنياد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، برگزارى بيش از ١٠٠ نشست علمى، پژوهشى و تخصصى، نشست سراسرى هيات هاى راهبردى پايگاه هاى ميراث ملى و جهانى را بايد از مهم ترين آنها برشمرد.

هفته ميراث فرهنگى با شعار مشاركت مردمى و مسئوليت اجتماعی بدنبال آن است كه حفاظت، صيانت و معرفى ميراث فرهنگى را از طريق مردم و نهادهاى مردمى بسط و گسترش دهد.

* ايران عزيز جزو ده كشور بزرگ تمدنى جهان است. قدمتى بيش از ٧٠٠٠ سال و سابقه سكونت بشرى بيش از يک ميليون سال را از آن خود كرده است.

*  در ثبت ميراث ملموس و طبيعى با ٢٧ اثر در ١٠٧ سايت جهانى جزو ١٠ كشور برتر دنياست.

*  در حوزه ميراث ناملموس با ثبت ٢٤ عنصر قبلا رتبه هفتم و در دولت سيزدهم با افزايش تعداد پرونده دو رتبه صعود و مقام پنجم دنيا را دارد.

- از پروندهاى ثبت شده جهانى برخى زنجيره اى هستند؛

۵۴ كاروانسرا در ۲۴ استان / ١١ قنات / ٩ باغ /۵ جنگل هيركانى/٣ كليسا/ ٣ بيابان لوت/ ٢ اورامانات/٢ منظر ساسانى فارس را بايد مورد تاكيد قرار داد.

* ۴۱/۳۴۴ اثر ثبتى در ايران داريم كه شامل موارد زير است:

-۱۴/۷۷۷ ابنيه
-۱۹/۶۳۷ تپه ومحوطه
-۲/۵۱۴ منقول
-۱/۱۵۴ آثار طبيعى
 - ۳/۰۵۶ ناملموس
-۱۱۶ بافت شهرى و روستايی است.

*  ايران داراى ۸۳۳ موزه است؛

- ۲۵۹ موزه وابسته به وزارت ميراث
- ۳۲۳ موزه غير وابسته
- ۲۱۴ موزه خصوصى
- ۳۷ موزه مشاركتى است.


با تبريک هفته ميراث فرهنگى و روز جهانى موزه به همه همكاران و دست اندركاران و خدا قوت در سراسر كشور توفيق خدمت شايسته در حفاظت و صيانت از ميراث فرهنگى كشور را خواهانم.

 

نظر شما