شناسهٔ خبر: 66705053 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

کتاب درباره کتاب/ معرفی «خرس کتاب»؛

خرسی که از خوانده‌شدن کتاب توسط کودکان خوشحال می‌شود

«خرس کتاب» نه‌تنها به ترویج فرهنگ کتابخوانی کمک خواهد کرد، بلکه می‌تواند عامل مؤثری برای ترغیب کودکان به عضویت در کتابخانه‌ها باشد.

صاحب‌خبر -

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فهیمه ایمانی، مربی کتابخوانی و مروج کتاب کودک و نوجوان: در بین کتاب‌هایی که پیرامون کتاب و مخصوص کودکان نوشته شده‌اند، خلاقیت حرف اول را می‌زند! بعضی آنقدر جذاب‌اند که که حتی جلد دوم و شاید سوم دارند. یکی از این کتاب‌ها «خرس کتاب» است؛ کتابی که وقتی آن را باز می‌کنید با یک کتاب دیگر درون آن روبه‌رو می‌شوید!

«آتو» خرس درون یک کتاب است و یک راز مهم دارد. وقتی کسی او را نگاه نکند زنده می‌شود و می‌رود دنبال کارهای موردعلاقه‌اش! اما یک روز اتفاق عجیبی می‌افتد. او را در اسباب‌کشی جا می‌گذارند. آتو دوست نداشت تنهای تنها بماند. حالا او چه کار باید بکند؟ «خرس کتاب در برف» را می‌توان جلد دوم این کتاب دانست.

آتو خرس کتاب است؛ ولی خرسی که از خوانده‌شدن کتاب توسط کودکان خوشحال می‌شود. اینکه مطالعه کودک باعث خوشحالی شخصیت‌های داستان می‌شود، عامل خوبی برای ترغیب کودکان به مطالعه و ترویج کتاب و کتابخوانی است. آتو ثابت می‌کند شخصیت‌های کتاب می‌توانند از جای خود بلند شوند و در همه جای خانه راه بروند! حتی یک سری کارهای موردعلاقه دارند که در زمان‌های استراحت به آن‌ها می‌پردازند. اگر شخصیت‌های کتاب زنده شوند چه اندازه‌ای هستند؟ آیا اندازه ما هستند؟ این سوالی است که کتاب به ما پاسخ می‌دهد. خرس کتاب به ما یادآوری می‌کند گاهی ممکن است شخصیت‌های کتاب بین ما باشند و ما متوجه آن‌ها نشویم!

مجموع این مفاهیم بدیع و جذاب می‌توانند ابزار خوبی برای تسهیل‌گری کتاب باشند. مربی می‌تواند از این مفاهیم وام گرفته و در بلندخوانی کتاب‌های دیگر نیز از آن‌ها استفاده کند. البته نباید از نظر دور داشت که شخصیت اصلی داستان عاشق کتاب و نوشتن است و این عامل نیز می‌تواند تأثیر مستقلی در ترغیب کودک به مطالعه داشته باشد. آتو عاشق نوشتن است و علت آن را می‌توان در محیط زندگی او که کتاب است جست‌وجو کرد. درواقع محیط زندگی و خانواده یکی از اصلی‌ترین عوامل عشق کودک به کتاب است. آتو به سبب انس با کتاب توانست به کمک یک نقشه، از خانه‌ای که در آن تنها بود نجات پیدا کند. مطالعه عامل آمادگی ذهنی برای برون‌رفت از بحران‌هاست.

نویسنده، دنیای بیرون را در مقایسه با دنیای درون کتاب، سرد و دودگرفته معرفی می‌کند. درواقع گویی دنیا نامهربان است و بهترین راه، پناه‌بردن به دنیای داستان‌های کتاب‌هاست! بسیاری از کودکان نیز مشکلات زمینه‌ای و خانوادگی از قبیل طلاق، اعتیاد و… دارند و این کتاب می‌تواند در بهبود وضعیت روحی این کودکان مؤثر باشد. علاوه بر این مورد، خرس کتاب درست زمانی که دیگر نمی‌توانست راه برود، به مسیرش ادامه داد و نور روبه‌رویش ظاهر شد؛ به این معنا که باید در مواقعی که ساده‌ترین راهکار، ناامیدی است، صبور بود و با امید به راه درست ادامه داد.

خرس کتاب در راه ماجراجویی و نجات، با شخصیت کتاب‌های دیگر دوست می‌شود؛ دوستانی که علت دوستی‌شان، ویژگی‌ها، محیط زندگی و کارهای موردعلاقه‌شان مشترک است. دوستی باعث می‌شود هیچ‌کس دچار حس تنهایی نشود. صفحه ۳۰ کتاب که شخصیت‌های کتاب‌های مختلف را نشان می‌دهد، تصویرگری متفاوتی دارد. نکته جالب توجه این تصویر این است که بسیاری از شخصیت‌های کتاب در حال مطالعه کتاب‌اند. درواقع مطالعه کتاب جزئی از زیست شخصیت‌های کتاب است. کودک می‌تواند از طریق این کتاب به این درک برسد که می‌توان شخصیت‌های کتاب‌های مختلف را با هم آشنا کرد. شاید بتوانند دوستان خوبی برای هم بشوند! این مفهوم بدیع می‌تواند به درک عمیق داستان‌ها و تثبیت آن‌ها در حافظه بلندمدت کودک کمک کند.

این کتاب نه‌تنها به ترویج فرهنگ کتابخوانی کمک خواهد کرد، بلکه می‌تواند عامل مؤثری برای ترغیب کودکان به عضویت در کتابخانه‌ها باشد. آتو با آمدن به کتابخانه دوستان زیادی پیدا می‌کند و حتی به دلیل اینکه تعداد خواننده‌های داستانش زیادتر می‌شود، خوشحال‌تر است.

کتاب «خرس کتاب» را کیتی کلمینسون نوشته و تصویرگری کرده است. انتشارات پرتقال این کتاب کودک را با ترجمه آناهیتا حضرتی در ۳۲ صفحه مصور رنگی به بازار نشر عرضه کرده است.

به گزارش ایبنا، نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما