شناسهٔ خبر: 66704990 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

گزارش جدید اسپید تست از وضعیت سرعت اینترنت ایران در اردیبهشت 1403

صاحب‌خبر -

لیست آخرین وضعیت سرعت اینترنت ثابت و همراه کشورهای مختلف منتشر شد؛ افزایش نرخ اینترنت، هیچ تاثیری بر سرعت اینترنت ایران نداشته است.

وب سایت اسپید تست (SPEED TEST)، یکی از سایت‌های رتبه‌بندی سرعت اینترنت بوده که به‌صورت جهانی، سرعت اینترنت تلفن همراه و اینترنت ثابت کشورهای مختلف را محک می‌زند.

در جدیدترین رتبه‌بندی منتشر شده از سوی این وب سایت، میانه سرعت جهانی اینترنت موبایل 52.87 و میانه سرعت جهانی اینترنت ثابت 93.65 مگابیت بر ثانیه بوده است. اما به گزارش این وب سایت، وضعیت سرعت اینترنت ایران در ماه جاری به چه صورت است؟

در ماه جاری میلادی، میانه سرعت اینترنت موبایل در ایران 35.77 و میانه سرعت اینترنت ثابت آن 14.23 مگابیت بر ثانیه به ثبت رسیده است. طبق گزارش این وب سایت جایگاه سرعت اینترنت ایران با یک پله سقوط به نسبت ماه گذشته، در رده‌بندی کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت موبایل به رده 76 رسیده است. اما جایگاه ایران در رده‌بندی اینترنت ثابت بدون تغییر به نسبت ماه گذشته، همچنان رده 156 جهان است. این در حالی است که جایگاه سرعت اینترنت ایران در ماه نوامبر 2023 در وضعیت بهتری قرار داشت.

وضعیت سرعت اینترنت وضعیت سرعت اینترنت

افزایش قیمت اینترنت، تاثیری بر وضعیت سرعت اینترنت ایران نداشت

عدم پیشرفت جایگاه ایران در رتبه‌بندی جهانی در حالی اتفاق می‌افتد که سال گذشته با افزایش 7 تا 33 درصدی قیمت اینترنت قرار بود سرعت اینترنت همراه 30 درصد و سرعت اینترنت ثابت تا 100 درصد افزایش پیدا کند.

در ماه مارس سال 2024، میانگین سراسری سرعت اینترنت موبایل ایران 35.66 مگابیت بر ثانیه و میانگین سراسری سرعت اینترنت ثابت کشور 14.23 مگابیت بر ثانیه بوده است. با مقایسه جدول جدید و قدیم رتبه‌بندی اینترنت سایت اسپیدتست، درمی‌یابیم که جایگاه ایران در رتبه‌بندی کشورهایی با بیشترین میانگین سرعت اینترنت همراه 2 پله سقوط کرده و اکنون در رده 76 قرار دارد؛ اما در اینترنت خانگی جایگاه ایران بدون تغییر باقی مانده است.

وضعیت سرعت اینترنت ایران وضعیت سرعت اینترنت ایران

وضعیت نابسامان جایگاه اینترنت ایران در حالی است که قطعی‌های مکرر اینترنت داخلی در آن لحاظ نشده است.

برترین کشورهای جهان از نظر وضعیت سرعت اینترنت همراه

با توجه به گزارش سایت اسپید تست در آوریل 2024 میلادی، قطر مانند ماه گذشته پرسرعت ترین اینترنت موبایل را با سرعت 314.78 مگابیت بر ثانیه ارائه کرده است. در رده دوم، کشور امارات متحده عربی با میانه سرعت 278.88 مگابیت بر ثانیه حضور دارد. در جایگاه سوم کشوری خارج از منطقه خاورمیانه قرار دارد و میانگین سرعت سراسری اینترنت همراه در ماه آوریل برای ایسلند به 169.80 مگابیت بر ثانیه رسیده است. جایگاه کشورهای نام‌برده شده به نسبت ماه گذشته تغییری نداشته است.

در رده‌های پنجم و ششم به‌ترتیب دانمارک با سرعت 151.29 مگابیت بر ثانیه و نروژ با سرعت 151.04 مگابیت بر ثانیه حضور دارند. دانمارک و نروژ به‌ترتیب 1 و 7 پله به نسبت ماه گذشته صعود کرد‌ه‌اند.

در رده‌های هفتم و هشتم به‌ترتیب کره جنوبی با میانه سرعت اینترنت 150.25 مگابیت بر ثانیه و ماکائو با سرعت 142.15 مگابیت بر ثانیه حضور دارند. جایگاه کره جنوبی به نسبت ماه گذشته دو پله سقوط و ماکائو دو پله رشد داشته است.

در رتبه‌های نهم و دهم نیز به‌ترتیب کشورهای چین و هلند با میانه سرعت 133.75 و 130.61 مگابیت بر ثانیه قرار دارند. جایگاه هر دو این کشورها در مقایسه با ماه گذشته، با سقوط 2 پله‌ای همراه بوده است.

سنگاپور در جایگاه نخست پرسرعت ترین اینترنت ثابت جهان

بعد از مقایسه سرعت اینترنت همراه، نوبت به مقایسه سرعت اینترنت ثابت کشورهای مختلف می‌رسد. سرعت اینترنت ثابت در مقایسه با اینترنت همراه نوسان کمتری داشته و نیازمند توسعه و سرمایه‌گذاری‌های کلان‌تری در بحث زیرساخت است. در رده‌بندی کشورهایی با بیشترین میانگین سرعت اینترنت ثابت (خانگی) همانند ماه گذشته، سنگاپور با میانه سرعت 284.05 مگابیت بر ثانیه در جایگاه نخست قرار دارد. بر اساس لیست منتشر شده از سوی اسپیدتست، در جایگاه دوم و سوم به‌ترتیب هنگ کنگ با میانه سرعت 271.29 مگابیت بر ثانیه و شیلی با سرعت 270.19 مگابیت بر ثانیه قرار دارند. جایگاه هر دو کشور به نسبت ماه گذشته با یک پله رشد همراه بوده است.

وضعیت سرعت اینترنت وضعیت سرعت اینترنت

در رده چهارم با دو پله سقوط امارات متحده عربی با میانه سرعت 266.36 مگابیت بر ثانیه قرار دارد. رتبه پنجم نیز متعلق به کشور اروپایی ایسلند با میانه سرعت 249.86 مگابیت بر ثانیه است. جایگاه ایسلند در ماه جاری با یک پله صعود همراه بوده و توانسته مقام پنجمی را از کشور آمریکا بگیرد.

در رده هفتم این لیست فرانسه با میانه سرعت 243.47 مگابیت بر ثانیه قرار دارد که جایگاه آن به نسبت ماه گذشته تغییری نکرده است. در رتبه‌های هشتم و نهم نیز به‌ترتیب تایلند و دانمارک با میانه سرعت 232.30 و 230.35 مگابیت بر ثانیه حضور دارند. در رده دهم نیز چین با میانه سرعت 225.32 مگابیت بر ثانیه قرار گرفته که جایگاه آن به نسبت ماه گذشته، سقوط دو پله‌ای داشته است.

در گجت نیوز بخوانید:
وزیر ارتباطات از افزایش حیرت انگیز سرعت اینترنت و برندهای جدید تولید کننده گوشی ایرانی می‌گوید آخرین گزارش اسپیدتست از وضعیت سرعت اینترنت ایران رئیس رگولاتوری: سرعت اینترنت کشور ۱۰۰ برابر می‌شود اینترنت هزار مگابیتی در ایران ارائه شد بهبود رتبه ایران در سرعت اینترنت جهان در آخرین گزارش اسپید تست انتقاد تند وزیر ارتباطات از گزارش انجمن تجارت الکترونیک درباره وضعیت اینترنت ایران

نظر شما