شناسهٔ خبر: 66704639 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

اسماعیلی بیان کرد:

دولت سیزدهم به دنبال مردمی سازی عرصه فرهنگ است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید براینکه گروه‌‌ها و حلقه‌‌های مردمی و انجمن‌‌های علمی و فرهنگی و هنری، باید میدان‌‌داران اصلی فعالیت‌‌های فرهنگی و هنری در کشور باشند، گفت: بنای ما در دولت سیزدهم مردمی سازی فرهنگ و هنر در کشور است و حاکمیت، حکمرانی و دولت در قالب تنظیم‌‌گر، هدایت‌‌گر و نظارت عمل خواهد کرد و کار در اختیار مردم است. 

صاحب‌خبر -

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز، 28 اردیبهشت‌ماه تهران، با گرامیداشت ایام دهه کرامت، گفت: دهه کرامت، دهه ویژه ای است که با ولادت حضرت معصومه(س) شروع می‌‌شود و با تجلیل از امامزادگان واجب التعظیم نظیر حضرت شاهچراغ(ع) و دیگر امامزادگان تا روز 11 ذی القعده، روز ولادت حضرت امام رضا(ع)، امتداد دارد.

وی با اشاره به برکت فرزندان امام رضا(ع) در کشور، ادامه داد: این شجره طیبه در طول هزاره اخیر در کشور ما منشأ خیر و برکت، علم و دانش و چراغ‌‌های فروزان و مشعل‌‌های هدایت و راهبری بوده اند. در قرن معاصر یکی از فرزندان امام موسی‌‌بن جعفر(ع) از کنار مضجع نورانی فاطمه معصومه(س) پرچم نهضت اسلامی را بلند کرد؛ امام خمینی(ره). با قیام امام راحل نهضت بزرگ انقلاب اسلامی آغاز شد و با مرارت‌‌ها، رنج‌‌ها و مجاهدت‌‌ها به پیروزی رسید و امروز بدست یکی دیگر از سادات عزیز و جلیل القدر، فرزند دیگری از فرزندان حسین‌‌بن‌‌علی(ع)، انقلاب در قله روشنایی و هدایت قرار گرفته است؛ حضرت امام خامنه‌ای. 

اسماعیلی اظهار کرد: خلیفه عباسی از امام رضا(ع) برای حضور در مرو دعوت کرد. این هجرت تاریخ ساز پس از هجرت پیامبر(ص) مهمترین هجرت در تاریخ اسلام است. امام رضا (ع) با حضورشان در خراسان، تمدن جدیدی را با نام تمدن رضوی بنیان نهاد. این دقیقا در زمانی بود که خلفای عباسی در نیمه قرن دوم، با راه اندازی بیت الحکمه تلاش داشتند تا فلسفه غرب را در جهان اسلام گسترش دهند و امام رضا(ع) با حضور در مرو و استفاده از فرصتی که فراهم شده بود، با سلاح اقناع و استدلال و با دانش گسترده الهی خود به مناظره با رقبا پرداخت و فضای نوینی را از تفکر و اندیشه در این خطه بنیان نهاد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اگر اوج تمدن اسلامی از قرن سوم به بعد آغاز شده است با میدان‌‌داری ایرانی‌‌های محب اهل‌‌بیت(ع) از فارابی، فردوسی، ابن‌‌سینا، ابوریحان و ...  بوده و همه اینها آغازش این هجرت تاریخ‌‌ساز است و ما خدا را شاکریم که در پناه عدالت، عقلانیت و معنویتی که مکتب اهل‌‌بیت(ع) برای ما به یادگار و میراث گذاشتهند، بنای مدنی انقلاب اسلامی را گذاشتیم. 

وی افزود:‌ در این ساحت فرهنگی و تمدنی تمام دستاوردهای فرهنگی امکان رشد و تعالی پیدا می‌‌کند. انقلاب اسلامی ذاتا انقلاب فرهنگی است و رهبران انقلاب خود اندیشمندان بزرگ و کم‌‌نظیر و در برخی از حوزه‌‌ها بی‌‌نظیر هستند. دنیا و رهبران دنیا، کجا شخصیتی چون شخصیت رهبر حکیم ما سراغ دارد که با این میزان تسلط در حوزه فرهنگی پرچم‌‌دار بسیاری از اتقافات مهم فرهنگی در کشور و جهان باشد.

وزیر ارشاد بیان کرد: یکی از بزرگترین مظاهر فرهنگی جامعه نمایشگاه بینلمللی کتاب تهران است. این نمایشگاه از سال 1366 با تدبیر و هدایت رهبر معظم انقلاب که آن ایام در کسوت ریاست جمهوری بودند، آغاز شد و امروز در حال برگزاری سی و پنجمین دوره آن هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در عرصه فرهنگی و جنگ ترکیبی دشمن تلاش داشت رونق فرهنگی را از کشور ما بگیرد. برخی از چهره‌‌های وابسته و مزدور تلاش می‌‌کردند، حوزه فرهنگ و هنر را از فضای انقلاب دور کنند. اتفاقات ناگواری که در دهه 90 رخ داده بود به این مسئله کمک می‌‌کرد. توان حاکمیت دینی در حوزه فرهنگ طی سال‌‌های اخیر به شدت کاهش پیدا کرده بود. در همین حوزه کتاب در سال 1400 که دولت مردمی کار خود را آغاز کرد و بنده مسئولیت وزارت فرهنگ را برعهده گرفتم، عرصه اقتصاد کتاب نزدیک به 9 هزار میلیارد بود. این یعنی خلع سلاح کردن حاکمیت در حوزه فرهنگی. 

اسماعیلی با اشاره به احیای فرهنگ کتاب براساس نهضت امام راحل، ادامه داد: تولید لوازم تحریر در کشور به عدد ناچیز 5 هزار تنی و کمتر رسیده است و حال آنکه نیاز کشور بالای 120 هزار تن است. من به نمایندگی از دولت مردمی به شما قول دادم که در سال‌‌های پیشرو به خودکفایی برسیم. امروز که با شما صحبت می‌‌کنم مجموع تولیدات کاغذ ما به 80 هزار تن رسیده است و 155 میلیون کتاب درسی همه با کاغذ ایرانی منتشر شده است. 

وی با بیان اینکه تولید بازار تحریر کشور در آینده نزدیک به 130 هزار تن می‌‌رسد و رئیس جمهور نیز طی سفر اخیر خود به مازندران از این کارخانه بازدید کردند، افزود: ما در مکتب امام(ره) یاد گرفتیم که «ما می‌‌توانیم». ما این حرکت پرشتاب را در تمام حوزه‌‌های فرهنگی و هنری در حال پیگیری هستیم. جشنواره فجر انقلاب اسلامی در دوره اخیر بیش از 25 فیلم در حوزه مشاهیر، مفاخر و ... ارائه کرد در حالی که دشمن به دنبال تعطیلی فعالیت‌‌های فرهنگی و هنری بود.

اسماعیلی با بیان اینکه سال 1402 سال فعالیت پررنگ هنری و فرهنگی بود، گفت: دولت در حوزه مردمی سازی فعالیت‌‌های فرهنگی و هنری، مطابق با عنوان دولت مردمی و شعار امسال رهبر معظم انقلاب اسلامی حرکت می کند و بنای ما در دولت سیزدهم مردمی سازی فرهنگ و هنر در کشور است و حاکمیت، حکمرانی و دولت در قالب تنظیم‌‌گر، هدایت‌‌گر و نظارت عمل خواهد کرد و کار در اختیار مردم است. 

وزیر ارشاد تصریح کرد: گروه‌‌های مردمی و حلقه‌‌های مردمی و انجمن‌‌های علمی و فرهنگی و هنری، باید میدان‌‌داران اصلی فعالیت‌‌های فرهنگی و هنری باشند و این اتفاق درحال وقوع است و من این را به شما مردم انقلابی و متدین، قول می‌‌دهم. حوزه فرهنگ و هنر در همین دوره با اقداماتی که آغاز شده و ادامه پیدا کرده و درحال برگزاری است به جایگاه مطلوب نظام دینی و مطالبات رهبر انقلاب خواهد رسید.

وی اضافه کرد: ما در حوزه فرهنگ و هنر تمام تشکیلات این عرصه را به خدمات دهی به گروه‌‌های مردمی، موظف کردیم که قرارگاه شهید آوینی در وزارت ارشاد به همین دلیل تأسیس شده است. حوزه فرهنگ، حوزه ای است که باید اولویت‌‌های خود را در نظام امت و امامت مطابق مطالبات امام امت تعیین کند و ما این وظیفه مهم را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می‌‌کنیم.

اسماعیلی با اشاره به فعالیت نمایشگاه کتاب، ابراز کرد: در نمایشگاه بینلمللی کتاب دشمن در فتنه فرهنگی سال 1401 و در ادامه توطئه‌‌هایش برای نمایشگاه امسال در پی  ایجاد هنجارشکنی فرهنگی بود. ما یک الگوی موفق را در مدیریت فضای فرهنگی نمایشگاه در سال گذشته اجرا کردیم. نمایشگاهی که بیش از 7 میلیون بازدیدکننده در سال گذشته داشت. ما در نمایشگاه امسال نیز شاهد رشد 30 درصدی نسبت به سال گذشته در زمینه فروش بودیم که حکایت از افزایش تعداد بازدیدکنندگان دارد. نمایشگاه کتاب تهران امروز به محلی برای نشان دادن طهارت، پاکی، عفاف و حجاب جامعه اصیل ایرانی تبدیل شده است، بدون اینکه با کمترین فشاری این موضوع پیش برود.

وی در پایان با تأکید بر اینکه جامعه ایرانی، جامعه اصیل دینی است، گفت: پوشش و حجاب، فرهنگی چند صد ساله در ایران است که احکام رهایی بخش اسلام به این فضا تعالی داده است و جامعه ایران، یک جامعه عمیقا دینی است و ما در نمایشگاه کتاب این موضوع را عمیقا احساس کردیم. 

انتهای پیام

نظر شما