شناسهٔ خبر: 66703943 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

کن۷۷، به زمان مگالوپولیس

صاحب‌خبر -
گروه فرهنگی:جشنواره فیلم کن میزبان اولین نمایش جهانی مگالوپولیس، جدیدترین فیلم فرانسیس فورد کاپولا بود که به طبیعت خودویرانگر بشر می‌پرداخت و با یک تشویق ایستاده هفت دقیقه‌ای و شگفتی تماشاگرانش مواجه شد.به گزارش صبا، شور و حال گروه پر ستاره کاپولا روی فرش کن، نشان‌دهنده بازگشت کاپولا به جایی بود که او قبلاً هر دو «اینک آخرالزمان» (۱۹۷۹) و «مکالمه» (۱۹۷۴) را برای اولین بار به نمایش گذاشت و برای هر فیلم جایزه نخل طلا را به دست آورد.

«مگالوپولیس» منتقدان و طرفداران کاپولا را به دلیل دامنه وسیع و تمثیل‌های عمیقش گیج کرده است. حتی لحظه ای در فیلم که در آن با شخصیت درایور در حال مصاحبه مطبوعاتی بود که مردی روی صحنه آمد تا کلمات فیلم را با میکروفون بیان کند. چراغ‌ها روشن شد و برخی از تماشاگران را شگفت‌زده کرد، اما گروهی لز تماشاگران هم مانند بیشتر طول زمان نمایش فیلم سکوت کردند.

سایت جشنواره فیلم کن نوشت: ما یک خانواده هستیم. بیایید طوری عمل کنیم که این ارتباط واقعی باشد و دنیای ما شبیه به چیزی باشد که دوست داریم در بهشت ​​خود را ببینیم. مگالوپولیس، «حماسه رومی در آمریکای تخیلی منحط و مدرن».

فیلم عمر کاپولا و اولین فیلمی است که این کارگردان در ۴۵ سال گذشته در یک رقابت ارائه کرده است. آدام درایور به‌طور نامطمئنی بر فراز نمادین‌ترین آسمان‌خراش آرت دکو نیویورک نشست: ما می‌توانیم ساختمان کرایسلر را کاملاً بشناسیم، اما فرانسیس فورد کاپولا داستان خود را نه در منهتن، بلکه در دنیای دیستوپیایی «روم جدید» می‌گذراند و مجبور به ایجاد تغییری قاطع برای سرنوشت بشریت آینده شهر پریشان بین دو مرد اتفاق می‌افتد، یک معمار آرمان‌گرا از یک سو (آدام درایور) و یک شهردار فاسد که راه خود را در اطراف جنگل‌های بتنی از سوی دیگر می‌داند (جانکارلو اسپوزیتو). بین این دو، جولیا (ناتالی امانوئل)، شریک یکی و دختر دیگری، و برخی از شخصیت‌های نمادین مانند شخصیت‌هایی که شیا لبوف و جان وویت بازی می‌کنند، قرار دارد.

زبان بدن ستاره ها و استاد آنها روی فرش قرمز چیزی غیرعادی را نشان می‌داد. کاپولا، ۸۵ ساله با عصایی که در دست داشت، مدام یک کلاه حصیری را برای عکاسان تکان می‌داد. شیالبوف در انتهای گروه ایستاده بود و خود را نگه می داشت، در حالی که درایور و پلازا به کارگردان خود کمک می‌کردند تا از پله‌ها بالا برود. کلویی فاینمن چشمانش را در دریای عکاسان چرخاند. هنگامی که کاپولا داخل شد، قبل از شروع فیلم با تشویق ایستاده روبرو شد. آنها همگام برای فیلمساز کف زدند. سایر اعضای خانواده کاپولا، از جمله برادرزاده او جیسون شوارتزمن و مارس، برای حمایت از کارگردان در این مراسم شرکت کردند. یکی از معدود ستارگانی که در فیلم حضور نداشت، ریچارد گیر بود که در ردیف روبروی کاپولا نشست و بعد از آن به او تبریک گفت و گونه او را بوسید.


طرفداران فیلمساز او را ستودند و گروهی از مخاطبان و گروهی از منتقدان فیلم را مغشوش دانستند. قبل از این هم در یک اکران خصوصی چنین نظراتی شنیده شده بود، اما این اهمیتی ندارد. مهم این فیلم و خالقش است و دنیایی که برای ما ترسیم کرده.مگالوپولیس آشفته، سرکش، مبالغه آمیز است و همچون پروانه‌ای برابر شعله آتش ترسیم شده است. این یک دستاورد بسیار خیره کننده است، کار هنرمندی چیره دست که به روی بوم آیمکس رفته است. این یک شاهکار واقعی مدرن است که با جسارت محض خود روایت شده است.

بسیاری از نظرات در مواجهه اولیه با این اثر، بد بودند. پیتر برادشاو برای گاردین فیلم را خسته‌کننده نامید. تیم گریرسون برای اسکرین دیلی آن را یک فاجعه لقب داد. جسیکا کیانگ، منتقد، گفت: «مگالوپولیس» احمقانه‌ای با ابعاد عظیمی است که مانند مشاهده سقوط واقعی رم است. اما برخی از منتقدان با تحسین از جاه طلبی فیلم، پاسخ نقدهای منفی را دادند. بیلگه ابیری از مجله نیویورک با علاقه گفت که این فیلم شاید دیوانه‌کننده‌ترین چیزی باشد که تا به حال دیده‌ام. دیوید ارلیچ برای ایندی‌وایر، رویکرد بدون محدودیت و خلاقانه اثر را ستود و نوشت: آیا این یک حماقت عظیم است یا یک آزمایش جسورانه، یک تلاش تخیلی برای به تصویر کشیدن واقعیت آشفته معاصر ما، اعم از سیاسی و اجتماعی، از طریق نوعی داستان سرایی پرمفهوم که دیگر به ندرت انجام می‌شود؟

ددلاین نوشت: سزار کاتالینا، معمار آینده نگر در قلب تپنده مگالوپولیس این اثر علمی تخیلی می‌گوید: وقتی به ناشناخته‌ها سفر می‌کنیم ثابت می‌کنیم که آزاد هستیم. کاتالینا این جمله را چندین بار می‌گوید، و این یکی از کوتاه‌ترین جملات قصار است که او در فیلم‌نامه‌ای که مملو از اشارات ادبی و فلسفی به ظاهر تصادفی [از امثال پترارک، کراسوس و مارکوس اورلیوس گرفته تا گوته، شکسپیر، اچ‌جی ولز و رالف والدو امرسون] است، می‌گوید. تماشای فیلم سقوط امپراتوری روم اثر آنتونی مان تنها راه برای تکرار عظمت تب و رویاهای آن خواهد بود. فیلمی با مجموعه‌ای از تصاویر خیره کننده، همراه با تاکید بر طبیعت خودویرانگر بشر.

ریچارد گلفوند، مدیرعامل آی‌مکس، روز پنجشنبه در جشنواره فیلم کن گفت: این فیلم قرار است اکران آیمکس را دریافت کند. ما به فرانسیس متعهد شده‌ایم که اکران جهانی آیمکس فیلم را انجام دهیم. گلفورد همچنین گفت: او با کاپولا در کن ملاقات کرد و احتمالاً IMAX منتظر خواهد ماند تا ببیند چه کسی فیلم را در ایالات متحده توزیع می‌کند و قبل از اکران آیمکس فیلم قبلاً به چندین منطقه بین‌المللی فروخته شده است. تریلر این تیزر برچسبی را در انتهای آن نشان می‌داد که [فیلم را در IMAX تجربه کنید.] این پس از تصاویر شگفت‌انگیز نیویورک بازسازی شده است که در تصاویر سنتی رومی مانند مسابقه ارابه سواری و کشتی یونانی-رومی که در مدیسون اسکوئر گاردن برگزار می شود، ترکیب شده است. کلیپ تیزری که قبل از تریلر منتشر می شد، سکانسی از شخصیت آدام درایور را در بالای ساختمان امپایر استیت و زمان توقف به نمایش می‌گذاشت.

برچسب‌ها:

نظر شما