شناسهٔ خبر: 66703697 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

از گلباران آرامگاه تا نمایشگاه و نشست تخصصی؛

نیشابور در تکاپوی گرامیداشت خیام؛ حکیم پرآوازه جهان

خراسان‌رضوی- بزرگداشت روز ملی حکیم پرآوازه جهان عمر خیام نیشابوری همزمان با دهه فرخنده کرامت و اردیبهشت پر طروات ابرشهر ایران با حضور مردم فرهنگ دوست، مسئولان، اندیشمندان و خیام شناسان در نیشابور در حال برگزاری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در نیشابور، ابرشهر ایران نیشابور مفتخر است که میقات الرضا علیه السلام و محل نشر حدیث شریف سلسله الذهب است و به عنوان شناسنامه فرهنگی ایران و جهان شناخته می شود و با داشتن شخصیت‌های تمدن‌ساز و وارسته همچون «حکیم عمر خیام نیشابوری» می‌توانیم تصویری روشن برای نسل‌های حاضر و آینده ایجاد نماییم و این ابرشهر گوهرهای دردانه‌ای را در دامن خویش پرورش داده که موجب معرفی ایران اسلامی به جهان در طول قرون و اعصار شده‌اند.

برنامه‌های گرامیداشت روز خیام در روز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۰ صبح با بازدید و نشست تخصصی خیام و نجوم با حضور میهمانان علمی و سخنرانی رئیس سازمان هوا و فضای کشور در محل افلاک نمای خیام آغاز و تا چند روز ادامه دارد.

روز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ بعدازظهر اکران مستند نجوم در محل افلاک نمای خیام برگزار می‌شود.

گلباران آرامگاه خیام نیز عصر جمعه ساعت ۱۸ با حضور مسئولین و مردم برگزار و ساعت ۱۹:۳۰ بعد ازظهر ویژه برنامه فرهنگی وهنری ویژه عموم مردم فرهنگ دوست نیشابوری با حضور یکی از هنرمندان مطرح کشور و به دلیل وضعیت جوی در محل سالن توانیر در خیابان سیمتری طالقانی نیشابور برگزار می‌گردد.

نیشابور در تکاپوی گرامیداشت خیام؛ حکیم پرآوازه جهان

روز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ نیز ساعت ۷:۳۰ صبح مراسم زنگ خیام با عنوان «آفتاب صبح نیشابور» در دبیرستان ماندگار خیام برگزار خواهد شد و همایش علمی خیام نیشابوری با حضور اندیشمندان و محققین خیام‌شناس، شمسی‌پور، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عبدالحمید رضایی رکن‌آباد استاد دانشگاه فردوسی مشهد، محمد صال مصلحیان ریاست انجمن ریاضیات ایران، سید محمود طالبیان استاد دانشگاه حکیم سبزواری و محمد بهنام فر استاد دانشگاه بیرجند ساعت ۸:۴۵ صبح در محل سالن همایش پردیس دانشگاه دولتی نیشابور برگزار می‌شود.

در حاشیه بزرگداشت روز ملی حکیم عمر خیام نیشابوری با همکاری انجمن های فرهنگی، هنری و کتاب برگزاری سمینار در فضای مجازی، نشست های فرهنگی و مشاعره و همچنین نمایشگاه و کارگاه هنری (خوشنویسی، نقاشی، حجم و…)، تجلیل از برندگان مسابقه ریاضی و جشنواره ادبی چله ی چارانه خیام نیشابوری برگزار می شود.

نیشابور در تکاپوی گرامیداشت خیام؛ حکیم پرآوازه جهان

همچنین همزمان با بزرگداشت روز ملی حکیم عمر خیام نیشابوری نمایشگاه نقاشی و حجم «عمر جاودانی» آثار نقاشی رضا طالبی و محمد صابری تولایی و حجم حسن ملانوروزی هنرمندان برجسته نیشابوری در نگارخانه پنجره نیشابور برپاشد.

درنمایشگاه نقاشی «عمر جاودانی» ۸ اثر نقاشی با تکنیک اکرولیک وسبک رئالیسم و سورئال با موضوع خیام نیشابوری در ابعاد ۵۰×۳۵ و ۷۰×۵۰ و ۲ اثر حجم ویژه عموم علاقمندان برپا گردیده است.

نمایشگاه نقاشی وحجم «عمر جاودانی» آثار نقاشی رضا طالبی و محمد صابری تولایی و حجم حسن ملانوروزی هنرمندان برجسته نیشابوری از سه شنبه ۲۵ الی جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ از ساعت ۱۷ الی ۲۱ بعد از ظهر ویژه عموم علاقمندان دایر می باشد.

نمایشگاه نقاشی و حجم «عمر جاودانی» در نگارخانه پنجره واقع در چهار راه شورا، بعثت ۲۸، نبش ۲۸/۳، پلاک ۲۷۱ نیشابور برپا می باشد.

نظر شما