شناسهٔ خبر: 66703646 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

دولت صادرکنندگان صنایع‌دستی را از پیمان‌سپاری ارزی و ارز نیمایی معاف کرد

هادی قاسمی نافچی

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت:  دولت صادرکنندگان صنایع‌دستی را از پیمان‌سپاری ارزی و ارز نیمایی معاف کرده است.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش میراث‌آریا، مریم جلالی دهکردی روز پنجشنبه یک روز پس از تصویب رفع پیمان‌سپاری ارزی از سوی دولت در نخستین نشست خود با خشایار نیرومند تولیدکننده و صادرکننده برتر شرکت پرنیان نمد شهرکرد و حمیدرضا درخشان مدیر واحد تولید و صادرات کچه‌نمد تأکید کرد: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به دولت سیزدهم پیشنهاد داد تا در راستای رونق بازار صنایع‌دستی و ارتقای جایگاه صنایع‌دستی در کسب‌وکار بین‌المللی ( صادرات) پیمان‌سپاری ارزی و تعهد الزام به بازگشت ارز حاصل از صادرات صنایع‌دستی حذف و میزان تعهد به بازگشت از سوی این وزارتخانه مشخص شود تا ارز حاصل از صادرات در اختیار هنرمندان و صادرکنندگان قرار گیرد.

او افزود: براساس این بند و با حفظ قوانین صادراتی، ارز حاصل از صنایع‌دستی با نظارت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بخش اعظم صنایع‌دستی با کد صفر صادر می شود.

جلالی تصریح کرد: در راستای سیاست رفع موانع و تدوین قوانین که در حوزه  زنجیره ارزش صنایع‌دستی از طراحی تا صادرات و فروش بوده، یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رونق صادرات برای رونق تولید است.

او برخی از موانع قانونی را دلیلی برای تشویق و ترغیب نشدن صادرکنندگان به صادرات صنایع‌دستی دانست و یادآور شد: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در راستای سیاست تحولی وزیر و برای تسهیل صادرات صنایع‌دستی نسبت به اصلاح قوانین صادراتی اقدام کرد.

تولیدکننده و صادرکننده برتر شرکت پرنیان نمد شهرکرد نیز گفت: باززنده‌سازی نمد، به‌عنوان یک هنر قدیمی در آستانه فراموشی، از مهم‌ترین اقدامات این واحد تولیدی است که با کیفیت مناسب انجام و و محصول تولیدی به یک کالای مناسب تبدیل شد.

خشایار نیرومند تأکید کرد: گروه بازاریابی این واحد تولیدی نسبت به بازاریابی تولیدات نمدی در کشورهای اروپایی و آمریکایی اقدام کرد.

او افزود: نمد پتانسیل بالایی دارد اما متأسفانه محدودیت‌های تحریمی و شرایط اقتصادی در روند فروش محصولات تولیدی تأثیر گذاشته است.

نیرومند تصریح کرد: الان برای پیدا کردن بازارهای جدید خارجی در تلاش هستیم که البته اعلام امادگی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نسبت به هرگونه کمک در این راستا مطلوب است.

او یادآور شد: همکاری برای رفع مشکلات بیمه نیروی انسانی و مشاوره‌هایی درخصوص ارائه محصولات این واحد تولیدی برای مخاطبان تأثیرگذار در فرایند تجاری شرکت پرنیان نمد شهرکرد می‌تواند به رونق این واحد تولیدی کمک کند.

تولیدکننده و صادرکننده برتر شرکت پرنیان نمد شهرکرد اضافه کرد: حضور معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پُررنگ و باانرژی بود.

او گفت: شرکت پرنیان نمد شهرکرد برای همکاری بیشتر با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امادگی همکاری بیشتر را دارد.

نیرومند تأکید کرد: فعالان شرکت پرنیان نمد شهرکرد توانستند در راستای حفاظت از نمدهای اصیل یک تخته نمد قدیمی با اصالت، ارزشمند و دارای طرح خاص را از کشور سوئد شناسایی و خریداری کنند و سپس آن را به ایران و شهرکرد بازگردانند.

مدیر واحد تولید و صادرات کچه‌نمد نیز گفت: تولیدات نمدی در بازارهای جهانی مشتری‌های خاص و مطلوبی دارد.

حمیدرضا درخشان تأکید کرد: رفع تحریم‌ها و تسهیل شرایط برای صادرات تولیدات نمدی به رونق در این هنرصنعت کمک می‌کند.

او افزود: ارتقای آموزش‌ها و تربیت نیروی انسانی ماهر برای تولید انواع نمد باکیفیت می‌تواند به فروش بیشتر تولیدات نمدی به‌ویژه در بازارهای جهانی کمک کند.

انتهای پیام/

نظر شما