شناسهٔ خبر: 66703363 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پول هم علاوه بر ملک و زمین قابلیت وقف دارد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: مردم طی چند سال گذشته از آنجایی که پول هم قابلیت وقف پیدا کرده، آن را هم وقف می‌کنند.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام سیدمصطفی مجیدی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با بیان این مطلب که طی سال‌های گذشته موقوفات نیز از عینیت و ملکیت بایستی بهره مند می‌شدند، گفت: مردم طی چند سال گذشته از آنجایی که پول هم قابلیت وقف پیدا کرده، آن را هم وقف می‌کنند.

حجت‌الاسلام مجیدی اظهار کرد: وقف عبارت است از حبس عین مال و تسبیل منافع آن که درواقع اصل مال ثابت نگاه داشته می‌شود، در حالی که استفاده از منافع آن ادامه دارد.

وی ادامه داد: واقف کسی است که مالش را وقف می‌کند و باید عاقل و ممنوعیتی در تصرف اموال نداشته باشد.

حجت‌الاسلام مجیدی ادامه داد: نزدیک به هفتاد نوع نیت وقف در سطح استان قزوین وجود دارد که از حوزه درمانی، خانه سازی، تحصیل، کمک به درمانده و فقیر تا آزادی زندانیان را در بر می‌گیرد.

به گفته این مسئول، تنظیم سند قانونی و افراز حق اوقاف (تقسیم کردن مال مشاعی بین ۲ یا چند شریک) با حق مردم و تبدیل به احسن یک جا با رعایت حقوق مردم از جمله اقداماتی است که توسط اوقاف استان قزوین انجام شده است.

وی افزود: سال گذشته با سازمان بازآفرینی کشور به توافق رسیدیم که این سازمان و شهرداری قزوین آورده‌هایی را برای باقیمانده خانه‌های اطراف آستان متبرک امامزاده حسین (ع) اختصاص دهند تا تملک این خانه‌ها آغاز شود و بعد ساخت و ساز و احیا، بافت امامزاده صورت بگیرد.

این مسئول ادامه داد: قدیمی‌ترین وقف نامه ایران مربوط به هزار سال پیش در استان و مربوط به موقوفه قناتی است که توسط مرحوم خدیجه بیگم بنت بدی‌ها وقف شده و سند آن نیز در اداره کل اوقاف قزوین وجود دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به مشکلات موجود در اوقاف استان، اضافه کرد: عدم احترام به حقوق وقف، چه از سوی نهاد‌ها و چه از سمت مردم مشکل اصلی امروز اوقاف استان است و همانطور که نهاد‌ها و مردم انتظار دارند وقف به حقوق آنها احترام بگذارد، وقف هم همین انتظار را از آنها دارد که احترام حقوق موقوفه نیز رعایت شود.

نظر شما