شناسهٔ خبر: 66703032 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد؛

دعوت از کشورهای همسایه برای انتخاب ایران جهت ترانزیت کالا

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در سال گذشته رشد ۵۸ درصدی ترانزیت کالا به ثبت رسید گفت: با توجه به اجرای کلان پروژه ایران راه از کشورهای همسایه دعوت کردیم تا ایران را برای جابه‌جایی کالای خود انتخاب کنند که در تحقق این هدف توسعه زیرساخت‌ها را در برنامه قرار داده‌ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با حضور در استان مازندران ضمن بازدید از بندر امیرآباد و افتتاح ۴ پروژه بندری بخشی از اقدامات وزارتخانه را در حوزه‌های مختلف تشریح کرد.

تحویل ۲۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن به مازندرانی‌ها

وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز در جریان سفر رییس جمهور و اعضای هیات دولت به استان مازندران بیش از ۸۴۳۰ واحد مسکونی در قالب‌های مختلف به مردم تحویل شد. با احتساب واحدهایی که امروز در استان مازندران افتتاح شد، تعداد واحدهای تحویل شده استان از مجموع ۵۰ هزار واحدی که آغاز شده به ۲۰ هزار واحد رسید.

آغاز عملیات اجرایی احداث ۳ شهرک مسکونی در مازندران

عضو کابینه دولت سیزدهم توضیح داد: در سفرهای پیشین به استان احداث سه شهرک مسکونی در دستور کار قرار گرفت که مجوزهای قانونی احداث این سه شهرک اخذ شد و از امروز عملیات اجرایی این سه شهرک به مساحت ۲۲۶ هکتار آغاز شد که ظرفیت احداث ۲۰ هزار واحد مسکونی را دارد.

روکش، بهسازی و احداث یک‌هزار کیلومتر راه روستایی طی دو سال

بذرپاش ادامه داد: در مجموع بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر در حوزه راه‌های روستایی، هم معابر اصلی و هم معابر درون روستایی، در این دو سال عملیات روکش و بهسازی و حتی ساخت انجام شده است. هدف گذاری کردیم تا در امسال و سال آینده این رقم را افزایش بدهیم.

رشد ۵۸ درصدی ترانزیت کالا در سال گذشته ثبت شد

این مقام مسئول در خصوص بندر امیرآباد و برنامه های پیش رو برای توسعه این بندر با تاکید بر اینکه توسعه ترانزیت کشور و جابه‌جایی بهتر کالاها یکی از اهداف دولت سیزدهم است، توضیح داد: کلان پروژه ایران راه دولت را بر آن داشته است تا هم در حوزه بندری و هم در حوزه سایر محورهای مواصلاتی برای تسهیل تردد کالا برای مقاصد ترانزیتی بهترین بستر را فراهم کند. در سال گذشته شاهد رشد ۵۸ درصدی ترانزیت کالا در داخل کشور بودیم که این ترانزیت عمدتا از مبدا و مقصد بنادر انجام شد. امسال نیز با وجود گذشت نزدیک به ۲ ماه رشد ۵۵ درصدی ترانزیت کالا را به ثبت رساندیم.

رشد ۴۵ درصدی جابه‌جایی کالا از بندر امیرآباد در سال ۱۴۰۲

وی با اشاره به اینکه بندر امیرآباد یکی از بنادر مهم و استراتژیک کشور به شمار می رود، گفت: بندر امیرآباد در محور کریدوری شمال-جنوب قرار دارد و مبادی ورودی و خروجی کالا در داخل کشور محسوب می‌شود. سال گذشته مجموعا ۴.۷ میلیون تن کالا از این بندر جابه‌جا شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۴۵ درصدی داشت. در کمتر از ۲ ماه امسال نیز حدود ۹۰۰ هزار تن کالا جابه‌جا شد که رشد ۴۵ درصدی را شاهد هستیم و امیدواریم این رشد تا پایان سال وجود داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سرمایه گذاری های بخش خصوصی و خود سازمان و بخش های دولتی در این بندر در حال انجام است که امروز پروژه‌هایی از جمله کارخانه نهاده‌های دامی، کارخانه سیلوهای روغن و مجموعه اطفای حریق به عنوان زیرساخت‌های پشتیبان مجموعه خصوصی در بندر به افتتاح رسید.

دعوت از کشورهای همسایه برای انتخاب ایران حهت جابه‌جایی و ترانزیت کالا

بذرپاش بر به‌روز کردن تجهیزات تخلیه و بارگیری بنادر تاکید کرد و گفت: به‌روز کردن تجهیزات و توسعه بنادر در دستور کار قرار دارد. زیرا در توسعه بنادر تحقق کلان پروژه ایران راه را در برنامه داریم. هم اکنون در اجرای این کلان پروژه ایران راه از کشورهای همسایه دعوت کردیم تا ایران را برای جابه‌جایی کالای خود انتخاب کنند که در تحقق این هدف توسعه زیرساخت ها را در برنامه قرار داده ایم.

وی گفت: امسال با اقداماتی که در بخش حمل و نقل در تمامی حوزه‌ها از جمله ریل، جاده، بنادر و بخش هوایی در دستور کار قرار گرفته است در تلاش هستیم تا رکورد قابل توجهی را در حوزه ترانزیت رقم بزنیم.

جابه‌جایی کالا در ۱۴۰۲ به ۱۴.۷ میلیون تن رسید

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بیشترین ترانزیتی که در کشور به ثبت رسید حدود ۱۲ میلیون تن بود. در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۴.۷ میلیون تن کالای ترانزیتی جابه‌جا شد و پیش‌بینی می‌کنیم تا این رقم در سال ۱۴۰۳ افزایش بیشتری پیدا کند.

بذرپاش با تاکید بر اینکه آمارهای حوزه ترانزیت و همچنین افزایش جابه‌جایی کالا اخبار امیدوار کننده ای است که انتظار می‌رود تا با تلاش بیشتر، ایران به شاهراه کریدوری تبدیل شود، گفت: در کنار توسعه زیرساخت‌های بندری، ریلی و جاده‌ای کشور، توسعه نرم افزارها، تسهیل تردد کالا، مذاکرات منطقه ای، تعرفه‌های ترجیحی همه در دستور کار است که امیدواریم بتوانیم امسال اخبار بهتر و امیدوارکننده تری را به مردم بدهیم.

نظر شما