شناسهٔ خبر: 66702939 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

آیت‌الله اراکی: صداوسیما از حوزه مشورت بگیرد

رئیس مرکز تحقیقات حکومت اسلامی با تأکید بر اینکه نفی حکومت اسلامی در دوره غیبت به معنای انزوا و گوشه‌گیر کردن خداوند است به انتقاد از برخی کارشناسان صدا و سیما پرداخت.

صاحب‌خبر -

آیت‌الله محسن اراکی، رئیس مرکز تحقیقات حکومت اسلامی، ۲۷ اردیبهشت ماه در پنجمین همایش کتاب‌ سال «حکومت اسلامی» که در مدرسه دارالشفا در قم برگزار شد با بیان اینکه ما با پدیده جدیدی در عالم فقاهت روبرو هستیم و آن شکل‌گیری جامعه مبتنی بر ولایت است، گفت: حکومت اسلامی به معنای حاکمیت فرمان خداوند برای ایجاد نظم اجتماعی است؛ این پدیده قبل از انقلاب وجود نداشت و اقتصاد، سیاست، فرهنگ، آموزش و همه روابط اجتماعی ما بیگانه با فرمان خدا بود. 

اراکی با بیان اینکه فرمان خدا وقتی جامعه را ایجاد کند شخصیت و هویت واحد اجتماعی هم ایجاد خواهد شد یعنی همه مردم رفتار واحدی برای اجرای دستورات خدا خواهند داشت، اظهار کرد: اینکه مردم خمس و زکات بدهند و به حج بروند ولی در ذیل حاکم جائر اسلامی باشند مورد رضایت خدا نیست مانند کسی که در جوامع غربی زندگی کند؛ نماز می‌خواند و روزه می‌گیرد و خمس می‌دهد ولی اعمال او ثمر لازم را ندارد مگر اینکه مامور نظام اسلامی در کشور دیگری باشد. 

وی ادامه داد: نعمت تامه خداوند نعمت حکومت الهی و اسلامی است که مابقی نعمات هم در ذیل آن معنا دارد؛ از این نعمت به نعمت ولایت تعبیر می‌شود که امری اجتماعی است و نه فقط فردی و قلبی یعنی باید ساختار اجتماعی مبتنی بر ولایت باشد لذا امام زمان(عج) نمی‌تواند در عصر غیبت ولایت و حاکمیت نداشته باشد.

نقد منکران ولایت مطلقه فقیه

استاد حوزه علمیه بیان کرد: امام خودش غایب است ولی امامت او غیبت‌پذیر نیست لذا باید نایبی با همان اختیارات حکومتی امام زمان وجود داشته باشد تا بتواند جامعه را اداره کند؛ اینکه برخی می‌گویند ما ولایت مطلقه را قبول نداریم معنای حکومت و حاکمیت و ولایت را درست نفهمیده‌اند. اگر امام زمان(عج) قرار است حاکم باشد در دوره غیبت هم نایب او باید حاکم باشد و امر و فرمان او الزام‌آور است. 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه برخی از این احکام تغییر نمی‌کنند و برخی متناسب با زمان و مکان تغییر می‌کنند، افزود: فرمان باید فرمان نایب امام زمان(عج) باشد؛ برخی اصلا متوجه موضوع نیستند که سخنانی بر خلاف این می‌گویند. اگر کسی ولایت مطلقه را قبول ندارد یعنی بخشی از این ولایت را باید به حاکم جائر بسپارد. نمی‌توان گفت ولایت فقیه در بخشی از موارد حرف آخر را باید بزند و بخش دیگری از حرف آخر را هم دیگری زیرا این دو قسمی کردن حکومت و تفرقه در جامعه است.

رئیس مرکز تحقیقات حکومت اسلامی با بیان اینکه امروز فقه مورد نیاز ما فقهی است که فرمان در اختیار امام زمان و ولی فقیه است، تصریح کرد: باید در جامعه نهادینه کنیم که حاکمیت ولی فقیه، حاکمیت امام زمان(عج) است و ما حاکمیت او را چون ادامه حکومت امام زمان است می‌پذیریم و نه برای خود شخص. حاکم نمی‌تواند حاکمی باشد که اذن از خدا در فرمان نداشته باشد.

نفی حکومت در دوره غیبت منزوی‌کردن خداست

وی با بیان اینکه اگر حکومت در دوران غیبت را نفی کنیم به به معنای گوشه‌گیری خدا و استعفا از حکومت در عصر غیبت است زیرا امر و خلق و فرمان در دست او است و معنای «ایاک نعبد و ایاک نستعین» همین است، افزود: پیامبر(ص) در روز غدیر ولایت علی(ع) را اعلام فرمودند؛ حضرت یوسف وقتی خواب دید و به پدر گفت پدر خواب او را تعبیر کرد و فرمود که یعنی تو امام و حاکم می‌‎شوی لذا معنای اتمام نعمت حاکمیت امام الهی است و همه نعمات خدا در سایه این نعمت نعمت خواهد شد بنابراین اصرار ما بر این است که وقتی حکومت اسلامی شد باید دستورات خدا از جمله امر به معروف اقامه شود و معروف، برچیدن بساط منکر از جامعه بشری است.

آیت‌الله اراکی تصریح کرد: این کار حوزه است که ضرورت و محتوای حکومت ولایی و اسلامی را تبیین کنیم و تبلیغ عمومی و خاص ما حول این محور موج بزند؛ ما از صدا و سیما گلایه داریم. صدا و سیمای ما باید مانند آقای مطهری داشته باشد و به تعبیر امام(ره)، دانشگاه باشد ولی چقدر در تبیین مسائل حکومتی با حوزه همکاری دارد و گاهی افرادی می‌آورند که قدرت تشخیص ندارند؛ اگر کارشناس می‌آورید با مدیر حوزه هماهنگ کنید؛ حوزه صاحب دارد. اولا کارشناس در حوزه علمیه تعریف دارد و کسی بیاورید که خوب بتواند تبیین کند. 

صداوسیما از حوزه مشورت بگیرد

وی افزود: اخیرا فردی را دعوت کردند که می‌گوید نوری از حرم حضرت ابوالفضل(ع) بیرون آمد و به قلب من وارد شد؛ تو مجری آیا عقل نداری که این مزخرفات را گوش می‌دهی و سکوت کرده‌ای؟ این چه مزخرفاتی است که مطرح کرده و خرافه‌پرستی را رواج می‌دهید؛ علما زحمت کشیدند تا مردم را از خرافات دور و به اصالت اسلامی برسانند ولی این چه کاری است که شما می‌کنید و این چه صدا و سیمایی است که درست کرده‌اید؟ باز هم خرافه پرستی و بت پرستی؟ ما انتظار داریم صدا و سیما، اسلامی شود و مسائل حکومت اسلامی را از زبان متخصصان و کارشناسان مورد تایید حوزه تبیین کند.   

وی تأکید کرد: حوزه به هیچ وجه در انجام وظایف خود کوتاهی نکرده است و دانشگاه و صدا و سیما و آموزش و پرورش مقصر هستند؛ چقدر از کتب حوزه وارد دانشگاه و مراکز دیگر شده است؟ ما از وزارت آموزش و پرورش و رئیس جمهور خواهش می‌کنیم تدبیری بیندیشند که دانش اسلامی که در حوزه تدوین و تولید شده است در اختیار جامعه بگذارند. 

نظر شما