شناسهٔ خبر: 66702478 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

خانم‌ها در آزمون استخدامی آموزش و پرورش هم سبقت گرفتند

آزمون استخدامی آموزش و پرورش در حالی امروز برگزار می‌شود که ۶۸ درصد داوطلبان خانم و ۳۲ درصد آقا هستند، عدم توازن جنسیتی داوطلبان در آزمون‌های دیگر نیز وجود داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین،‌ در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی دبیری و هنرآموز سال ۱۴۰۳ که امروز جمعه برگزار می‌شود، در مجموع ۳۸۱ هزار و ۲۴۶ متقاضی ثبت نام کرده‌اند که ۶۸ درصد متقاضیان زن و ۳۲ درصد مرد هستند.

در نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ هم در مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب ثبت نام کردند که ۶۳ درصد آنها زن و ۳۷ درصد مرد بودند.

در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم نیز ۶۶۰ هزار و ۳۹۳ نفر ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۶ درصد زن و ۳۴ درصد مرد بودند.

در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ هم تعداد خانم‌ها بیشتر از آقایان بود به صورتی که در نوبت اول این آزمون ۶۱ درصد خانم‌ها و در نوبت دوم ۶۰ درصد خانم‌ها بودند.

در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ هم ۶۱ درصد داوطلبان خانم‌ها بودند.

این در حالی است که برخی مشاوران خانواده عدم تعادل جنسیتی در آموزش عالی را سبب بروز ناهنجاری در جامعه و خانواده می‌دانند و معتقدند که هرچه خانم ها به عنوان مادران جامعه فرهیخته تر و تحصیلکرده تر باشند می توانیم امیدوار باشیم که رشد فرهنگی در جامعه اتفاق می افتد اما به هر حال ما در مسأله ازدواج به حفظ کفویت توجه داریم یعنی اگر رشد علمی همزمان برای آقایان هم رخ ندهد اختلاف نظر ایجاد می کند.

البته مسؤولان حوزه آموزش عالی درصدد بررسی چالش‌های مربوط به این موضوع هستند، عبدالحسین خسروپناه دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در این باره می‌گوید که حتما باید شورای خانواده و زنان شورا بررسی کند که آیا پیشتازی بانوان در رشته‌های مختلف در کل به نفع نظام خانواده و نظام‌های اجتماعی کشور است یا اینکه باید تعدیل و عدالت آموزشی باشد که گرفتار افراط و تفریط نشویم.

نظر شما