شناسهٔ خبر: 66701490 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

مصرف این غذاها تا ۱۰ درصد عمر شما را کوتاه می‌کند!

ایتنا - یکی از محققان ارشد دانشگاه هاروارد براساس نتایج مطالعه‌ای جدید عنوان کرد مصرف عمدی غذاهای فوق‌فرآوری‌شده و صنعتی تا حد زیادی خطر مرگ ناشی از عللی غیر از سرطان یا بیماری قلبی را در افراد بالا می‌برد.

صاحب‌خبر -
طبق نتایج جدیدترین مطالعه محققان دانشگاه هاروارد، افرادی که روزانه حدود هفت وعده از غذاهای فوق‌فرآوری‌شده می‌خورند نسبت به افرادی که عمدتاً از غذاهای تولیدشده صنعتی اجتناب می‌کنند، در مجموع ۴ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ و ۹ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از عللی غیر از سرطان یا بیماری قلبی قرار دارند.

«مینگیانگ سونگ»، محقق ارشد از دانشگاه هاروارد، معتقد است: «خطرات بالای مرگ به طور عمده ناشی از مصرف محصولات آماده بر پایه گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، شکر و نوشیدنی‌های مصنوعی شیرین‌شده، دسرهای لبنی، و غذاهای صبحانه فوق‌فرآوری‌شده است.»

به گفته محققان، این نمونه‌ها شامل محصولات پخته‌شده بسته‌بندی‌شده، غلات شیرین، محصولات آماده برای خوردن یا گرم کردن، و غذاهای سرد می‌شوند که خطرات چاقی، بیماری قلبی، دیابت و سرطان روده را به همراه خواهند داشت.

برای این مطالعه، محققان از اواسط دهه ۱۹۸۰ تا سال ۲۰۱۸ سلامت بلندمدت نزدیک به ۷۵ هزار پرستار زن و نزدیک به ۴۰ هزار متخصص بهداشت مرد را پیگیری کردند و با شرکت‌دادن هر دو گروه در مطالعات بهداشتی جداگانه، کسب اطلاعات از سلامتی و عادات سبک زندگی شرکت‌کنندگان و تکمیل کردن دقیق پرسشنامه غذایی آن‌ها هر چهار سال یک‌بار آزمایش خود را روی آن‌ها انجام دادند. دوره پیگیری متوسط ۳۴ ساله، نتایج وحشتناکی را به همراه داشت و محققان را به شناسایی بیش از ۴۸ هزار مرگ رساند.

محققان پس از دیدن نتایج عجیب و وحشتناک تحقیقی که بیش از ۳ دهه به طول انجامید، عنوان کردند که برای مقابله با این معضل و خنثی کردن اثرات مضر غذاهای فوق‌فرآوری‌شده در بدن فرد، جایگزین کردن رژیم غذایی مناسب و خوردن مقدار زیادی غذاهای سالم ممکن است موثر باشد.

نظر شما