شناسهٔ خبر: 66701001 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

در نخستین نشست هم‌اندیشی مجمع شهرهای تاریخی کشور مطرح شد:

حفظ و احیای بافت تاریخی، گامی در مسیر توسعه پایدار شهرها

نخستین نشست هم‌اندیشی مجمع شهرهای تاریخی کشور به میزبانی اصفهان برگزار و درباره موضوعاتی همچون ضرورت حفظ و احیای بافت تاریخی با هدف توسعه شهرها و هم‌اندیشی و گفتمان میان شهرهای تاریخی بحث و گفتگو شد.

صاحب‌خبر -

جام جم آنلاین اصفهان؛ نخستین نشست هم‌اندیشی مجمع شهرهای تاریخی کشور صبح روز 24 اردیبهشت ماه به میزبانی اصفهان برگزار شد. در این نشست، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان با بیان اینکه حفظ و احیای بافت تاریخی فرصتی برای جذب سرمایه‌گذاران و گردشگران و گامی در مسیر توسعه پایدار شهرها به شمار می رود، گفت: اینگونه جلسات و ظرفیت‌های موجود می‌تواند نیاز ما را به‌طور نسبی مرتفع کند. بنابراین باید قدردان شکل‌گیری مجمع در نگاه کلان مدیریتی باشیم که توسط سازمان شهرداری‌ها انجام شد.

مصطفی نباتی‌نژاد خاطرنشان کرد: شکلگیری و انتقال دبیرخانه دائمی مجمع تاریخی شهرهای ایران به شهرهای مزیت‌داری غیر از پایتخت، اقدامی قابل توجه در این زمینه بود.

بستری برای هم‌اندیشی و گفتمان میان شهرهای تاریخی

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان نیز مجمع شهرهای تاریخی کشور را بستری برای هم‌اندیشی و گفتمان میان شهرهای تاریخی دانست و اظهار کرد: از یک سال و نیم گذشته موضوع اجلاس اتحادیه جهانی شهرهای تاریخی جهان مطرح شد و رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان ایده شکل‌گیری اتحادیه‌ای مشابه را در کشور مطرح کرد، که با پیگیری‌ در وزارتخانه‌های کشور و میراث فرهنگی و همراهی سازمان شهرداری‌ها منتج به شکل‌گیری این مجمع شد.

محمدعلی ایزدخواستی ادامه داد: جلسه امروز برآمده از ۱۶۸ شهر تاریخی کشور است و آخرین هم‌فکری‌ها در این مجمع انجام می‌شود تا بتوانیم نخستین اجلاس ملی شهرهای تاریخی را در اصفهان داشته باشیم.

او با بیان اینکه پیش‌نویس اساسنامه مجمع شهرهای تاریخی تهیه و برای ذی‌نفعان ارسال شده است، گفت: در ادامه، اصلاحاتی انجام گرفت و هم‌اکنون پیش‌نویس قطعی شده را در دست داریم که جزئیات آن در این جلسه بررسی ‌شد.

استان اصفهان ۳۳ شهر تاریخی دارد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان از دیگر حاضران در این نشست بود که گفت: : از ۱۶۸ شهر تاریخی در کشور، ۳۳ شهر در استان اصفهان قرار دارد که این امر، فرصت و تهدیدهای متعددی را برای ما به وجود آورده است.

مهدی موسوی با اشاره به تجربه موفق شهر یزد در احیای بافت تاریخی اظهارکرد: شهر تاریخی یزد اولین شهر ایران بود که در سال ۲۰۱۶ در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. این در حالی است که در سه دهه قبل در بافت تاریخی یزد محله‌هایی وجود داشت که از حیث فرهنگی و اجتماعی وضعیت خوبی نداشتند، اما به مرور اتفاقاتی در این شهر رخ داد که منجر به انتخاب مسیر درست شد.

او با تاکید بر اینکه در تمام شهرهای تاریخی این ظرفیت وجود دارد، خاطرنشان کرد: پرونده محور فرهنگی تاریخی شهر اصفهان نیز در میراث جهانی یونسکو در دست بررسی قرار دارد.

ضرورت چاره‌اندیشی برای تعارض منافع در سیاست‌گذاری‌ها

شهردار اهواز هم گفت: تفکر اصیل در شکل‌گیری فضای آرام در بافت‌های تاریخی شهرها با تهدیداتی روبه‌رو شده است و این امر ناهنجاری‌های متعدد فرهنگی و اجتماعی را به همراه دارد.

رضا امینی با تاکید بر اینکه ارزش‌ها در احیای بافت تاریخی باید به‌طور جد مورد مطالعه قرار گیرد، ادامه داد: قطعاً این نگاه می‌تواند آغاز حرکتی ارزشمند باشد تا آیندگان با اعلام رضایت از ادوار گذشته، آینده روشن‌تری را برای خود پیش‌بینی کنند.

به گفته او، تعارضی در سیاست‌گذاری‌ها وجود دارد که باید درباره آن چاره‌اندیشی شود تا مانع حرکت نشود.

برخورداری اصفهان از امکانات لازم برای ایجاد دبیرخانه دائمی مجمع شهرهای تاریخی

رئیس گروه نظارت بر طرح‌های توسعه شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز با بیان اینکه اصفهان از امکانات لازم برای ایجاد دبیرخانه دائمی مجمع شهرهای تاریخی برخوردار است، گفت: شهرهای بزرگ تاریخی بیشتر درگیر توسعه هستند و بخشی از ارزش‌های خود را در دوره‌های مختلف به اجبار از دست داده‌اند و بر سر باقیمانده میراث تاریخی فعالیت می‌کنند، اما در شهرهای کوچک موضوع حفظ آثار و بافت تاریخی را باید نهادینه کنیم.

زینب بیات افزود: پیشنهاد می‌کنیم مجمع به‌عنوان یک سازمان مردم نهاد ثبت شود تا علاوه بر حمایت سازمان شهرداری‌ها، از خارج از سازمان و از سوی دیگر نهادهای حقوقی حمایت شود.

/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

نظر شما