شناسهٔ خبر: 66700354 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

آیت‌ الله استادی:

امروز حوزه علمیه به عالم و محقق نیاز دارد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تشکر از کسانی که در تدوین موسوعه «اهل البیت فی الکتب الاربعه» زحمت کشیده‌اند گفت: حتی کارهای تکراری و موازی در عرصه حدیث و روایت قابل تشکر و قدردانی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله رضا استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در آئین معرفی موسوعه معارف «اهل البیت فی الکتب الاربعه» که در بنیاد علوم وحیانی اسراء برگزار شد با تأکید بر اینکه خادمان به احادیث و کلمات اهل بیت (ع) در هر مقدار از خدمت قابل قدردانی و تشکر هستند گفت: حتی اگر کار این افراد مشکل داشته باشد باید متشکر و ممنون بود که در این مسیر قدم بر می‌دارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تشریح و توضیح درباره جاذبه و دلایل همه جانبه بر حقانیت امیر مؤمنان حضرت علی (ع) در امامت مردم بعد از رسول اکرم (ص) اظهار داشت: اگر همه این دلایل قرآنی، روایی، عقلی، عرفی و وجدانی را پذیرفته بودند و امام (ع) بلافاصله پس از پیامبر اکرم (ص) امامت بر مردم را آغاز می‌کرد، دیگر مشکلات بعد از آن به وجود نمی‌آمد.

وی از دلایل خانه نشینی امیر مؤمنان را جهالت مردم و نشناختن پیامبر و امیر مؤمنان عنوان کرد و گفت: مردم جاهل و فشار و ارعاب حکومت، محیطی امن برای خلافت آن‌هایی به وجود آورد که محق نبودند.

آیت‌ الله استادی با اشاره به مهجور بودن اسلام واقعی در دوران ابتدایی تصریح کرد: رسیدن شاگردان امام صادق (ع) به چند هزار نفر و وجود شیعیان کنونی به دلیل خط احیای اهل بیت (ع) در طول تاریخ بوده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تعریف از علمایی که در طول تاریخ برای اسلام ناب محمدی کوشیده‌اند ابراز داشت: شیخ کلینی را ساده نبینید، کار ایشان در حد اعجاز است؛ نظم و نظام کتاب کلینی بسیار کامل است و بعد از او هم کسی این کار را انجام نداده است؛ کلینی در حد توان خود در بیست سال کافی را نوشته است و اگر چند مشکل کوچک هم داشت قابل اغماض است.

وی با تأکید بر توجه به خدمت علمای بزرگ گذشته تصریح کرد: ما وامدار شیخ کلینی، شیخ صدوق، شیخ مفید، سید مرتضی، سید رضی و شیخ طوسی هستیم؛ این‌ها ملا، متکلم و هم آشنا به معقول بودند؛ خیلی زحمت کشیدند و کار کردند؛ برای همیشه می‌توان از این افراد به عنوان آبروی شیعه نام برد.

آیت‌ الله استادی با بیان این مطلب که می‌توان قسم خورد این بزرگان دقیق می‌دانستند که چه چیزی باید ماندگار شود و چکار می‌کنند گفت: اگر این‌ها نبودند معارف ما پراکنده بود و از میان رفته بود؛ البته اگر توقع داشته باشیم که هیچ اشکالی نداشته باشند بی‌جا است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تعریف از حضرت آیت‌الله جوادی به عنوان یک فیلسوف و حکیم که در زمان ما از مسلط‌ترین افراد به احادیث است ابراز داشت: حضرت آیت‌الله جوادی آملی و علامه طباطبایی از کسانی هستند که به حدیث خدمت بسیار بزرگی کرده‌اند.

وی دوباره کاری در بحث حدیث را خطا ندانست و گفت: هر کسی به هر نحو به این حوزه از مباحث دینی کمک کند قابل تشکر و قدردانی است؛ اگر حدیث را کنار بگذاریم مشکلات عدیده‌ای پیدا خواهیم کرد.

آیت‌ الله استادی به حوزویان توصیه کرد: در منابر و سخنرانی‌ها از محکمات بگویید؛ ما اینقدر محکمات داریم که شما با بیان آن‌ها به خواب و قصه نمی‌رسید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان ابراز امیدواری کرد: همه عزیزانی که این موسوعه را تدوین کرده‌اند بیش از پیش موفق باشند؛ امروز حوزه علمیه به عالم و محقق نیاز دارد.

نظر شما