شناسهٔ خبر: 66699865 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

بانکی پور مطرح کرد؛

از درمان رایگان ناباروری تا عملی نشدن پنجاه درصد قانون جمعیت/ با مسئولان خاطی برخورد می شود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از مثبت شدن نرخ باروری در پانزده استان کشور ابراز امیدواری کرد و به توضیح برخی کار های انجام شده در زمینه جمعیت پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سرویس جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رسا، دکتر امیر حسین بانکی پور فرد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت در اختتامیه رویداد ملی جوانی جمعیت ویژه مبلغان حوزوی عرصه فرزندآوری و جمعیت که امروز 27 اردیبهشت در سالن همایش باغ موزه دفاع مقدس قم برگزار شد با تقدیر و تشکر از فعالیت مجاهدانه مبلغان گفت: حقیقتا تغییر رفتار مردم بعد از 30 سال بسیار سخت است و الحمدلله قانون جوانی جمعیت دو سال است که اجرا شده و  طبق اعلام ثبت احوال نتایج خوبی را شاهد هستیم و حدود 15 استان نرخ باروری شان مثبت شد.

وی ادامه داد:  با توجه به تبعات سیاست های غلط 30 سال گذشته که امروز نمایان شده، دو نیم میلیون مادران زیر 25 سال ما کم شدند، و وضعیت اقتصاد ما بسیار سخت بود و سرمایه اجتماعی کمی هم داشتیم، نرخ باروری 15 استان ما الحمدلله مثبت شد.

 بانکی پور با بیان اینکه محدوده سنی معمول فرزندآوری  میان 25 سال تا 40 سال است ابراز داشت: الحمدلله بعد از اجرای قانون جمعیت عمده باروری ها در محدوده سنی 35 تا 40 سال است و خدارو شکر امسال نرخ باروری 20 تا 25 سال هم افزایش قابل توجهی داشت.

عضو شواری عالی انقلاب فرهنگی با ابراز اینکه هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم اظهار داشت: تا نرخ باروری به حدود 4 یا 5 فرزند نرسد از چاله جمعیتی خارج نمی شویم اما با توجه تلاش های شما مبلغان و با پشتیبانی قانون جوانی جمعیت جوانه های این درخت رشد کرده و از خاک بیرون آمد و باعث امیدواری  است و تا تناور شدن این جوانه باید تلاش کنیم.

وی تصویب قانون جمعیت را یک معجزه خواند و پیرامون اجرای این قانون گفت: این قانون در مسیر تصویب شدن موانع زیادی داشت و بحث های زیادی بر سر بعضی بندهای خاص لایحه، نظیر بند مربوط به غربالگری شد و تغییر روش غربالگری امروز حاصل این قانون است.

وی افزود: برخی مسئولان تصمیم گیر عقیده داشتند مسائل فرهنگی که دچار مشکل شده، قابل بازگشت به وضعیت اولش نیست و باید فقط برای بدتر نشدن وضعیت تلاش کرد. اما الحمدلله با وجود اینکه فقط نزدیک 50 درصد از قانون اجرا شده، اتفاقات خوبی افتاد و نرخ باروری افزایش یافت.

رئیس کمیسیون طرح جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی در توضیح اتفاقات خوبی که با اجرای قانون افتاده اظهار داشت: فقط در دو بخش اهدای زمین و خودرو که البته به صورت کامل هم اجرا نشد، چیزی بالغ بر 180 هزار میلیارد تومان به خانواده ها کمک شد. این درصورتی است که از بدو انقلاب تا کنون و قبل از اجرای قانون جوانی جمعیت در این 40 سال تمام مبلغی که برای کمک به خانواده تخصیص یافته 3هزار میلیارد هم نمی شود.

بانکی پور تغییر رفتار در مسئولان و مردم را بعد از اجرای یک سیاست 30 ساله بسیار سخت و زمانبر دانست و توضیح داد: مثلا بخش مسئولان؛ ذهن وزارت راه و شهرسازی اینطور بسته شده بود که انبوه سازی کنند، اما در مقابل تلاش کردیم این تفکر را عوض کنیم و امروز نزدیک به 80 هزار نفر زمین تحویل گرفته اند. زمین هایی که هرکدام به صورت متوسط یک میلیارد تومان می ارزد. البته که نزدیک به 300 هزار نفر دیگر هنوز زمین خودشان را تحویل نگرفته اند، اما 80 هزار قطعه زمین هم در مقابل مقاومت ذهنی 30 ساله جای امیدواری دارد و در تلاش هستیم قانون به طور کامل اجرا شود و کسانی که در صف تحویل هستند به زمینشان برسند.

وی از اجرا نشدن تکالیف قانونی خودروساز ها و بانک ها  در حوزه جمعیت نیز شاکی بود و تصریح کرد: خودرو ساز ها بسیار ما را اذیت کردند اما با این حال نزدیک 300 هزار مادر خودرو خودشان را دریافت کردند؛ هر خودرو متوسط 400 میلیون تفاوت قیمت با بازار دارد، یعنی حدود 100 هزار میلیارد تومان از این بخش به خانواده ها کمک شد. در بانک هم به همین صورت؛ سال گذشته 205 هزار میلیارد تومان وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت شد. یعنی حدود دو نیم میلیون زوج واج ازدواجشان را دریافت کردند؛ حتی جوانانی که حدود 5-6 سالی بود که وام ازدواجشان را نگرفته بودند به نرخ روز وامشان را گرفتند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد شرایط وام ازدواج و فرزندآوری گفت: وام ازدواج را از 3 میلیون تومان رساندیم به 300 میلیون تومان. ردیف وام فرزندآوری اولین بار وارد نظام بانکی کشور شد و به ازای فرزند اول 40 میلیون تومان و فرزند پنجم 200 میلیون تومان وام با تنفس شش ماهه پرداخت خواهد شد و تا امروز حدود یک و نیم میلیون نفر وام فرزندآوری را دریافت کرده اند اما کماکان در این زمینه هم عقب ماندگی داریم و 300 هزار نفر هنوز وامشان را دریافت نکردند.

وی به زوج هایی که دچار مشکل ناباروری هستند مژده داد که هزینه درمان ناباروری در بیمارستان های تأمین اجتماعی کاملا رایگان است و  در بیمارستان ها دیگه تا 90 درصد هزینه را بیمه پرداخت خواهد کرد.

بانکی پور افزود: هرکس از سال 1400 درمان ناباروری کرده و بیمه پرداخت نکرده می تواند با ارائه اسناد خسارتش را از بیمه بگیرد.

عضو شورای انقلاب فرهنگی یکی دیگر از مشوق های اجرا شده برای افزایش جمعیت را افزایش حق اولاد و حق تأهل عنوان و بیان کرد: طی دو سال گذشته بخش حق اولاد حقوق را 8 برابر کردیم. کل حقوق کارمندان در این 3 سال، سالی20 درصد افزوده شده اما حق اولاد 800 درصد و حق تأهل 3 برابر گشت.

بانکی پور دوسال اول اجرای قانون جمعیت را سال های تعامل با مسئولان و مدیران خواند و به صراحت گفت: اما امسال بنا داریم طبق قانون با هر مسئولی که قانون را اجرا نکند برخورد کنیم.

وی در پایان به مبلغان حوزه جمعیت کشور خاطرنشان کرد: پیشنهاد می کنم برای بهورزان و مراقبان سلامت جلسه اختصاصی داشته باشید. هرجا که تبلیغ می روید و اگر بهورزی در زمینه باروری خوب عمل می کرد تشویقش کنید. امروز سرباز خط مقدم بهورزان و مراقبان سلامت هستند.

نظر شما