شناسهٔ خبر: 66699218 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تدوین لایحه جامع حمایت از نخبگان ایرانی/ بکارگیری نخبگان در جایگاه‌های مدیریتی

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از تدوین لایحه جامع حمایت از نخبگان ایرانی و بکارگیری آنها در جایگاه‌های مدیریتی خبر داد.

صاحب‌خبر -

سید سلمان سید افقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در برنامه زنده صف اول گفت: سند ملی نخبگان کمتر در بین دستگاه‌های اجرایی ترویج شده است و این سند باید به طور جدی دنبال شود. بخش اول سند راهبرد‌ها را شناسایی و نقش مجموعه‌های مختلف کشور را در زمینه نخبگان تعیین خواهد کرد.  

وی بیان کرد: در سند راهبردی نخبگان، نخبه فردی کاربر در گسترش علم، فناوری، فرهنگ و هنر بر اساس استعداد‌های ذاتی و توانمندی‌های اکتسابی موثر عمل کند و در این حوزه‌ها توانمند باشد و بنیاد نخبگان از این افراد به عنوان نخبه حمایت کافی انجام خواهد داد.  

سید افقهی تاکید کرد: تدوین لایحه جامع حمایت از نخبگان ایرانی، از پاییز سال گذشته آغاز شده است و این لایحه به دفتر ریاست جمهوری ارسال شده است و پس از طی مراحل به مجلس خواهد رفت. ایجاد فرهنگ اجرای قانون و استفاده از نخبگان به عنوان ذخایر ملی است.   

وی ادامه داد: زمینه سازی برای اثر گذاری افراد نخبه یکی از بند‌های سند ملی نخبگان است. الان ۷۵ درصد از اقتصاد کشور دولتی است؛ و بکارگیری نخبگان در شرکت‌های دانش بنیان موضوع  مهمی است.  

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان افزود: صندوق توسعه اثربخشی نخبگان در بازار کشور با این هدف راه اندازی شده تا نخبگانی که از نظر مالی توانایی تولید محصول نداشته باشند توسط بنیاد نخبگان و این صندوق حمایت کافی شوند.  

وی اضافه کرد: راه اندازی صندوق تحقیقات خطر پذیر از جمله دیگر برنامه بنیاد ملی نخبگان است که تا به امروز این کار محقق نشده است. مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها به صورت قانونی نبوده است. هیئت وزیران در سال ۱۴۰۰ آیین نامه‌ای را مصوب کرد که بر اساس آن ۲۰ درصد از ظرفیت استخدامی دستگاه‌ها مربوط به نخبگان باشد. اکنون برای ۱۵۰۰ فرصت شغلی بیش از ۷۵۰۰ نفر ثبت نام کرده‌اند.

سید افقهی بیان کرد: بر اساس سند بالادستی راهبری نخبگان، این سازمان وظیفه اجرایی سازی و هماهنگ سازی این سند داشته و بنیاد ملی نخبگان به نوعی تسهیل گر کار‌ها است.  

وی ادامه داد: نخبگان توسط بنیاد ملی نخبگان از طریق ابزار‌های مختلف از جمله آزمون سراسری، رویداد‌های علمی شناسایی خواهند شد. شیوه نامه‌های شناسایی در حال ابلاغ است.

سید افقهی افزود: طرح شهید صیاد شیرازی به عنوان طرح سرباز نخبه‌ای است که افراد پس از بررسی به سازمان نیرو‌های مسلح معرفی خواهند شد. از سال گذشته حدود ۳۰۰۰ نخبه را به نیرو‌های مسلح معرفی و بکارگیری شده‌اند.

وی افزود: اکنون از نخبگان برای امور مدیریتی استفاده شده و این کار بیشتر در بخش دولتی انجام شده است. با بخش‌های خصوصی در حوزه نفت و گاز و بکارگیری نخبگان در امور مدیریتی و اعضای هیئت مدیره مذاکراتی شده است و در این خصوص ۲۵نخبه برای جایگاه مدیریتی به بخش خصوصی شناسایی و معرفی شده‌اند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: یکی از کار‌های بنیاد ملی نخبگان، شناسایی نخبگان برای لایه‌های مختلف سیاست گذاری و حکمرانی است و اکنون ۲۰۰ هیئت اندیشه ورز نخبگان را شناسایی و حمایت می‌کنند.

وی گفت: یکی از اقدامات بنیاد ملی نخبگان، تشکیل خانه‌های نخبگان و شکل دهی تقسیم کار ملی است. آیین پژوهشگران مستقل در شورای عتف مصوب شده است.

سید افقهی افزود: برخی از نخبگان مقیم خارج از نظر شرایط شغلی نمی‌توانند به ایران بازگردند که مشاوره‌های خوبی از این نخبگان گرفته می‌شود.

خبرنگار:حمید جنیدی

نظر شما