شناسهٔ خبر: 66698224 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شاتا | لینک خبر

در نوزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع عنوان شد:

تحقق پویایی کسب و کارها با مشارکت مردم و بخش خصوصی در سطوح ملی و منطقه‌ای/ قابلیت ویژه مهندسان صنایع در بهینه‌سازی تولید شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران

معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع، گفت: سیستم پویایی کسب و کارها با مشارکت مردم، بخش خصوصی و غیر دولتی در سطوح ملی و منطقه‌ای اتفاق می‌افتد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت و به نقل از روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، «فرشاد مقیمی» معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، طی سخنانی در این همایش به اهمیت و جایگاه صنایع کوچک و متوسط (SME) در توسعه صنعتی پرداخت و ضمن بیان مهم‌ترین ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها از مهندسان صنایع خواست که در مسیر رفع نیازها و توسعه این بنگاه‌ها گام بردارند.

وی افزود: از حدود ۷۱ هزار واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت بنابر تقسیم بندی‌ها و تعاریف موجود حدود ۶۸ هزار واحد بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME) هستند (که قریب به 97 درصد از واحدهای صنعتی را شامل می‌شود) و حدود ۲۱۳۰ واحد بزرگ محسوب می‌شوند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، همچنین به تشریح سهم بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME) در دیگر کشورهای جهان پرداخت و سازمان‌های متولی این بنگاه‌ها در دیگر کشورهای دنیا از جمله ترکیه، آمریکا، چین، کره جنوبی و ... را معرفی کرد.

مقیمی، ضمن تشریح اهمیت صنایع کوچک و متوسط در اقتصاد دنیا، تصریح کرد: بومی کردن فناوری، تراکم دانش در فرایند تولید، فرصت‌های شغلی فراوان، ایجاد محیط رقابتی و... از جمله نقش‌های بنگاه‌ها در فرایند توسعه صنعتی است.

وی همچنین تغییرات سریع فناورانه، تغییرات سریع خواسته مشتریان و شدت رقابت جهانی و فناوری اطلاعات را مهم‌ترین چالش‌های استراتژیک جدید برای صنایع کوچک و متوسط برشمرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود به نقش صنایع کوچک و متوسط در شکل‌گیری میانه صنعت و تحول صنعتی با اشاره به نمونه‌های موفق دیگر کشورها پرداخت و اضافه کرد: در ژاپن صنایع بزرگ خط تولید خود را به سمت صنایع کوچک و توسعه روابط شبکه ای بین آ‌ن‌ها سوق داده‌اند و توسعه صنعتی خود را از این مسیر دنبال می‌کنند.

مقیمی با اشاره به راهکارهای توسعه متوازن و پایدار منطقه‌ای، ادامه داد: توسعه بنگاه‌ها با رویکرد توسعه شبکه‌ای یکی از راهکارهاست. سیستم پویایی کسب و کارها با مشارکت مردم، بخش خصوصی و غیر دولتی در سطوح ملی و منطقه‌ای اتفاق می افتد.

وی، در ادامه سخنان خود مدل‌های توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط را برشمرد و خاطرنشان کرد: خوشه‌های کسب و کار، نظام مبادلات پیمانکاری فرعی، بهینه سازی و تکمیل زنجیره ارزش، ارائه دهندگان خدمات توسعه کسب و کار و کنسرسیوم‌های صادراتی مدل‌های توسعه بنگاهی هستند که مهندسین صنایع می‌توانند در این حوزه‌ها به خصوص خوشه‌های صنعتی ورود کنند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، مدل ارتقای رقابت پذیری در خوشه‌ها را تشریح کرد و گفت: تکمیل حلقه‌های مفقوده زنجیره ارزش خوشه نکته حائز اهمیتی است و در این راستا رویکرد ارتقاء زنجیره ارزش کل خوشه را دنبال می‌کنیم.

مقیمی، در پایان سخنان خود به جایگاه مهندسی صنایع در توسعه مبتنی بر مدل‌ها پرداخت و افزود: بهینه‌سازی تولید، کنترل کیفیت و مدیریت زنجیره تامین از جمله محورهایی هستند که مهندسین صنایع می‌توانند قابلیت‌های خود را در آن‌ها نشان دهند.

نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع با شعار چرخش‌های تحول آفرین، هوشمندسازی و داده محوری با حضور اساتید، صاحب نظران، صنعتگران و تشکل‌های بخش خصوصی از امروز ۲۶ اردیبهشت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز به کار کرده است و تا فردا ادامه دارد.

در این کنفرانس طی ۶ پنل با موضوعات بهره وری در برنامه هفتم توسعه و داده محوری در کسب و کارهای نوین و صنایع مختلف از جمله فولاد، نفت، گاز و پتروشیمی و... مهمترین مسایل تخصصی مهندسی صنایع مورد بحث، تبادل نظر و بررسی قرار خواهد گرفت.

«مهدی غضنفری» رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی به عنوان رئیس کنفرانس نیز در ارائه ای به موضوع "آینده هوش مصنوعی در مهندسی صنایع" پرداخت و سرمایه گذاری های کشورهای توسعه یافته در حوزه هوش مصنوعی را مورد واکاوی قرار داد.

وی بر آمادگی صندوق توسعه ملی برای حمایت از استارت آپها و شرکتهای نوآور و فناور برای توسعه فعالیتهای‌شان تاکید کرد و گفت: استارت آپهای موفق کشورمان باید نگاه بین‌المللی داشته باشند و فعالیت‌های خود را بر این مبنا توسعه دهند.

همچنین رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، رئیس انجمن مهندسی صنایع ایران، ریاست دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه امیرکبیر و.... در این کنفرانس به ایراد سخن پرداختند.

انتهای پیام/

نظر شما