شناسهٔ خبر: 66698112 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مدیر دفتر انتشارات به‌نشر در گفت‌وگو با ایبنا؛

مسئولان انتشارات کودک اگر کتاب کودک نمی‌خوانند، حداقل کتاب بخوانند

مدیر دفتر انتشارات به‌نشر گفت: مطالعه‌ام در زمینه کودک و نوجوان بسیار زیاد است و خواهش من این است که مسئولان انتشارات کودک حتی اگر کتاب کودک نمی‌خوانند، حداقل کتاب بخوانند؛ بعضی از بزرگوارانی که در صنعت نشر کتاب کودک فعال هستند درست مثل خیلی از سینماگران ما که اهل فیلم‌دیدن نیستند، اصلاً اهل کتاب‌ خواندن نیستند.

صاحب‌خبر -

حامد رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا در مورد اینکه چقدر خارج از فضای کاری، مطالعه کتاب کودک و نوجوان دارد و در خصوص اینکه کتاب‌های کودک و نوجوان فقط برای مخاطبان کودک و نوجوان است یا مخاطب بزرگسال هم می‌تواند برای خود و کودک درونش کتاب بخواند؟ گفت: مطالعه من در این زمینه بسیار زیاد است. به نظر من کتاب کودک نامش کتاب کودک است؛ اما خیلی وقت‌ها کتاب کودک برای بزرگسال نوشته می‌شود یعنی یک جنبه از کتاب کودک مرتبط با بزرگسالان است حتی در موارد ساده. شاید کمی خنده‌دار به نظر برسد اما اولاً هنوز هم باید به خیلی از بزرگسالان یاد بدهیم که دروغ نگویند، امانت‌دار باشند، بخشنده باشند، کلمه ببخشید را به کار ببرند و از حکایت‌های قدیم ایرانی بدانند و خیلی چیزهای دیگر. ثانیاً در بحث کتاب کودک خصوصاً برخی از آثار جهانی، پیام‌های پنهانی است که عموماً برای کودکان نوشته نشده است. این پیام‌ها را یک بزرگسال باید بخواند تا آن را درک کند. مثل آثار کستنر و گیمن. این آثار چندان کتاب کودک به معنای واقعی آن محسوب نمی‌شوند؛ شاید در ظاهر امر کتاب کودک باشند اما برای بزرگسالان نیز تعریف می‌شوند.

مدیر دفتر انتشارات به‌نشر در تهران که مدیریت بخش بین‌الملل این انتشارات را نیز بر عهده دارد، در پاسخ به این سوال که «چه کتاب کودکی برای او الهام‌بخش بوده است؟» گفت: من کتاب الهام‌بخش ندارم؛ زیرا به عقیده من و به طور کلی فهرست ۱۰ تایی در آثار کتاب کودک، آثار کتاب بزرگسال، فیلم و سینما و… وجود ندارد. همه کتاب‌هایی که از یک سطح متوسط به بالا باشند برای همه افراد مناسب هستند و ضروری است که آن‌ها را بخوانند؛ فقط حال و شرایط روحی و جسمی افراد در خواندن و در انتخاب کتاب محبوب‌شان مؤثر است. همیشه فکر می‌کنم فهرست ثابت و همیشگی کتاب محبوب وجود ندارد؛ زیرا هر روز ممکن است یک کتاب جدید بخوانید و آن کتاب، در آن زمان کتاب محبوب شما شود.

او به بحث ابتدایی این گفت‌وگو اشاره و بیان کرد: خواهش من این است که مسئولان انتشارات کودک حتی اگر کتاب کودک نمی‌خوانند، حداقل کتاب بخوانند. به نظر من بعضی از بزرگوارانی که در صنعت نشر کتاب کودک فعال هستند درست مثل خیلی از سینماگران ما که اهل فیلم‌دیدن نیستند، اصلاً اهل کتاب‌خواندن نیستند؛ آن‌ها اهل تجارت با کتاب‌اند و کتاب را به چشم یک کالا و جسم اقتصادی می‌بینند، در حالی‌که در حقیقت کتاب یک کالای فرهنگی است. اگر مسئولان نشر و دست‌اندرکاران حوزه اقتصاد نشر ما اهل کتاب‌خواندن باشند مطمئن باشید که اوضاع متفاوتی را هم در زمینه چاپ و انتخاب کتاب و هم در زمینه ترویج و فروش کتاب مشاهده می‌کنیم.

به گزارش ایبنا، نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما