شناسهٔ خبر: 66697984 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

مسئولیت مدنی تبلیغات سلبریتی ها در فضای مجازی با تکیه بر نظام حقوقی ایران 

یک پژوهشگر حوزه حقوق گفت: امروزه تبلیغات محصولات و تولیدات در رسانه‌ها توسط اشخاص مشهور خصوصا سلبریتی ها به یکی از تاثیرگذارترین روش‌های تبلیغاتی برای جذب مشتریان تبدیل که شده است اما متاسفانه در نظام حقوقی ما قوانین شفاف و صریحی در خصوص دامنه مسئولیت این افراد در نظر گرفته نشده است. یک پژوهشگر حوزه حقوق گفت: امروزه تبلیغات محصولات و تولیدات در رسانه‌ها توسط اشخاص مشهور خصوصا سلبریتی ها به یکی از تاثیرگذارترین روش‌های تبلیغاتی برای جذب مشتریان تبدیل که شده است اما متاسفانه در نظام حقوقی ما قوانین شفاف و صریحی در خصوص دامنه مسئولیت این افراد در نظر گرفته نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا هرمزگان ؛امیر محمد رضایی زارعی پژوهشگر حوزه حقوق خصوصی طی مصاحبه ای با خبرنگار این خبرگزاری پیرامون مسئولیت مدنی تبلیغات سلبریتی ها در فضای مجازی گفت: متاسفانه در نظام حقوقی ما قوانین جامع و کاملی پیرامون مسئولیت مدنی سلبریتی به عنوان یکی از نقش آفرینان عرصه اجتماع خصوصا فعالیت های تبلیغاتی وجود ندارد در حالی که بسیاری از کشور ها از جمله آمریکا و هند قوانین سخت گیرانه ای وجود دارد به طور نمونه در کشور هند سال 2019 قانون حفاظت از مصرف کننده اصلاح شد و به فعالیت های تبلیغاتی مرتبط با اینفلوئنسر ها پرداخته شد که منتج به در نظر گرفتن پنجاه میلیون روپیه ای برای انجام بعضی از جرایم تبلیغاتی شد.

رضایی زارعی در ادامه ضمن اشاره به محدودیت های تبلیغاتی سلبریتی ها نظیر ممنوعیت استفاده از فیلتر های زیبایی برای اینفلوئنسر ها در برخی از کشور از جمله نروژ،آلمان و انگلستان گفت: در اغلب کشور ها؛بخاطر اینکه امروزه تبلیغات محصولات و تولیدات در رسانه‌ها توسط سلبریتی ها به یکی از تاثیرگذارترین روش‌های تبلیغاتی برای جذب مشتریان تبدیل که شده است قواعد و قوانین سخت گیرانه ای در این خصوص وضع و نصب می‌کنند.

این پژوهشگر حقوق در ادامه افزود: البته نبود قوانین جامع و مستوعب در حوزه مسئولیت مدنی سلبریتی ها بدان معنا نیست که دیگر این افراد هیچ گونه مسئولیتی در جبران خسارت مال باختگان و آسیب دیدگان ندارند بلکه از روح حاکم در قوانین موجود در نظام حقوقی ایران می‌توان در برخی موارد این افراد مشهور را مسئول شناخت به طور نمونه مستفاد از ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا،اختلاس،کلاهبرداری:(هر کس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکتها یا تجارتخانه‌ها یا کارخانه‌ها یا مؤسسات موهوم یا به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد یا به امور غیرواقع امیدوار نماید.......و از این راه مال دیگری را ببرد کلاهبردار محسوب و علاوه بر رد اصل مال به صاحبش، به حبس از یک تا ۷ سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده‌است محکوم می‌شود.) بنابراین در بعضی مواقع که ارکان قانونی، معنوی جرم مذکور موجود باشد می‌توان سلبریتی ها را تحت این عنوان مجرمانه تحت تعقیب قرار داد.

 رضایی زارعی در خصوص سایر قوانین قابل استفاده پیرامون مسئولیت مدنی سلبریتی ها اظهار کرد: یکی دیگر از قوانینی که قابلیت استناد دارد قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان مصوب ۱۳۸۸ است که در ماده ۷ آن اشعار شده: تبلیغات خلاف واقع و ارائه اطلاعات نادرست که موجب فریب یا اشتباه مصرف کننده از جمله از طریق وسایل ارتباط جمعی ، رسانه های گروهی و برگه های تبلیغاتی شود، ممنوع می باشد. و در آئین نامه اجرایی آن افراد مبلغ خصوصا سلبریتی ها ملزم و مکلف به جبران خسارت های وارده به افراد زیان دیده هستند.

این پژوهشگر حقوق در پایان ضمن اشاره به اینکه مقاله تحت عنوان مسئولیت مدنی تبلیغات سلبریتی ها در فضای مجازی با تکیه بر نظام حقوقی ایران و آمریکا قرار است به زودی به زیور طبع آرسته شود بیان کرد: هر چند که در سال ۱۳۹۹ دستور العمل ساماندهی آگهی ها و فعالیت های تبلیغاتی در فضای مجازی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد تدوین و ابلاغ شد اما متاسفانه هنوز نسبت به سایر کشور های توسعه یافته در این زمینه عقب ماندگی ها و خلاء های بسیاری داریم.

نظر شما