شناسهٔ خبر: 66697648 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

جلسه دادگاه لاهه پیرامون درخواست آفریقای جنوبی برای عدم حمله به رفح آغاز شد

آفریقای جنوبی که از رژیم صهیونیستی به دادگاه بین‌المللی دادگستری شکایت کرده، می‌گوید این رژیم دستورات دادگاه را عمدا نادیده می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

جلسه استماع دو روزه دادگاه بین المللی دادگستری به درخواست آفریقای جنوبی و علیه جنایات رژیم صهیونیستی آغاز شد. در ابتدای این جلسه، نماینده آفریقای جنوبی که شکایت از رژیم را مطرح کرده است، بر «نقض عمدی» دستورات دادگاه از سوی رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

به گزارش آناتولی، آفریقای جنوبی درخواست کرده تا دادگاه برای اجرای دستورات اولیه خود در خصوص غزه بیشتر فشار بیاورد و می‌گوید که به دلیل تداوم حملات مجبور به بازگشت به این دادگاه شده است. 

این کشور در جلسه استماع  با تاکید بر اینکه اسرائیل در حال تشدید حملات خود در غزه است، گفت که تل آویو «عمداً دستورات الزام آور دادگاه لاهه را زیر پا می‌گذارد». نماینده آفریقای جنوبی می‌گوید دستورات اعلام شده در جلسه قبلی موثر نبوده‌اند، زیرا یا به اندازه کافی شفافیت نداشتند یا اینکه در عین شفافیت اسرائیل تصمیم گرفته است که این دستورات را نادیده بگیرد.

وی افزود: «نکته کلیدی این است که هدف اعلام شده اسرائیل یعنی پاک کردن غزه از روی نقشه در شرف تحقق است». 

پیش از این رسانه‌ها اعلام کردند که آفریقای جنوبی امروز (پنجشنبه) از دیوان بین‌المللی دادگستری درخواست خواهد کرد تا دستور توقف فوری تهاجم رژیم صهیونیستی به رفح را صادر کند. آفریقای جنوبی پیش‌تر و در زمستان سال گذشته از رژیم صهیونیستی به اتهام «نسل‌کشی در غزه» به دادگاه لاهه شکایت کرد. کارشناسان می‌گویند بررسی وقوع نسل‌کشی و صدور رای در خصوص آن ممکن است چندین سال طول بکشد، اما تا پیش از آن، این نهاد می‌تواند برخی دستورات اولیه را صادر کند.

در همین راستا، دادگاه لاهه ماه ژانویه به اسرائیل دستور داد تا تمام تلاش خود را برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه انجام دهد و امکان ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه را فراهم کند.

مترجم: زهرا نجفی

نظر شما