شناسهٔ خبر: 66697352 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

رونمایی از ۲۰ اثر جدید پیام آزادگان؛

انگیزه‌ای که تاکید مقام معظم رهبری در خاطره‌نویسی اسرا ایجاد کرد

مراسم رونمایی از ۲۰ کتاب جدید انتشارات پیام آزادگان با حضور نویسندگان و راویان تعدادی از آثار در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا مراسم رونمایی از ۲۰ کتاب جدید انتشارات پیام آزادگان با حضور تعدادی از نویسندگان در محل غرفه مجمع ناشران دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران برگزار شد.


زهره علی عسکری، نویسنده کتاب «آهوی گمشده» در این مراسم اظهار کرد: از معجزات انقلاب اسلامی این است که تعهدی در مردم نسبت به دو امام انقلاب ایجاد شد. هم راوی و هم من برای فرمایش مقام معظم رهبری پای کار نوشتن این کتاب آمدیم ولو اینکه خود راوی برای فرمایش امام خمینی (ره) به جنگ رفت.


وی با بیان اینکه من هرچه نوشتم اول خودم با آن گریه کردم، افزود: این کتاب از این جهت جالب است که راوی اسیر مفقود بوده و نامه‌ای برای او نمی‌آمده است و برای همین خاطرات و نوشتار چندانی از او وجود نداشت. او ۱۶ ساله بوده که اسیر می‌شود اما با وجود این سن در اسارت اصلاً به عنوان بچه شناخته نمی‌شود.


نویسنده کتاب «آهوی گمشده» ادامه داد: راوی کتاب از وقتی به جنگ آمد خانواده‌اش از او قطع امید کردند و در آن عملیات که رفت همه می‌دانستند کسی از آن گروه برنمی‌گردد، زیرا چند صد متر داخل کشور عراق نفود کردند. امیدوارم این کتاب برای تاریخ انقلاب اسلامی باقی بماند.


حمید احمدی‌نیا، راوی کتاب «آهوش گمشده» در این نشست اظهار کرد: من در سن ۱۴-۱۵ سالگی هنر را شروع کردم اما قبل از آن یک بسیجی بودم و امیدوارم تا پایان عمر یک بسیجی باقی بمانم و به بسیجی بودن خودم افتخار می‌کنم.


وی افزود: داستان زندگی من و شروع دوران نوجوانی با ایام پیروزی و اوج انقلاب همراه بود و با اتفاقات زمان انقلاب و تغییرات جامعه همراه بود که منجر به تغییرات خانواده شد و این باعث شد تضادهایی در ذهن من شکل بگیرد.


راوی کتاب «آهوش گمشده» ادامه داد: من دست‌نوشته‌هایی را از دهه ۷۰ داشتم و اولین مصاحبه را مسعود ده‌نمکی از من گرفت و خاطرات دوران جنگ من را او ثبت و ضبط کرد. بعد از آن گروهی از صدا و سیما به عنوان بررسی ایثارگران دانش آموز از من مصاحبه گرفتند اما هیچکدام کامل نبود.


وی اضافه کرد: من در سال ۱۳۹۷ نوشته‌های خود را جمع کردم و با حضور در پیام آزاداگان قرار شد تمام نوشته‌هایم را تحویل دهم و از همان سال روند نوشتن کتاب شروع شد. با آغاز کرونا وقفه بزرگی در کار ایجاد شد اما در سال ۱۴۰۲ کتاب به نتیجه رسید.


احمدی‌نیا تاکید کرد: اولین انگیزه من از پیگیری کار تاکید مقام معظم رهبری بر ثبت و ضبط خاطرات دفاع مقدس بود و این موضوع باعث شد پای کار بیایم.


وی خاطرنشان کرد: توکل به اهل بیت باعث می‌شد در طول اسارت دوام بیاوریم. اگر این توکل به اهل بیت نبود، وضعیت عراق به نحوی نبود که بتوانیم دوام بیاورم. عراقی‌ها آرزوی دیدن اشک من را زیر شکنجه‌ها داشتند، در تنهایی اشک می‌ریختم اما در حضور عراقی‌ها هیچ واکنشی نشان نمی‌دادیم. این فرهنگ مقاومت باید نشر پیدا کند و نسل جدید باید یاد بگیرد که در برابر همه هجمه‌ها مقاومت کند.


همچنین حسن نوری نویسنده کتاب «کنارهای جنوب» در این کتاب اظهار کرد: وقتی کتاب سومم را تحویل دادم گفتم که دیگر خسته شدم و نمی‌خواهم کار کنم. که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید بنویسید و اگر ننویسید به نوع دیگری می‌نویسند و این باعث شد به نوشتن ادامه دهم.


همچنین عباس‌نژاد نویسنده «حمله گرگ‌ها» در این نشست اظهار کرد: راوی من ۱۰ سال مفقود بود و هیچ سند و خاطره ای در مورد او وجود نداشت، همچنین خود اسیر فراموشی دارد و به همین دلیل با وجود ۲۶ ساعت مصاحبه غالباً محتوای تکراری در این روند به دست می‌آمد و برای نوشتن کتاب با دوستان و همرزممان او مصاحبه کردم.


وی افزود: اسرای ما از رزمندگان دو سال بیشتر جنگیدند زیرا جنگ ۶۷ تموم شد و اسرا تا ۶۹ در عراق بودند و در زمین و خاک جنگ دشمن جنگیدند. ادبیات اسارت مردمی ترین ادبیات دفاع مقدس است. اگر فرهنگ اسارت در بین جوانان ایجاد شود بسیاری از مشکلات جوانان حل می‌شود.


وی با بیان اینکه در اسارت مقاومت در مقابل موقعیت سخت به وجود می‌آمد، گفت: اسرا از هیچ وسیله می‌ساختند، مثلاً از آب و پوست انار رنگ و جوهری برای نوشتن می‌ساختند. این ابتکارات در اسارت و روحیه مقاومت باید در بین جوانان نهادینه شود.


گفتنی است؛ سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما