شناسهٔ خبر: 66697155 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

در نشست ضرورت بازخوانی و تبیین اندیشه‌های امام(ره) برای نسل نو مطرح شد؛

باید به اندیشه‌سازی و توسعه و گسترش اندیشه‌های امام توجه شود

تقی آزاد ارمکی ضمن بیان این‌که باید به اندیشه‌سازی و توسعه و گسترش اندیشه‌های امام توجه شود، گفت: من نمی‌گویم که اندیشه‌سازی و توسعه و گسترش اندیشه راه حل ساده‌ای دارد ولی یک راهش این است که در سخنان حضرت امام(ره) بازاندیشی داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ستاد خبری سی‌و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست هم‌اندیشی ضرورت بازخوانی و تبیین اندیشه‌های امام خمینی (ره) برای نسل نو در ایران و جهان، صبح پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور آیت‌الله احمد بهشتی، حجت‌الاسلام علی کمساری، تقی آزاد ارمکی، حجت الاسلام‌والمسلمین علی ملانوری و محمد الحسینی در سرای بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

اندیشه‌های الهام بخش امام خمینی(ره)

آیت‌الله احمد بهشتی، نماینده استان فارس در مجلس خبرگان و مدرس حوزه علمیه قم، ضمن یاد کردن از امام خمینی(ره) به عنوان یک عالم ربانی مطرح، گفت: امام همواره این سخن را بر لب داشت که اسلام نسبت به تمام شعور مادی و معنوی انسان حکم دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه روحانیت همیشه در معرض حمله‌های مختلف بوده است، امام در این زمینه می‌فرمودند که از روحانیون عزیز تقاضا دارم تا به طبقات جوان به چشم عطوفت و پدری نگاه کنند، چرا که این طبقات جوان هستند که می‌توانند به روحانیت کمک کنند.

بهشتی ادامه داد: امام خمینی علاقه و گلایه‌ای نسبت به روشنفکران در خدمت اسلام داشت. علاقه ایشان به خاطر خدمت و گلایه ایشان صحبت‌های لطمه‌زننده روشنفکران به فقها و علما بود.

شناخت ناقص نسل جوان از امام خمینی(ره)

حجت‌الاسلام علی کمساری، رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه از انتشار اولین کتاب توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام ۳۴ سال می‌گذرد، گفت: در طول این سه‌دهه اتفاقات زیادی در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی افتاده است و موسسه نشر آثار امام باید متناسب با تغییرات و اتفاقات جدید رویکردهایش را به روز کند.

وی با بیان این‌که اصلی‌ترین تغییر، تغییر در ذائقه مخاطب است گفت: ذائقه مخاطب ما فرق کرده است و اگر بخواهیم با نسل جدید مفاهمه داشته باشیم، باید خواست این نسل را به رسمیت بشناسیم.

کمساری ضمن بیان این‌که عدم شناخت نسل جوان از امام  باعث عدم ارتباط‌گیری می‌شود گفت: شاید امام دغدغه نسل جدید نباشد، ولی نسل گذشته درمان دردش را در اندیشه و سخنان امام خمینی می‌دید.

وی با بیان این‌که ما نتوانستیم درد جامعه را متناسب با نسخه اندیشه‌های امام به نسل جدید ارائه کنیم، راهکارهایی ارائه داد و گفت: باید محتوای متناسب با ذائقه نسل جوان را تهیه کنیم. شکل ظاهری کتاب‌های ما خوب نیست و باید تغییر کند. همچنین می‌توانیم تالار گفت‌و‌گویی در سایت یا فضای مجازی ایجاد کنیم که با حضور استادان و نویسندگان به صورت تعاملی به پرسش‌ها پاسخ داده شود.

نشر آثار امام تمام شدنی نیست

حجت الاسلام‌والمسلمین علی ملانوری، معاون پژوهش آموزش و برنامه‌ریزی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) ضمن اشاره به این‌که در طول بیش از سه‌دهه گذشته موسسه تنظیم و نشر آثار امام تلاش زیادی کرده تا آثار امام و شاگردان و فرزندان ایشان را به نحو احسنت منتشر کند گفت: بر اساس تحلیلی که داریم، از آغاز دوره کرونا شاهد افت شدید تولید انتشار و توزیع آثار امام بودیم. آنچه در دو سال اخیر اتفاق افتاده است، رشد قابل توجهی بعد از این دوره رکود است.

وی افزود: مشکل اساسی این است که متونی متناسب با دانش و سطح جامعه منتشر نمی‌شود و ضرورت دارد تا این متون ارزشمند به زبان ساده‌تر منتشر شوند تا مورد استقبال عموم مردم قرار گیرند و همه بتوانند از این سخنان استفاده کنند.

انقلاب اسلامی نیازمند بازبینی و بازاندیشی 

تقی آزاد ارمکی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه تهران در ادامه این نشست ضمن بیان این‌که باید به اندیشه‌سازی و توسعه و گسترش اندیشه‌های امام توجه شود، گفت: من نمی‌گویم که اندیشه‌سازی و توسعه و گسترش اندیشه راه حل ساده‌ای دارد ولی راه حلش این است که در سخنان حضرت امام(ره) بازاندیشی داشته باشیم.

ارمکی ادامه داد: نسل سالخورده با خاطره‌خوانی زیست خوبی دارد ولی این نجات‌بخش نیست. نسل میانی هم مجموعه‌ای از آرمان‌ها را مورد توجه قرار می‌دهد و نسل جوان درگیر ضرورت‌های جامعه است.

وی با بیان این‌که انقلاب اسلامی به واسطه نسل جوان مستقل شده است گفت: موسسه نشر آثار امام باید نیروهای میانی و جوانی را جذب کند تا بتوانند بر نسل جوان تاثیرگذار باشند.

در پایان این نشست محمد الحسینی، مترجم دیوان امام خمینی به زبان عربی، گفت: من عاشق امام بودم و هستم و همیشه به ایشان ارادت خاصی داشتم. اندیشه‌های امام بال علم و ایمان هستند و می‌توانم بگویم که در ترجمه آثار ایشان ارادتم به ایشان بیشتر شد.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

نظر شما