شناسهٔ خبر: 66696664 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

استاندار خراسان جنوبی:

مهمترین رویکرد گفتاورد ملی نخبگان، ایجاد فرصت برای نقش آفرینی نخبگان است

استاندار خراسان جنوبی گفت: مهمترین رویکرد گفتاورد ملی نخبگان، ایجاد فرصت برای نقش آفرینی نخبگان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی، جواد قناعت امروز پنجشنبه بیست و هفتم اردیبهشت در مراسم افتتاح رویداد گفتاورد ملی نخبگان در پهنه خراسان و سمنان اظهار کرد: ایجاد ظرفیت‌های جدید برای نقش‌آفرینی نخبگان در راستای حل مسائل ملی و استانی مهمترین رویکرد این رویداد است.

وی افزود: یکی از مشکلات جدی کشور که از دغدغه‌های جدی مقام معظم رهبری این است که تاکنون بهره‌مندی و بهره‌گیری خوبی از نخبگان در سطوح مدیریتی نشده است.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی شناخت خوبی از نخبگان و محیط‌های علمی ندارند و این نوع نگاه غلط باید اصلاح شود.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص اثرگذاری نخبگان برای تمدن‌سازی تصریح کرد: باید به ظرفیت نخبگان توجه ویژه و خاصی کرد و اجرای اولین گفتاورد ملی نخبگان در خراسان جنوبی اثرات خوبی به همراه خواهد داشت.

قناعت گفت: تعریف جدیدی از نخبگان و شناسایی ایده و استفاده حداکثری از ظرفیت نخبگان از طریق مشارکت عمومی در راستای شعار سال از دیگر رویکردهای گفتاورد ملی نخبگان است.

وی با اشاره به لزوم ارتباط مؤثر نخبگان و مردم ادامه داد: این امر ارتباط مردم و دستگاه‌های اجرایی را نیز تسهیل می‌کند و در ارتباط‌گیری بین نخبگان و محیط‌های اداری باید محدودیت‌ها رفع شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: از آنجایی که ارتباط مؤثر بین نخبگان و مردم راحت‌تر است این رویداد در پنج حوزه «مالی، ارزی و پولی»، «منابع طبیعی»، «امنیت غذایی»، «نظام سلامت» و «حکمرانی و سیاست‌گذاری» هدفگذاری شده و منطبق با نیازهای روز کشور است لذا نخبگان باید به دنبال راه حل باشند و دولتمردان را در این زمینه یاری دهند.

وی در ادامه گریزی به ظرفیت‌های استان زد و گفت: ۶ پیشران اقتصادی در استان تعریف شده که معدن در اولویت قرار دارد چون ۷۶ درصد ذخایر زغالسنگ کشور، ۸۵ درصد ذخایر بنتونیت خاورمیانه در خراسان جنوبی است و ذخایر غنی طلا، مس، گرانیت و گوهرسنگ داریم.

قناعت عنوان کرد: معادن خراسان جنوبی در شاخص معادن فعال و اشتغال رتبه چهارم و ذخایر قطعی رتبه هفتم کشوری را دارد.

وی با بیان اینکه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی از سودآوری بالایی برخوردار است، تصریح کرد: گردش مالی گوهرسنگ در جهان ۲۵ میلیارد دلار در سال است اما اگر فرآوری شود به ۹۱۸ میلیارد دلار می‌رسد در صورتی که سهم جمهوری اسلامی ایران در گردش مالی گوهرسنگ پنج صدم درصد است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: سودآوری نیازمند کار جهادی است و باید از نگاه خودباختگی فاصله بگیریم تا ظرفیت‌های استان بیشترین بهره وری را داشته باشد.

وی متذکر شد: نسبت به گذشته از حالت سکون خارج شده‌ایم اما در مقایسه با دنیا عقب هستیم پس نخبگان باید به دنبال افزایش تولید و بهره‌وری معادن و فرآوری آن باشند.

قناعت با اشاره به اینکه آب مهمترین مساله در کشور بوده لذا آبخیزداری در حکمرانی آب باید مورد توجه قرار گیرد، یادآور شد: طرح انتقال آب از دریای عمان در حال اجرا است و نیمه دوم امسال انتقال آب وارد مرحله لوله‌گذاری می‌شود و تا پایان سال ۱۴۰۴ نیز طرح به طور کامل اجرا شده و سپس مسیرهای فرعی لوله‌گذاری خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه در آینده با پیش‌بینی آب شیرین‌کن می‌توان از آب دریا برای شرب هم استفاده کرد، گفت: ۶۰ میلیون مترمکعب در اولین لوله‌گذاری به استان اختصاص پیدا خواهد کرد که مهمترین اقدام برای مقابله با خشکسالی است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در حوزه محصولات کشاورزی هم ظرفیت‌های خوبی داریم و باید با فرآوری، سودآوری این بخش ارتقاء یابد، گفت: شهرک تخصصی زرشک در حال احداث است و در دولت سیزدهم اقدامات خوبی برای فرآوری زرشک انجام شده اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی یادآور شد: در تولید گیاهان دارویی نیز رتبه چهارم کشوری را داریم و این ظرفیت‌ها برای توسعه باید مورد توجه قرار گیرد.

قناعت با اشاره به اینکه جلسات هیأت‌های اندیشه‌ورز باید خروجی محور باشد و به صورت کاربردی اقداماتی را انجام دهند گفت: دستگاه‌ های اجرایی هم در جلسات هیأت‌های اندیشه‌ورز باید حضور فعال داشته باشند تا خروجی آن حل مسائل استان باشد.

وی با تأکید بر اینکه بنیاد ملی نخبگان باید اختیارات بیشتری به استان‌ها بدهد، گفت: ارائه مجوز و منابع در خروجی کارها تأثیر زیادی دارد پس انتظار می‌رود با اختیارات استانی در حوزه تسهیلات و منابع مالی زمینه رشد و شکوفایی فراهم شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر متأسفانه همه منابع متمرکز در تهران است لذا انتظار می‌رود معاونت علمی رئیس جمهور هر چه سریع‌تر نسبت به انعقاد تفاهم‌نامه مشترک برای توسعه زیرساخت‌ها و پیشبرد اهداف اقتصاد دانش‌بنیان اقدام کند این در حالی است که تفاهم‌نامه مربوطه ۶ ماه پیش به معاونت علمی رئیس جمهور ارسال شده است.

وی ادامه داد: بنیاد نخبگان در استان نباید معطل و منتظر دستورات تهران باشد گرچه انتظار محبت بیشتر داریم اما باید علاوه بر تقویت ارتباطات از ظرفیت‌های بومی استفاده کنیم تا نخبگان دلسرد نشوند و با تفاهم و همدلی مدیران، زمینه برای حضور و مشارکت مردم فراهم شود.

قناعت ادامه داد: تفاهم و همدلی و تعامل مؤثر بین نخبگان و مدیران دستگاه‌های اجرایی زمینه را برای توسعه استان و مشارکت مردم فراهم می‌کند.

به گزارش ایمنا؛ نخستین گفتاورد ملی نخبگان پهنه خراسان و سمنان با هدف تعامل مدیران، نخبگان و مردم استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و سمنان در بیرجند آغاز به کار کرد تا زمینه ارائه چرخش‌های تحول آفرین در زمینه‌های مالی و پولی، منابع طبیعی، امنیت غذایی، نظام سلامت، حکمرانی و سیاست‌گذاری را فراهم کند.

مهمترین رویکرد گفتاورد ملی نخبگان، ایجاد فرصت برای نقش آفرینی نخبگان است

در مراسم افتتاح رویداد گفتاورد ملی نخبگان در پهنه خراسان و سمنان از سه دبیر هیأت‌های اندیشه‌وز نخبگان خراسان جنوبی و محمد حسین زینلی مدیرعامل شرکت کویرتایر بیرجند به عنوان حامی طرح‌های احمدی روشن بنیاد ملی نخبگان تجلیل شد.

نظر شما