شناسهٔ خبر: 66696239 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین

اقتصاد ایران: سازمان عفو بین‌الملل در هفتاد و ششمین سالگرد اشغال فلسطین(روز نکبت) به سابقه سیاه جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و آوارگی آنها اشاره و تاکید کرد که اسرائیل امروز یک نکبت دیگر در غزه به راه انداخته و به دنبال آوارگی اجباری مردم آن است.

صاحب‌خبر -
- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی به مناسبت هفتاد و ششمین سالگرد روز شوم نکبت(اشغال فلسطین) به نکبت دومی اشاره کرد که امروز فلسطینی‌ها در نوار غزه در بحبوحه تجاوزات رژیم اشغالگر تجربه می‌کنند و مجبور به آوارگی هستند.

عفو بین‌الملل در این گزارش خود اعلام کرد: نکبت فلسطین در سال 1948 در هفتاد و ششمین سالگرد آن امروز دوباره تکرار می‌شود و ساکنان نوار غزه مجبور به فرار مکرر برای یافتن مکانی امن هستند و دیدن این صحنه‌ها بسیار وحشتناک است.

بر اساس بیانیه عفو بین‌الملل، آوارگی اجباری مداوم نزدیک به دو میلیون فلسطینی و تخریب همه جانبه زیرساخت‌های غیرنظامی در نوار غزه سبب یادآوری سوابق سیاه اسرائیل در آواره کردن فلسطینی‌ها و محروم کردن این مردم از حقوق طبیعی خود و حق بازگشت به سرزمینشان برای بیش از 76 سال می‌شود.

این سازمان افزود: هفتاد و ششمین سالگرد روز نکبت یادآور آوارگی بیش از 800 هزار فلسطینی در سال 1948 و همچنین آوارگی اجباری بیش از 150 هزار فلسطینی از رفح در جنوب نوار غزه طی روزهای اخیر به دلیل تشدید عملیات زمینی و هوایی ارتش اسرائیل در این منطقه و به خطر افتادن جان هزاران غیرنظامی و جلوگیری از رسیدن کمک‌های بشردوستانه است.

در این بیانیه تاکید شده است: بیشتر غیرنظامیان فلسطینی که مجبور به فرار از رفح شده‌اند بارها به دلیل حملات بی‌رحمانه ارتش اسرائیل به نوار غزه در مدت 7 ماه گذشته آواره شده بودند.

در همین زمینه «اریکا جوارا روساس» مدیر بخش تحقیقات و سیاست‌ها و کمپین‌ها در سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که در هفتاد و ششمین سالگرد روز نکبت سرنوشت فلسطینی‌ها بیش از هر زمان دیگری در خطر است؛ زیرا آنها از حقوق طبیعی خود در سرزمینشان محروم شده‌اند و تحت اشغال وحشیانه و نقض حقوق بشر قرار دارند. همچنین مردم نوار غزه امروز در معرض نسل کشی هستند و از قحطی واقعی رنج می‌برند.

وی افزود: به همین دلیل امروز بسیار مهم است که فریاد بلندی برای بازگشت فلسطینیان به سرزمینشان سر بدهیم و به جهانیان یادآوری کنیم که اسرائیل همچنان با نقض آشکار قوانین بین‌الملل از بیش از 76 سال گذشته مردم فلسطین را از حق مشروع خود محروم کرده است.

این مقام عفو بین‌الملل تصریح کرد: محروم کردن فلسطینی‌ها از حق بازگشت خود از چند دهه گذشته یکی از دلایل اصلی درگیری فلسطینی‌ها و اسرائیل بوده است. علاوه بر آن تشدید خشونت‌ها در هفت ماه گذشته علیه مردم فلسطین ثابت می‌کند که حق بازگشت فلسطینیان به سرزمینشان تا چه اندازه نادیده گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه راه حل عادلانه این درگیری این است که به حقوق فلسطینی‌ها از جمله حق بازگشت آنها به سرزمینشان احترام گذاشته شود تاکید کرد: مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای امنیت بارها از اسرائیل خواسته‌اند تا روند بازگشت فلسطینیان را تسهیل کند، اما اسرائیل با وجود همه قطعنامه‌های الزام آوری که در این زمینه توسط سازمان ملل و شورای امنیت صادر شده حتی حق بازگشت فلسطینی‌ها را به رسمیت هم نمی‌شناسد.

وی اظهار داشت: به همین دلیل جامعه بین‌المللی باید همه تلاش خود را برای جلوگیری از آوارگی اجباری بیشتر فلسطینی‌ها انجام دهد و حق بازگشت آنها را احیا کند و نوار غزه نیز باید به یک آتش بس فوری و پایدار دست یابد.

به گزارش تسنیم، روز نکبت یا یوم النکبه، روزی است که صهیونیستها در 76 سال گذشته با کشتار و نسل کشی در فلسطین، این سرزمین را اشغال کردند. در جریان درگیری‌های سال 1948 که منجر به تأسیس رژیم اسرائیل و اشغال بخش زیادی از فلسطین شد، بیش از 530 شهر و روستا در فلسطین با خاک یکسان شد، 15 هزار فلسطینی شهید شدند، ده‌ها فلسطینی به صورت دسته جمعی اعدام شدند و در مجموع نیز 800 هزار یا حدود 70 درصد فلسطینى‌ها تحت رفتار وحشیگرانه صهیونیست‌ها آواره شدند.

اکنون نیز با وجود آنکه رژیم جنایتکار صهیونیستی تلاش می‌کند سناریوی دیگری از روز نکبت را در نوار غزه پیاده کند اما وجود روحیه مقاومت در مردم فلسطین از یکسو و آشکار شدن آسیب‌پذیری رژیم صهیونیستی در پس طوفان الاقصی و آگاهی جهان از ماهیت صهیونیست‌ها از سوی دیگر، نه تنها این خیال خام را به قهقرا برده که به اعتراف ناظران صهیونیست با ایجاد مشکلات فزاینده برای اسرائیل، نشانه‌های زوال رژیم را رقم زده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما