شناسهٔ خبر: 66696056 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در مراسم رونمایی کتاب مطرح شد؛

شفاف سازی درباره مکران می‌تواند مانع از سوءبرداشت‌های شود

زینب رازدشت تازکند

نویسنده کتاب مکران گفت: شفاف‌سازی و عمومی‌سازی اطلاعات می‌تواند اختلافات و سوءبرداشت‌ها درباره توسعه مکران را از میان ببرد. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست رونمایی از کتاب مک‌ایران، در سالن گوشه نقد شبستان در سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران با حضور نویسندگان و دست‌اندرکاران چاپ این کتاب برگزار شد.

مکران بکرترین و استراتژیک‌ترین منطقه کشور است که به آب‌های آزاد دسترسی دارد اما اختلافات بسیاری بر سر برنامه‌های توسعه‌ای این منطقه وجود دارد.

در ابتدای این نشست حسام آبنوس، مجری نشست گفت: این چندمین کتابی است که درباره مکران نگاشته شده است. به نظر می‌رسد اهالی قلم به ضرورت توجه به برخی مناطق پی برده‌اند.

پهنه سرزمینی که به آب‌های آزاد دسترسی دارد

امیر امیری‌فر، نویسنده کتاب مکران با اشاره به این‌که مکران بکرترین و استراتژیک‌ترین نقطه سرزمینی است، گفت: مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت پیشنهاد داد تا این کتاب را بنویسم. پیش از آن‌که هرگونه تصمیمی درباره مکران گرفته شود، نیاز است که با تاریخ‌شفاهی منطقه آشنا شویم.

وی با تاکید بر این‌که مکران تنها پهنه سرزمینی برای دسترسی به آب‌های آزاد است، گفت: با ۲۵۰ نفر در تهران و مکران درباره این منطقه گفت‌وگو کردیم. این کتاب نخستین خروجی گفت‌وگوهای انجام شده است. ۵۰۰ هزارکلمه متن قابل استناد بر اثر مصاحبه‌ها درباره مکران داریم. همچنین تلاش کردیم تا کتاب مک ایران روی تصمیم‌گیری‌ها درباره مکران مؤثر باشد.

امیری‌فر گفت: شفاف‌سازی و عمومی‌سازی اطلاعات درباره مکران می‌تواند اختلافات و سوءبرداشت‌ها درباره توسعه مکران را از میان ببرد.

فقر داده‌های عمومی

در ادامه عبدالوهاب شهلی‌بر، جامعه‌شناس درباره مک‌ایران گفت: فقر داده‌های عمومی درباره مکران ایجاب می‌کند تا کتاب‌های بیشتری نگاشته شود. در بحث‌های توسعه‌ای با اسطوره توسعه و واقعیت توسعه مواجه می‌شویم. طرح‌های بسیاری درباره مکران مطرح می‌شود که بیشتر به رؤیا شباهت دارد. قرار است برنامه‌های توسعه مکران برای مردم منطقه صلح، رفاه و آسایش به همراه آورد. روایت‌های متعددی درباره مکران مطرح می‌شود و هرگروه از دیدگاه خود آن را نقد می‌کند.

وی افزود: مکران می‌تواند ابزار توسعه منطقه‌ای باشد. این در حالی است که سیستان‌وبلوچستان از فقیرترین استان‌های کشور است. باید تعادلی میان منافع محلی و منطقه‌ای وجود داشته باشد. همچنین توسعه مکران باید برای جامعه محلی سودآور باشد. در روش‌های سرمایه‌گذاری، توسعه اقتصادی و قراردادهای حقوقی باید مردم بومی را در اولویت قرار داده و از آنها به عنوان نیروی انسانی استفاده کنیم.

شکاف توسعه باید ترمیم شود

شهلی‌بر گفت: برخی مناطق سرمایه اجتماعی دارند. مثلاً همه از دریاچه ارومیه حمایت می‌کنند اما در مورد مکران ماجرا برعکس است، سوگیری‌های بسیاری برای توسعه این منطقه وجود دارد. باید مکران به نحوی توسعه یابد که شکاف توسعه ترمیم شود. همچنین فعالان اجرای برنامه‌های توسعه مکران باید اشکالات طرح‌ها را رفع کنند.

وی افزود: توسعه همواره اثرات منفی نیز به همراه دارد؛ تخریب محیط زیست و سلب مالکیت و تخریب محیط بومی. باید تضمین شود که زندگی مردم بومی بهبود می‌یابد. در استان سیستان و بلوچستان، امید به زندگی و بهداشت در پایین‌ترین سطح شاخص و سوءتغذیه در بالاترین سطح قرار دارد.

رشد جمعیت منفی در سیستان و بلوچستان

شهلی‌بر گفت: برنامه‌ریزی غلط موجب شده رشد جمعیت در سیستان و بلوچستان بر اثر مهاجرت، منفی شود. چرا سیستان و بلوچستان بالاترین آمار سیل را دارد؟ چرا اختلافات برسر حق‌آبه در این منطقه رفع نمی‌شود؟ چرا این استان آزادراه ندارد؟ ایجاد کارخانه فرآوری خرما اهمیت دارد اما آیا قرار است همان بلایی که سر اصفهان یا عسلویه آمد بر سر مکران هم بیاید؟ گفته می‌شود سازمان انتقال خون از مردم عسلویه خون قبول نمی‌کند، چراکه خون مردم آلوده شده است.

نظر شما