شناسهٔ خبر: 66695990 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

حسن‌پور با مهر مطرح کرد؛

برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی منجر به معضل ترافیکی نمی‌شود

فاطمه میرزا جعفری

کارشناس حمل و نقل و ترافیک برگزاری نمایشگاه در مصلی را منجر به معضل ترافیکی در تهران ندانست و گفت: بهتر است، با توصیه مردم به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی نمایشگاه را در مصلی برگزار کرد.

صاحب‌خبر -

شهاب حسن‌پور کارشناس حوزه حمل و نقل و ترافیک در رابطه با برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی و مقایسه آن با موقعیت نمایشگاه شهر آفتاب، به خبرنگار مهر گفت: در دنیا نمایشگاه‌های بزرگ را تا حد امکان از مرکز شهر دور می‌کنند. البته این یک مدل کلی برای بسیاری از نمایشگاه‌هاست و لزوماً مرتبط با نمایشگاه کتاب نیست و به طور کلی به رویدادهای نمایشگاهی مرتبط می‌شود.

وی در رابطه با مطالعه‌ای که در رابطه با برگزاری نمایشگاه‌ها انجام داده، گفت: شهر آفتاب گزینه‌ای برای برگزاری نمایشگاه کتاب است که زیرساخت‌های ارتباطی آن تا حد قابل قبولی تکمیل نشده است و حتی برای شخص من به عنوان یک مخاطب نمایشگاه کتاب سخت است که به نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب بیایم.

این نویسنده کتاب‌های حوزه مدیریت حمل و نقل و ترافیک نظیر «اصول برنامه‌ریزی حمل و نقل عمومی» ادامه داد: برگزاری نمایشگاه کتاب در جایی دورتر از مرکز شهر و به دلیل بُعد مسافت و زیرساخت‌های ارتباطی در میزان جذابیت و جذب مخاطب تا حد زیادی تأثیر دارد.

حسن‌پور در بخش دیگری از این گفت‌گو به نبود اطلاعات درست در استفاده بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب در سال‌های گذشته از مترو یا خودروی شخصی اشاره کرد و ادامه داد: لازم است مطالعه در مورد میزان استفاده شهروندان از خودروی شخصی در تردد به نمایشگاه کتاب در مصلی انجام شود تا میزان اثرگذاری آن بر روی ترافیک بزرگراه‌های اطراف مشخص شود. باید به ظرفیت جا به جایی خودرو در اتوبان‌های اطراف مصلی و ساعات اوج تردد توجه کرد.

وی افزود: سیاست برگزاری نمایشگاه نباید به تشویق مخاطبان در استفاده بیشتر از خودروی شخصی منجر شود، چرا که اتوبان‌ها و خیابان‌های تهران در حال حاضر چهار برابر بیشتر از ظرفیت خود بار ترافیکی را تحمل می‌کنند. در دیگر کشورها به دلیل سیستم حمل و نقل قوی عموم مردم بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند.

حسن‌پور در پاسخ به این پرسش که برگزاری نمایشگاه کتاب در محل مصلی با چه ملاحظاتی انجام شود بهتر است، گفت: تشویق مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی، کاهش فاصله حرکت خطوط مترو مرتبط با نمایشگاه کتاب در دوره برگزاری که مردم را به استفاده بیشتر از مترو ترغیب کند، همچنین اعمال برخی از محدودیت‌های تردد در سیستم حمل و نقل شخصی که منجر به افزایش باز القایی ترافیک به شهر نشود، همچنین راهکارهای مدیریت ترافیک توسط پلیس و سیستم مدیریت شهری قابل اجراست.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آیت‌الله بروجردی در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی فاجعه ترافیکی را به وجود می‌آورد؟ افزود: نمایشگاه کتاب و سایر نمایشگاه‌ها در ترافیک تأثیر دارد، اما نمی‌توان گفت در چنین ابعادی منجر به فاجعه ترافیکی در شهر می‌شود. صرفاً احتمال تداخل و اختلال در بار ترافیکی با توجه به ظرفیت کم بار ترافیکی بزرگراه‌ها، وجود دارد. تشویق به استفاده مخاطبان نمایشگاه در استفاده از حمل و نقل عمومی و اعمال تمهیدات مناسب ترافیکی می‌تواند در کاهش بار ترافیک مرتبط با نمایشگاه تأثیرگذار باشد.

نظر شما