شناسهٔ خبر: 66695641 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

با حضور معاون وزیر نیرو

افتتاح چهار نیروگاه خورشیدی در کرمان

چهار نیروگاه خورشیدی امروز با حضور معاون وزیر نیرو در استان کرمان به بهره برداری رسید.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۱۰ مگاوات در نرماشیر ، نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی در صفاییه رفسنجان ، نیروگاه خورشیدی 6 مگاواتی در رفسنجان و مرحله  نخست نیروگاه خورشیدی 5 مگاواتی یک شرکت تولیدکننده سیمان در شهر کرمان با سرمایه گذاری 490 میلیارد تومانی بخش خصوصی را ه اندازی شده است. 
در حال حاضر نیروگاه های تجدیدپذیر به ظرفیت حدود 111 مگاوات در استان کرمان به بهره برداری رسیده و 136طرح ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر در حال اجراست.

محمود کمانی معاون وزیر نیرو در مراسم افتتاح نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی برق در صفاییه رفسنجان اعلام کرد: بیش از ۲ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی  در استان کرمان در دست اجرا  است.

محمود کمانی  بیان کرد: صنایع بزرگ استان کرمان می توانند برق مصرفی صنعت خود را از این طریق تامین کنند و در این راستا مدلی باعنوان نیروگاه های خودتامینی طراحی شده که صنایع بزرگ می توانند در هر جایی حتی در خارج از حوزه کاری، نیروگاه خورشیدی احداث کنند و برق تولیدی را در اختیار شبکه برق کشور قرار دهند و معادل برق مصرفی صنعت را از وزارت نیرو در محل کارخانه دریافت کنند.

 وی بیان کرد: اولین نیروگاه های خورشیدی بخش صنعت مربوط به استان کرمان است به طوری که در گل گهر سیرجان ۴۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در دست اقدام دارد که از این میزان ۱۰ مگاوات به بهره برداری رسیده است.

کمانی درباره ویژگی های این طرح هم گفت: با اجرای آن در پشت بام های منازل با عنوان ظرفیت های کوچک می توان به تولید برق کشور و نیز اقتصاد خانواده ها کمک کرد.

معاون وزیر نیرو بیان کرد: ۵۵۰ واحد مسکونی با کمک دستگاه های حمایتی نظیر بهزیستی و کمیته امداد در این راستا در برنامه قرار دادیم تا به صورت تسهیلات بانکی این طرح را در منازل اجرا کنند و از طریق فروش تضمینی برق تولیدی به دولت، هم اقساط پرداخت می شود و هم تا دراز مدت درآمدی برای خانوارها باشد.

وی ادامه داد: قطعی برق چاه های کشاورزی شهرستان رفسنجان و در مجموع استان کرمان در تابستان از دغدغه های کشاورزان و مسئولان است که در این راستا در محل اراضی و محل چاه های کشاورزی می توان طرح پنل های خورشیدی را اجرا کرد و از مزایای آن بهره گیری کرد.

کمانی گفت: کشاورزان می توانند با اجرای سیستم پنل های خورشیدی هم میزان برق مورد مصرف برای آبیاری باغ ها را از این طریق تامین کنند هم علاوه بر کمک به تولید برق کشور از کل خاموشی های چهارماهه برق معاف شوند و در کنار آن درآمد پایداری برای هشت ماه ( سه فصل پاییز، زمستان و بهار) در سال است.

فرماندار رفسنجان هم ن گفت: سالانه ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب در بخش کشت پسته رفسنجان مصرف می شود اما با قطعی برق در تابستان ها با پوکی محصول مواجه می شویم.

وی بیان کرد: ارزش باغ ها و منابع آبی رفسنجان افزون بر سه میلیارد دلار است که نباید با خاموشی برق تولید محصول و ارزآوری پسته را با چالش مواجه ساخت.

رضایی تصریح کرد: پارسال با چاره اندیشی و تشکیل تیم متخصص از اساتید دانشگاه ولیعصر، محققان پژوهشکده پسته ایران، کارشناسان جهادکشاورزی و نیز جمعی از کشاورزان نتایج علمی حاصل و به وزارت نیرو ارسال شد که دستورالعمل این وزارتخانه آمد و مقرر شد ۱۲ چاه موتور کشاورزی شهرستان به صورت پایلوت به پنل خورشیدی مجهز و کشاورزان از مزایای طرح برخوردار شوند.

 

<div id="video-display-embed-code_11120806"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4235933/11120806?width=600&height=350"></script></div>

 

نظر شما