شناسهٔ خبر: 66695618 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

به چه قیمتی؟

مدلینگ؛ درآمدهای زیرزمینی

تبلیغاتی که از سوی مدل‌ها در بستر فضای مجازی و به نوعی مدلینگ انجام می‌شود، این روزها بازاری گرم برای دختران و پسران نوجوان و جوان خوش‌تیپ، خوش‌هیکل و زیباچهره به دنبال دارد.

صاحب‌خبر - شفا آنلاین: جامعه >مدل‌شدن برای برخی آرزو است و برای برخی دیگر بازار داغی برای کسب درآمدهای به نوعی بالا و پنهانی‌. اکنون فضای مجازی زمینه‌های لازم را برای تبلیغات همه مدلینگ‌ها فراهم کرده و هرکسی با یک پیج رسمی، کالای مورد نیاز فروشندگان را تبلیغ می‌کند. اما در این مسیر پرهیاهو و پرتلاطم تخلفاتی از سوی برخی مدل‌ها مشاهده می‌شود که باید مراجع ذی‌ربط و متولیان امر به آنها رسیدگی کنند.

به گزارش شفا آنلاین  سردار وحید مجید، رئیس پلیس فتای فراجا، به‌تازگی از آغاز طرح عملیاتی پیش‌دستانه علیه جرائم اخلاقی و مغایر با شئونات اسلامی، اجتماعی و فرهنگی و برخورد با «لایوهای مستهجن، تولید محتوای مبتذل و مدلینگ» خبر داد و گفت: در این طرح گردانندگان، مدیران و اعضای ۱۰ نشانگاه سایبری فعال شناسایی شده و مورد اقدام عملیاتی و قضائی قرار گرفتند. همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون، ۹هزارو ۸۳۵ تارنما مورد رصد عام قرار گرفتند که با بررسی اطلاعاتی سایبری روی سه‌هزارو ۸۴۲ فقره تارنمای مشکوک، هزارو ۷۶۵ مورد مجرمانه مشاهده شد که از این تعداد ۷۶۵ مورد با تذکر تلفنی و با همکاری هم‌وطنان همه محتوای نامناسب مسدود و بقیه برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند. با بررسی‌های انجام‌شده شبکه اجتماعی اینستاگرام با بیش از ۹۱ درصد، کماکان بیشترین حجم آلودگی جرائم غیراخلاقی را به خود اختصاص داده است. همین اطلاعات و آمارها نشان می‌دهد فضای مجازی که شاید بهترین مکان برای تبلیغات مثبت و کسب درآمدهای مناسب برای مردم باشد، به فضایی برای تبلیغات نامناسب تبدیل شده که برخی در قالب مدلینگ به صورت غیرقانونی و برخی دیگر به‌عنوان حجاب‌استایل یا بلاگرهای محجبه در همه مدلی به کسب درآمد روی آورده‌اند. این فضا باعث شده که مدلینگ‌ها بدون توجه به نوع تبلیغات خود در فضای مجازی فقط دنبال کسب درآمد به صورت پنهانی باشند. شاید اگر ساماندهی از سوی متولیان انجام شود، این مشکلات به نوعی کاهش یابد. از گذشته‌های دور مدل‌شدن یک منبع کسب درآمد برای علاقه‌مندان به این رشته بوده است، اما در سال‌های نه‌چندان دور برخی به شیوه‌های پنهانی و زیرزمینی به این بازار وارد شده‌اند و حتی مسیر قانونی آن را برای دیگران مسدود کرده‌اند. برخی افراد به مدل‌شدن برای دیده‌شدن و بعضی دیگر به منزله کسب درآمد می‌نگرند، اما تاکنون هیچ‌گونه مرجع رسمی یا آژانسی برای رسیدگی به امور این افراد تعیین تکلیف نشده است.

همین سکوت قانون‌گذاری باعث شده است که نه‌تنها مسیر برای کسب درآمد مدل‌ها از راه‌ها و مراحل قانونی فراهم نباشد، بلکه بسیاری از افراد غیرحرفه‌ای به‌عنوان مدل با فعالیت‌های زیرزمینی درآمدهای بالا دارند که روش‌های مختلفی برای رفاه و معیشت خود در این فعالیت به دست آورده‌اند. اکنون مدل لباس، کیف، کفش، مو و ساعت و هزاران کالای دیگر در جامعه گسترش یافته و نوجوانان و جوانان اعم از دختر و پسر به این مشاغل غیررسمی و زیرزمینی روی آورده‌اند. نمی‌توان گفت که مدل‌شدن شیوه نادرستی از کسب درآمد به شمار می‌رود. این‌گونه نیست اما اگر مسیر درست از سوی افرادی که به‌عنوان مدل هستند طی شود، شاید عاقلانه‌تر باشد زیرا به‌تازگی از برخی مدل‌ها به نوعی سوءاستفاده شده و در قالب قاچاق انسان از این افراد استفاده می‌شود. حال باید پرسید مدلینگ با درآمدهای غیرقانونی و زیرزمینی به چه قیمتی؟ به قیمت جان؟! معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا چندی پیش با اشاره به پرونده بزرگ و چندوجهی «رافائل» که با هدف تغییر ذائقه فرهنگی مردم به سوی ابتذال و حیازدایی از جامعه عفیف دختران و زنان ایرانی دست به کار شده بودند، گفته بود: پلیس توانست با انواع اقدامات فنی دو سرشبکه اصلی، پنج پل ارتباط داخل و خارج، هشت عکاس و فیلم‌بردار فیلم‌های مستهجن و ۵۰ مدل را شناسایی و دستگیر و سکوهای تبلیغاتی آنان را مسدود کند. البته سردار سعید منتظرالمهدی این نکته را هم گفته بود که کار روی این پرونده به اتمام نرسیده است. رافائل از سرشاخه‌های اصلی خارج از کشور است که تبعه یکی از کشورهای آمریکای جنوبی و ساکن کشورهای همسایه است و تعاملات وسیعی با انواع باندهای فساد، فحشا و سایت‌های شرط‌بندی با گردش مالی بالا در خارج کشور دارد و در این سو نیز ارتباط گسترده‌ای با تولیدکنندگان محتواهای مبتذل ایرانی و سطح یک این پرونده که به خارج از کشور تردد داشتند، دارد. پلیس در این پرونده و به‌طور خاص از مسیر سازمان جهانی اینترپل و دیگر راه‌های قانونی و بین‌المللی در حال پیگیری است. از تبلیغات نامناسب در فضای مجازی، سوءاستفاده برخی از افراد از مدل‌ها و مشکلات و آسیب‌های اجتماعی مانند قاچاق انسان که در مسیر مدل‌شدن برخی افراد وجود دارد که بگذریم، برخی مدل‌ها مسیر رسیدن برای مدل‌شدن را بسیار سخت می‌دانند./ایرنا

نظر شما