شناسهٔ خبر: 66695334 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سازمان بهزیستی | لینک خبر

راه دشواری برای ارتقاء جایگاه روابط عمومی ها نداریم!

باز سروقت مناسبت پرمشغله، حساس و پربازدهی رسید که گویی هشتمین شغل پراسترس و زیان آور دنیاست! همین ۲۷ اردیبهشت ماه. آغاز روز یا هفته گرامی داشت روابط عمومی و ارتباطات.

صاحب‌خبر -

جواد آهنگری: باز سروقت مناسبت پرمشغله، حساس و پربازدهی  رسید که گویی هشتمین شغل پراسترس و زیان آور دنیاست! همین ۲۷ اردیبهشت ماه. آغاز روز یا هفته گرامی داشت روابط عمومی و ارتباطات.

روابط‌عمومی ها با بیش از ۴۵ نوع فعالیت متنوع دست و پنجه نرم می کنند و به عنوان بخش جدایی ناپذیر از تیم مدیریت، دید وسیعی نسبت به ماموریت ها و چالش های فراروی سازمان ها داشته و به تبع آن، سطح تشکیلات آن نیز  باید به گونه ای باشد که بتواند به جایگاه و وظایف واقعی خود نزدیک شده و تصویر مثبت و موثری در فراگرد ارتباطات توسعه ای و طرح ریزی های راهبردی به نمایش بگذارد.

حدودا یک هفته بحث روابط عمومی بالا می گیرد و بعد آن بلافاصله فروکش می کند .. و همه گفته ها، قول ها و ... اگر نگوییم، فراموش!

برگزاری چند مراسم در گوشه کنار کشور و استان ها و سخنرانی در باب اهمیت بدون جایگاه! روابط عمومی، و بعضی برنامه های کلیشه ای و تکراری از جمله کارهایی است که بطور معمول انجام می شود .

مهم اینکه اگر این روز هم نبود هیچ اتفاقی برای روابط عمومی ها نمی‌افتاد . مشکلاتی که امروزه روابط عمومی ها، از گذشته با آن کم و بیش دست و پنجه نرم می‌کنند همواره از دید مدیران بالادست، پنهان مانده است. هیچ طرح، برنامه و کوششی ولو اندک برای ارتقاء جایگاه روابط عمومی‌ها برداشته نشده است. البته منظور تلاش هایی  است که هدفمند و پایدار بوده و به نتیجه موثر بینجامد.

راه دشواری برای ارتقاء جایگاه روابط عمومی ها نداریم!

هنوز باورها بر روابط عمومی، پایدار نیست!

صدها تعریف و توصیف از وظایف و ماموریت های روابط عمومی توسط اساتید و متخصصان این علم در منابع مختلف آمده است و بطور قطع این موارد هنوز هم، بروز  و  تعاریف گسترده‌تر و فنی‌تری ارایه می شود.

راستش اگر موافق باشید شاید بتوان گفت، هیچ حرفه و شغل و ... تا این حد مورد توجه نبوده است. اشتباه نکنم "رکس هارلو" مدرس پیشگام روابط عمومی 500 تعریف کاربردی و عملیاتی ارایه شده را جمع بندی و مورد تحلیل و بررسی قرار داده است و البته از آن موقع تاکنون هم چندبرابر آن  هر ماه و هرسال به انبوه تعاریف  و اصطلاحات افزوده می شود و تعاریف متعدد و متفاوت توسط صاحب نظران و اساتید علوم ارتباطات ارایه می‌شود.

از نگاه و زاویه دید اساتید ارتباطات و نظریه پردازان حوزه علوم اجتماعی و رسانه، روابط عمومی فراتر از یک حرفه مشخص و ترکیب موزونی از دانش، فن، هنر و فلسفه است..

البته در این مقال کوتاه و در آستانه روز روابط عمومی و ارتباطات،  قصد بازگویی و بیان فعالیت ها و کارکردهای روابط عمومی ها را نداریم، بلکه هدف روشنگری، هدفگذاری صحیح و سوق دادن دیدگاه‌ها و توجه ها به تناسب وظایف گسترده و جایگاه کارگزاران و تلاشگران عرصه آگاهی بخشی و اطلاع رسانی است.

راه دشواری برای ارتقاء جایگاه روابط عمومی ها نداریم!   راه دشواری برای ارتقاء جایگاه روابط عمومی ها نداریم!

موقعیتی برای بازمهندسی واحدهای روابط عمومی در کشور!

از سال های گذشته و دور، در خصوص ارتقای جایگاه روابط عمومی، صحبت های دلنشین و گاه جذابی گفته می شود و قول تحولات چشمگیر  در چارت تشکیلاتی و ..، که فعلا با آنچه دیده و مشاهده می شود، دور است. کمی خیلی دور!

همین چند ماه پیش بود که چندباره، روابط عمومی هفتمین یا هشتمین شغل پراسترس دنیا و یکی از مشاغل سخت و زیان آور اعلام شد. کارِ طاقت فرسای تمام وقت!

پایین بودن جایگاه سازمانی با انباشتی از وظایف، نگاه سطحی و عدم توجه و آگاهی کافی نسبت به نقش تاثیرگذار این بخش، وجود دیدگاه های تنگ‌نظرانه و عدم درک این جایگاه و..؛ بخشی از توجه و عنایت فزاینده! به این قشر پرکار،  پرمشغله و پربازده است.

حال این سئوال مطرح است واقعا چرا این گونه است؟..

چاره چیست؟

بی تردید فعالیت های روابط عمومی بسیار متنوع، گسترده و پیچیده است و طیف وسیعی را شامل می شود. از راهبری افکارعمومی گرفته تا تولید محتوا و  اطلاع رسانی هدفمند و  تصمیم سازی کارشناسانه و توسعه تفاهم اجتماعی و ...

با اذعان به این حقایق، لازم بود تا فارغ از تعارف و توجیه، گامی‌اساسی و مهم در راستای درک هر چه ‌بهتر و کامل‌تر حرفه روابط‌عمومی‌ برداشته شود.

نبود تشکیلات جامع روابط عمومی آنهم مثل نظام پزشکی، نظام مهندسی، نظام روان شناسی و..؛ در این میانه کاملا مشهود است و  هم اکنون، ایجاد و تشکیل نظام روابط عمومی بیش از همه احساس می شود و شاید اذعان داشت که نسخه شفابخش در برهه فعلی و کنونی باشد. حداقل درگذر از این شرایط و برون رفت از مسایل و شرایط کنونی.

 به هرحال این فرصت ها، مناسبت مهم و موقعیتی مناسب فراهم می‌آورد برای بازمهندسی واحدهای روابط عمومی در کشور که لازم است مسئولان دولتی، شورای اطلاع رسانی دولت، کانون ها و انجمن های صنفی و تخصصی روابط عمومی، اساتید، دانش آموختگان، تئوری پردازان و دیگر نیک اندیشان و صاحب نظران، با هم‌اندیشی و هم‌افزایی، بازنگری و تقویت جایگاه روابط عمومی را در سطح کلان در دستور کار قرار داده و در راستای تحقق آن، باور جدی و اهتمام بیشتر داشته باشند و همه ظرفیت ها و توانمندی ها را در دستیابی به این اهداف بکار گیرند.

راه دشواری برای ارتقاء جایگاه روابط عمومی ها نداریم!

روابط عمومی شوق اداری است؛ نه شغل اداری

با توجه به اینکه موضوع کار روابط عمومی ها از تنوع و حیطه بالایی برخوردار است، امکان ظهور خلاقیت نیز در آن به مراتب بالاتر است. 

چاره‌ای نیست جز آنکه با تمرکز بر نقش و اهمیت روابط عمومی در سازمان ها و دیگر مجموعه های کاری،  بستری مناسب برای ارتقای توانمندی ها فراهم کنند و با درک درست و پیگیری تحقق این انتظارات، اهمیت و کارکردهای ضروری و اصولی روابط عمومی را نیز در نظر بگیرند و با دیدی گسترده، فراگیر و جدی، الگویی برای ایجاد تحرک و بالندگی ترسیم کرده و به مسئله رشد و تعالی روابط عمومی در کشور نظر مساعد و مضاعف داشته باشند و توجه  دست اندرکاران، مدیران و مخاطبان را به اهمیت و جایگاه روابط عمومی معطوف کنند.

راه دشواری برای ارتقاء جایگاه روابط عمومی ها نداریم!

بی شک فعالان صنعت روابط عمومی، افرادی صاحب نظر، متخصص و توانمند و... هستند و می‌توانند در تمام عرصه ها، نقش موثری را در تصمیم‌گیری ها، تصمیم سازی‌ها و مدیریت بحران و دیگر موضوع ها و مباحث  ایفا کنند. (البته استثناء  هم که در همه حوزه ها کم و بیش وجود دارد)

کارگزاران و متخصصان این حرفه جایگاه واقعی خود را می‌دانند و با عشق، علاقه و مسئولیت‌پذیری و با تمام کم لطفی‌ها و بی توجهی‌ها، با هر نوع رفتار و نگرشی هم که باشد، بی‌تردید چیزی از توانایی و انگیزه کاری آنها نخواهد کاست و همواره به شکلی شفاف و آگاهانه در لایه های ارتباطی می درخشند و با همگرایی و همفکری منسجم، از ظرفیت موثری در راهبری افکار عمومی و بهره وری سرمایه های انسانی  برخوردارند..

البته بین پرانتز تا یادم نرفته به این مهم تاکید و یادی کنیم به نیکی از اندک مجموعه هایی که به خاطر توجه و آگاهی مدیریت، با اعتقاد و باور مثبتی که به فعالیت های روابط عمومی دارند، در آنها چالش های حوزه روابط عمومی کمتر به چشم می آید و ضمن بکارگیری نیروهای متخصص و کاربلد، با درک درست مدیریتی، به نظرات دقیق و کارشناسی آن‌ها توجه می شود و بدین ترتیب با اثربخشی و خدمات بهینه، شفاف سازی اطلاعات، حسن اعتماد و ...  اهداف سازمانی را بخوبی به پیش می برند...  ناگفته اینکه آن ها نیز در جریان اجرای برنامه ها و موضوع های مختلف، بدون مشکل نیستند..

راه دشواری برای ارتقاء جایگاه روابط عمومی ها نداریم!

روابط عمومی ها، همیشه آنکال! (ON CALL)

واقعیت این است که همه روزهای سال، در حقیقت به نوعی روز روابط عمومی است و گستره فعالیت های این واحد،  24 ساعته (همیشه آنکال) تعریف و تنظیم شده و  شب و روز  هم نمی شناسد.  همیشه در دسترس و  همواره در متن مسئله و رویداد هستند .

روابط عمومیِ روز و پویا ؛  بی تردید مورد اقبال تمام نهادها و سازمان ها بوده و به کارآمدی و سرآمدی  مجموعه های کاری کمک شایانی می کند.  

با این وصف روابط‌عمومی ها که در یک سازمان با بیش از 45 نوع فعالیت متنوع دست و پنجه نرم می کنند، به عنوان بخش جدایی ناپذیر از تیم مدیریت، دید فراسازمانی و  وسیعی نسبت به ماموریت ها، چشم انداز و چالش های فراروی سازمان ها و دستگاه های خود داشته و به تبع آن، سطح تشکیلات آن نیز  باید به گونه ای باشد که بتواند به جایگاه و وظایف واقعی خود نزدیک شده و تصویر مثبت و موثری در فراگرد ارتباطات توسعه ای و طرح ریزی های راهبردی به نمایش بگذارد.

راه دشواری برای ارتقاء جایگاه روابط عمومی ها نداریم!

تنوع کلیدواژه‌های روابط عمومی / لزوم بهره‌گیری از فرصت های نوظهور

در دنیای امروز با توجه به توسعه ارتباطات و پیشرفت روز افزون وسایل ارتباط جمعی و بهره گیری از فناوری های نوین ، اهمیت ارائه اطلاعات به افکار عمومی، ضرورت پاسخگویی مسئولان و اقناع شهروندان و پیچیدگی‌های سیستم‌های اداری و سازمانی و همچنین فناوری های وابسته به هوش مصنوعی و..،  مدیران روابط عمومی و البته کارشناسان این عرصه باید به دانش، هنر، فن و ابزار مختلف و متنوعی مجهز باشند.

اطلاع‌رسانی، اعتماد سازی، پاسخگویی، سخنگویی، برجسته سازی فعالیت‌ها، ارتباط با شرکای اجتماعی، بسترسازی، فرهنگ سازی و مدیریت افکار عمومی، مستندسازی، افکارسنجی، تولید محتوا، برنامه‌ریزی، رسانه های جمعی، ارتباط تعاملی و دو سویه ، رصد، طراحی، عکس، ویدئو، گزارش، پیگیری، هماهنگی، هم اندیشی، تنظیم، انتشار، چاپ،  تاب آوری،  مخاطب محوری، فعالیت های سمعی و بصری، مدیریت بحران، اخلاق حرفه ای، ارتباطات اقناع کننده، دسترسی همگانی،  پیوست رسانه ای، مشارکت و تفاهم، کانال های رسانه ای، خلاقیت، جزئیات محور، شبکه اطلاع رسانی، انعطاف پذیری،  مهارت‌های مذاکره،کاربرد هوش مصنوعی  و ... از جمله ابزار، مهارت‌ها، فنون و کلید واژه‌های روابط عمومی مدرن هستند که این حرفه را به پیشران سازمان ها و حرفه ای بالنده تبدیل کرده است.

 جان کلام آنکه، مدیران و کارشناسان روابط عمومی در دستگاه‌های مختلف به صورت مداوم به دلیل ماهیت شغلی خود باید علاوه بر تعامل،  آینده نگری و روابط پویا و فعال با افراد و طیف های مختلف،  از محدوده معمول خود فراتر رفته و ضمن بهره‌گیری از فرصت های نوظهور و  با افزایش اثربخشی فعالیت ها، در بهبود فرایندها و انطباق با تحولات جدید، به ارتقای اعتماد و اعتبار سازمان ها کمک کند و بطور موثرتری به نیازها و انتظارات مخاطبان و مشتریان پاسخ دهد.

پی نوشت: با ایجاد الگوی هم افزایی و بازمهندسی واحدهای روابط عمومی، لازم است ضمن پیش بینی تشکیل "نظام جامع روابط عمومی"   در سطح کشور،  نسبت به طراحی و تدوین سند برنامه ریزی راهبردی و ترسیم چشم انداز روابط عمومی ها در سطح استان ها، برنامه ریزی لازم، اقدام عملی و اهتمام جدی داشت.

بیان ضرورت ها و انتظارات با تبیین اهداف، وظایف، تنگناها و چالش های فرارو،  می تواند در ارائه نقشه تعالی روابط عمومی ها در یک افق کوتاه مدت و میان مدت، در فرایند تدوین سند برنامه ریزی راهبردی روابط عمومی، مورد توجه ویژه و بازخوانی قرار گیرد. ان شاءالله

 ما که همچنان امیدواریم.

نظر شما