شناسهٔ خبر: 66695124 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دردسر فرانسوی؛ دستگیری ۲۰۰ تن در شورش‌های کالدونیای جدید

رضا مخبری

ارتش فرانسه در کالدونیای جدید، جایی که در سه‌شب شورش پنج کشته از جمله دو پلیس و یک دختر جوان ۱۷ ساله برجای گذاشته است، مستقر شد و ناآرامی‌ها در این منطقه جنوب غربی اقیانوس آرام، فرانسه را در یک بحران امنیتی، هویتی و سیاسی قرار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، ناآرامی‌های کالدونیای جدید بر سر اصلاحات انتخاباتی بحث برانگیز، لایحه‌ای که روز سه‌شنبه توسط پارلمان فرانسه در پاریس تصویب شد، به وجود آمد که به فرانسوی‌های غیر کالدونیایی اجازه می‌دهد که اگر به مدت ۱۰ سال در کالدونیای جدید زندگی کنند، می‌توانند در انتخابات استانی شرکت کنند؛ اقدامی که برخی رهبران محلی و استقلال طلبان می‌گویند که آرای بومی مردم «کاناک» را کمرنگ می‌کند.

با ادامه شورش‌ها، ارتش فرانسه در کالدونیای جدید مستقر شد

به نقل از ار.ام.سه، اعلام وضعیت فوق العاده به تصویب هیات وزیران رسید و عصر چهارشنبه، به مدت ۱۲ روز لازم الاجرا شده است. در وضعیت اضطراری سفر یا تظاهرات ممنوع است و این وضعیت به ارتش اجازه می‌دهد تا برای تامین امنیت فرودگاه و بندر دریایی اعزام شود. ۱۰۰۰ افسر پلیس به عنوان نیروی کمکی اعزام می شوند.

لوئی لوفران، نماینده عالی دولت فرانسه در کالدونیای جدید گفت منطقه شهری «نومئا» طعمه خشونت شده است؛ پلیس از روز دوشنبه حدود ۲۰۰ نفر را دستگیر کرده است.

در پاریس، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، امروز (پنجشنبه) سفر برنامه‌ریزی‌شده به فلامانویل (مانش) به منظور برگزاری جلسه پیگیری وضعیت در کالدونیای جدید را لغو کرد.

پلیس فرانسه همچنین بازداشت های خانگی را شروع کرده و شبکه اجتماعی TikTok با دستور گابریل اتل، نخست وزیر فرانسه از دسترس خارج شده است.

با ادامه شورش‌ها، ارتش فرانسه در کالدونیای جدید مستقر شد

سرویس ارتباطات سنای فرانسه اعلام کرد ساختمانش در کالدونیای جدید به آتش کشیده شده است. همچنین منطقه فقیر نشین «اوتوی» Auteuil))،نماد شورشهای مردمی، جایی که تیراندازی‌های سنگین هنوز در اوایل صبح امروز پنجشنبه شنیده می‌شد، به شدت آسیب دیده است.

قرار بود انتخابات استانی بعدی در کالدونیانی جدید در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۴ برگزار شود.

شورش‌ها از دوشنبه شب در نومئا، پایتخت کالدونیای نو آغاز شده است. در جریان ناآرامی‌هایی که منجر به آتش‌سوزی‌های بی‌شمار و غارت گسترده مغازه‌ها و املاک عمومی از جمله مدارس شده است، تاکنون حدود ۶۰ افسر پلیس زخمی شده و بیش از ۲۰۰ نفر دستگیر شده‌اند.

لایحه اصلاح قانون کالدونیای نو اندکی پس از نیمه‌شب سه‌شنبه با ۳۵۱ رای موافق در برابر ۱۵۳ رای مخالف توسط مجلس شورای ملی پاریس به تصویب رسید. با این حال، این لایحه برای قانون شدن باید مورد رای‌گیری دور دوم قرار گیرد.

کالدونیای نو که جمعیتی حدود ۲۷۰۰۰۰ نفر دارد، پس از «توافق نومئا» در سال ۱۹۹۸ استقلال قابل توجهی از فرانسه به دست آورد، و پاریس قول داد به تدریج اختیارات سیاسی بیشتری به این قلمروی اقیانوسی بدهد.

براساس توافق مذکور، کالدونیای نو تاکنون سه رفراندوم درباره روابط خود با فرانسه برگزار کرده که هر بار استقلال رد شده است. اما احزاب طرفدار استقلال نتیجه سومین همه‌پرسی در سال ۲۰۲۱ را پس از تحریم رای‌گیری بابت امتناع فرانسه از به تعویق انداختن آن در بحبوحه همه‌گیری کرونا رد کردند.

انتهای پیام

نظر شما