شناسهٔ خبر: 66694962 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در آیین نکوداشت مدیریت شهری از سبزبانان شهرداری شیراز مطرح شد؛

از انتخاب یک روز به نام سبزبان تا کاشت ۳ میلیون بذر نهال در شیراز

زهرا عسگری

آیین تجلیل و نکوداشت سبزبانان شهرداری شیراز امروز، ۲۷ اردیبهشت‌ماه برگزار و این قشر شریف و زحمتکش مورد تجلیل و تکریم مدیریت شهری قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

شهردار  شیراز در این آیین اظهار کرد: بر اساس پیشنهاد شهرداری و مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز، انتخاب یک روز در سال به عنوان روز سبزبانان تعیین و مشخص شد و امید است این روز منشأ بسیار خوبی برای ارتقا و سر سبزی بهتر کلان شهر شیراز باشد.

محمدحسن اسدی افزود: نیروی زحمتکش سبزبان در سرما و گرما برای حفظ و نگهداری و توسعه درختان و فضای سبز کلان‌شهر شیراز تلاش بسیاری دارند.

وی تصریح کرد: در سال گذشته توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز بالغ بر ۳ میلیون بذر کاشته شد و ۳۵۰ هزار نهال غرس شد.

اسدی اضافه کرد: اگر امروز شهر شیراز به عنوان یک شهر سر سبز با باغات، پارک‌ها و فضای سبز معروف است، بخشی از آن به دلیل وجود و زحمات شبانه‌روزی سبزبانان است و قدردان این زحمات هستیم.

وی اظها کرد: از سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری خواستارم تا به امر فضای سبز، درختکاری و توسعه فضای سبز و کمربند سبز ۵۵ هکتاری که مورد تاکید مسئولان استان به ویژه استاندار فارس است، توجه ویژه داشته باشد و هیچ نقطه‌ای در شهر شیراز به عنوان نقطه باز وجود نداشته باشد و هر نقطه‌ای در شهر شیراز که امکان کاشت درخت وجود دارد باید پیش‌بینی شود.

اسدی اظهار کرد: قطع یک درخت قابل قبول نیست و برای صدور مجوز یک ساختمان مؤلفه اصلی آن باید این موضوع باشد که هیچ درختی قطع نشود.

شهردار شیراز هم چنین از سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری خواستار فراهم کردن شرایطی برای شهروندان شد تا به صورت رایگان نهال دریافت کنند.

اسدی با بیان اینکه باید فضای سبز و گل و گلکاری در شهر شیراز مردمی‌سازی شود، گفت: موضوع آب که مهم‌ترین مؤلفه است، مدنظر قرارگیرد؛ چراکه مردم شیراز مردم بسیار خوبی هستند و بخشی از این خوبی به دلیل علاقه به گل و گیاه است و باید این بستر را فراهم کرد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز نیز گفت: امروز روز مبارکی برای شما عزیزان سبزبان است که با دهه کرامت تقارن یافته و شهردار این کلان‌شهر هم قدردان زحمات شما عزیزان است.

مسعود زارعی با بیان اینکه اراده‌ای در شورای اسلامی شهر و شهرداری مبنی بر اهمیت منزلت سبزبانان وجود دارد، تصریح کرد: هرچند که شأن شما سبزبانان از اهمیت بالایی برخوردار است.

عضو و ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز نیز اظهار کرد: شهر ما لایق بهترین‌ها است و اگر امروز شهر شیراز فضای سبز آن و پایتخت محیط زیست آسیا زبانزد است با تلاش و همت نیروی سبزبانان است.

افسانه خواست‌خدایی افزود: طی چند سال گذشته اتفاقات بسیار خوبی در شهر شیراز رقم خورده است و این به جهت تدابیر شهرداری شیراز و سازمان سیما، منظر و فضای سبز بوده است.

وی از تصویب نام‌گذاری معبر و یا محلی به نام سبزبانان در شورای اسلامی شهر شیراز خبر داد که در این راستا پیاده‌راه سبز چمران به نام سبزبانان نامگذاری شده است.

عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: در نوروز هر زائر و گردشگری که به شیراز سفر داشت، یکی از موضوعاتی که میان همه بیان می‌شد سبزی و تمیزی کلان‌شهر شیراز بود که این شهر تمیز و پاک به دلیل خدماتی است که سبزبانان در این شهر ارائه می‌دهند.

عضو و ناظر شورای اسلامی شهر در سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز گفت: یکی از طرح‌هایی که در شهر شیراز اجرا و عملیاتی شد کاشت یکصد هزار اصله درخت نارنج بود که از سال گذشته این اقدام آغاز شد و این اقدام با تلاش سبزبانان شهر شیراز رقم خورد.

به گفته وی، سیاست‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری در سال جاری بر آن است تا کاشت درختان ثمری در رأس امور قرار بگیرد.

خواست‌خدایی با اشاره به اینکه آیین تجلیل از نیروهای سبزبان شیراز برای نخستین‌بار برگزار شد، تصریح کرد: در سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز طی یک سال گذشته طرح‌ها و برنامه‌های بسیار خوبی در حوزه فضای سبز اجرا شد تا علاوه بر ارتقا، جایگاه شغلی سبزبانان، توسعه فضای سبز شهر شیراز را شاهد باشیم.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز نیز اظهار کرد: سالیان سال بود که  نیروهای سازمان مدیریت پسماند از عنوان شایسته پاکبان برخوردار بودند و اکنون نیز با همت والای شهردار شیراز واژه سبزبان برای کارگران زحمتکش فضای سبز انتخاب و در شورای اسلامی شهر شیراز تصویب شد.

حمید کشتکار افزود: با انتخاب این نام برای کارگران زحمتکش این حوزه، روز بیستم اردیبهشت ماه هر سال به عنوان روز بزرگداشت سبزبان مراسمی به جهت تجلیل از این نیروی زحمتکش برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طرح طبقه‌بندی مشاغل سبزبانان در حال اجرا است، ادامه داد: این اقدام از سال گذشته و با انعقاد قراردادهای جدید در حال اجرا است و در قراردادهای جدید سال جاری این موضوع اعمال می‌شود تا افزایش حقوق سبزبانان همچون حقوق پاکبان‌ها باشد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز تصریح کرد: شغل پاکبانی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است و شغل سبزبانی هم می‌تواند به عنوان شغل زیان‌آور در قانون قلمداد شود.

 کشتکار اظهار کرد: همان‌گونه که پاکبانان با آلودگی سروکار دارند، سبزبانان نیز با سموم، آفت و آلودگی خاک سبز سروکار دارند و به روی سلامت آنها تأثیرگذار بوده و در معرض آسیب هستند.

انتهای پیام

نظر شما