شناسهٔ خبر: 66694394 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چه کسی پاسخگوی تناقضات آشکار در گزارش‌های آژانس اتمی در مورد ایران است؟

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش ارزیابی سالیانه بازرسی هسته‌ای خود از تاسیسات ایران اعلام کرد؛ بازرسی‌ها بیشتر شده اما نمی‌توانیم درباره ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران تضمین دهیم! در این گزارش تاکید شده؛ تا زمانی که ایران موضوعات باقی‌مانده را شفاف‌سازی نکند، آژانس نمی‌تواند درباره ماهیت صرفا برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تضمین دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از نورنیوز: در این گزارش که مطابق روال همیشگی آژانس، تحت تاثیر رویکردهای سیاسی و نه فنی تهیه شده، ضمن آن که افزایش بازرسی های آژانس از تاسیسات هسته ای ایران مورد تاکید قرار گرفته عنوان شده است؛میزان درک آژانس از برنامه هسته‌ای ایران بهبود نیافته است.

وبگاه شبکه بلومبرگ که به گزارش اخیر آژانس دسترسی پیدا کرده مدعی شده است؛ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارزیابی سالیانه بازرسی هسته‌ای خود را پیش از نشست ماه آینده میلادی در وین، در میان دیپلمات‌ها توزیع کرده است.
این رسانه امریکایی همچنین اعلام کرد که در گزارش ۱۱۲ صفحه‌ای که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را تهیه کرده و به رؤیت بلومبرگ رسیده، آمده است: «درحالی‌که کار بازرسی به صورت منظم ادامه دارد، پیشرفت اندکی در حل‌وفصل موضوعات پادمانی باقی‌مانده انجام شده است».

در این گزارش بدون توجه به همکاری نزدیک ایران در خصوص بسته شدن چند پرونده مهم از جمله رفع ابهام آژانس درباره ذرات اورانیوم ۸۴ درصدی و همچنین ناهم‌ترازی مواد هسته‌ای در آزمایشگاه جابربن حیان آمده است: «تا زمانی که ایران در مورد موضوعات باقی‌مانده شفاف‌سازی نکند، آژانس نمی‌تواند درباره ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران تضمین دهد».

در گزارش آژانس همچنین آمده به رغم اینکه بازرسی‌های آژانس در سال گذشته هشت درصد افزایش یافته و از زمان اجرای برجام هم فراتر رفته است اما «آژانس اطلاع مداوم خود درباره تولید و فهرست سانتریفیوژها، روتورها و قطعات میانی آن، آب سنگین و کنسانتره اورانیوم را از دست داده است».
بر اساس خبر منتشر شده توسط بلومبرگ از سویی آژانس از افزایش بازرسی ها و حضور بازرسان در ایران حتی بیش از زمان اجرای برجام خبر داده و از سوی دیگر همچنان مدعی عدم همکاری ایران برای شفاف سازی در فعالیت‌های هسته ای است.
سئوالی که آژانس در موردچرایی وجود تناقض آشکار در این گزارش باید به آن پاسخ بدهد این است که اگر افزایش بازرسی ها در چارچوب معاهده پادمان که ایران همواره به آن پایبند بوده نمی تواند به افزایش درک این نهاد از صلح آمیز بودن ماهیت برنامه هسته ای ایران کمک کند پس چرا آژانس بر افزایش بازرسی ها تاکید دارد؟!
موضوع قابل توجه دیگر اینکه آیا آژانس با استفاده از ابزارهای قانونی موجود بویژه معاهده پادمان قادر به «اعلام نظر قطعی» در مورد صلح آمیز بودن ماهیت فعالیت هسته ای سایر اعضای آژانس هست یا این بیان کاملا سیاسی و غیر فنی صرفا برای فضاسازی بر علیه ایران مورد استفاده قرار می گیرد؟!
متاسفانه رافائل گروسی اصرار دارد با تداوم سیاسی کاری و نادیده انگاری حسن نیت ایران که خود با اعتراف به افزایش بازرسی ها از تاسیسات هسته ای ایران به آن اعتراف کرده به ناهموار سازی مسیر همکاری ایران با آژانس ادامه دهد و اعتبار این نهاد بین المللی را برای خوشایند دشمنان قسم خورده کشورمان هزینه کند.
به نظر می رسد مدیر کل آژانس برای قرار گرفتن در مسیر درست بیش از آن که نیاز به درک ماهیت کاملا شفاف برنامه صلح آمیز هسته ای ایران داشته باشد باید برای افزایش درک خود از تحولات کم سابقه منطقه ای و بین المللی که رفتار غیر حرفه ای او می تواند به پیچیده تر شدن آن اضافه نماید، اقدام کند.

انتهای پیام

نظر شما