شناسهٔ خبر: 66694142 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نتیجه اولیه بیماری اسب‌های خمینی شهر مشخص شد/ ممنوعیت جابجایی اسب‌ها در خمینی‌شهر

رضا اخلاق‌پور

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: نتیجه اولیه آزمایش نمونه‌برداری‏ از اسب‌های درگیر با بیماری در شهرستان خمینی شهر، مشخص کرد اسب‏‌ها به رینوپنومونی اسب (ویروس EHV4، EHV1 هرپس ویروس اسب) مبتلا نشده‌اند.

صاحب‌خبر -

 سیدرضا موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در روزهای گذشته گزارشی مبنی بر تلف شدن چند راس اسب در یک واحد اسب‏داری درشهرستان خمینی شهر اصفهان به اداره کل دامپزشکی استان اعلام شد. اما چون دو واحد اسبداری در کنار هم بودند و بین آنها ترددهایی وجود داشت، باعث شد ۱۲ راس اسب از ۱۵ راس اسب‌های این دو اسبداری تلف و دو راس اسب دیگر نیز دچار بیماری شوند. خوشبختانه به دلیل اقدامات پیشگیرانه مثل ممنوعیت تردد و جا به جایی اسب در شهرستان خمینی شهر، مورد دیگری از بیماری یا تلفات گزارش نشده است.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: در بررسی اولیه کارشناسان با توجه به علایم موجود یکی از احتمالات مطرح شده بیماری رینوپنومونی ویروسی که یک بیماری واگیر دار است بود و به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه و احتیاطی به منظور جلوگیری از شیوع و اپیدمی احتمالی و صیانت از سرمایه اسب‏داران اقدامات و محدودیت‌هایی اعمال شد.

 موسوی افزود: این ویروس عامل بروز مشکلات تنفسی، سقط جنین و سیستم عصبی در اسب‌ها است که خوشبختانه پس از نمونه‌برداری اولیه و ارسال نمونه به آزمایشگاه مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی کشور، ویروس EHV4  و EHV1 هرپس ویروس اسب جدا نشده است.

وی تصریح کرد: پس از اعلام نتیجه و به منظور شناخت علت تلفات، نمونه‌برداری تکمیلی از اسب‌های بیمار تلف شده انجام و منتظر دریافت پاسخ از آزمایشگاه مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی کشور هستیم.  

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه این فصل، معمولا زمان برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات و همایش‌های حوزه اسب است، اعلام کرد برای جلوگیری از شیوع و گسترش احتمالی بیماری و به خاطر صیانت از سرمایه اسب داران، هرگونه جابجایی و تردد اسب در سطح شهرستان خمینی شهر ممنوع بوده و برگزاری هرگونه مسابقه و جشنواره در سطح شهرستان نیز تا اطلاع ثانوی لغو شده است. 

مدیر کل دامپزشکی ضمن توصیه رعایت اصول امنیت زیستی به اسبداران استان در همه حال اعلام کرد اسبداران محترم قبل از هرگونه جابجایی و نقل و انتقال اسب، ملزم به دریافت گواهی قرنطینه‌ای و بهداشتی حمل از ادارت دامپزشکی شهرستان محل خود هستتد.

 انتهای پیام

نظر شما