شناسهٔ خبر: 66694085 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

روی خوش مخاطبان به یک اثر هنری درباره حجاب

کتاب «ستاره‌ها چیدنی نیستند»، نوشته محمدعلی حبیب‌اللهیان با اقبال مخاطبان در نمایشگاه کتاب تهران به چاپ چهل و پنجم رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کمتر کتابی است که در سال‌های اخیر خواسته یا توانسته باشد درباره موضوع مهمی چون حجاب بنویسد. هرچند آثار تحقیقی و پژوهشی متعددی در سال‌های گذشته منتشر شده است، اما زبان هنر در پرداختن به مسئله حجاب در قیاس با نیاز جامعه، الکن بوده است. در این میان،‌ انتشار کتابی چون «ستاره‌ها چیدنی نیستند» را می‌توان فال نیکی در بازار نشر به شمار آورد. 

کتاب حاضر که به قلم محمدعلی حبیب‌اللهیان نوشته شده، تلاش دارد با بیانی داستانی بر بستر واقعیت‌های تاریخی و ماجراهای امروز، موضوع حجاب و زن مسلمان را در قالب داستان روایت کند. این اثر بر پایه زندگی واقعی دختری آمریکایی به نام «سارا» روایت می‌شود. او تازه‌مسلمانی است که در نیویورک زندگی می‌کند و برای یافتن آرامش قلبی و حقیقت، دست به تحقیق و پژوهش می‌زند.

کتاب حبیب‌اللهیان بر مبنای پاسخ دادن به یک پرسش اساسی شکل گرفته است: اینکه آیا حجاب مخل آزادی زنان است یا خیر؟ نویسنده برای پاسخ دادن به این پرسش چند روش به کار می‌گیرد؛ نخست آنکه به سراغ پیشینه تاریخی حجاب و رعایت آن در تمدن‌های مختلف می‌پردازد. روش دوم، پیش گرفتن روایتی داستانی با الهام از یک ماجرای واقعی است که از حوصله سر بردن مباحث اول می‌کاهد و روح جدیدی به کالبد کتاب می‌بخشد. نویسنده در کتاب تأکید دارد که حجاب مخصوص یک ملیت یا مذهب خاصی نیست و در دیگر آیین‌ها و فرهنگ‌ها نیز دیده می‌شود.

کتاب در کنار پرداختن به موضوع حجاب، به دیگر مسائل حول آن نیز می‌پردازد؛ از جمله آنکه زنان مسلمان و زنانی که دوست دارند چنین الگویی در زندگی انتخاب کنند، با چه چالش‌ها و مشکلاتی مواجه هستند. قضاوت دیگران، موانع و محدودیت‌هایی که برای زنان مسلمان در جوامع غربی وجود دارد، مسئولیت سنگین زنان محجبه و ... از دیگر موضوعاتی است که حول محور اصلی کتاب به آن پرداخته می‌شود. در کنار این، نویسنده دو نگاه سیاه و سفید درباره زنان را پیش می‌گیرد و کتاب در دو فصل روایت‌ها را براساس این تقسیم‌بندی پیش می‌گیرد.

«ستاره‌ها چیدنی نیستند» سال 1401 منتشر شد و از آن زمان تاکنون از جمله آثار پرفروش نشر معارف بوده است. مخاطبان کتاب، فراملیتی و نگاه بدون تعصب نویسنده را از رمزهای موفقیت کتاب حاضر در بازار نشر می‌دانند. امین، از مخاطبان این کتاب، درباره آن می‌گوید: از مهم‌ترین امتیازات «ستاره‌ها چیدنی نیستند» این است که در قالب یک داستان زیبا، جذاب و واقعی از زندگی یک دختر آمریکایی به رشته تحریر درآمده است. نویسنده این رمان را در 13 فصل تنظیم کرده و در هر فصل به موضوعاتی درباره زنان همچون حقوق زنان در ادیان مختلف، توحش غرب علیه زنان، نگاه جنسیتی به زنان، بهره‌گیری دنیای غرب از زنان، عفاف، حجاب و پوشش زنان و... پرداخته است. این کتاب یک پیشنهاد عالی است؛ مخصوصاً برای روزهایی که دشمن حجاب و عفت دختران و زنانمان را نشانه رفته است.

حبیب‌اللهیان، نویسنده کتاب «ستاره‌ها چیدنی نیستند»، در گفت‌وگو با تسنیم، درباره خلأهای موجود در حوزه حجاب گفت: بسیاری از کارهایی که تاکنون در این زمینه انجام شده، به گونه‌ای نوشته شده که مخاطب احساس می‌کند این کتاب مناسب زمانه او نیست. می‌توان گفت مخاطبان نتوانسته‌اند با این آثار ارتباط خوبی برقرار کنند.

او درباره چرایی انتخاب نگاه تاریخی به مقوله حجاب در این اثر افزود: طرح موضوع زنان با رویکرد تاریخی از اهمیت زیادی برخوردار است. مهم است که جایگاه زن را در گذشته عالم بدانیم، بدانیم که چه بر سر زنان رفته است، چه کسانی ظلم‌هایی بر زنان روا داشته‌اند و بعد متوجه شویم که همین افراد، امروز چه موضعی دارند؟ با بررسی این روند متوجه می‌شویم همان افرادی که در طول تاریخ به زنان ظلم کرده‌اند، امروز در لباس دیگری ظاهر شده و در کنار طرح دفاع از حقوق زنان همان هدف  گذشته خود را دنبال می‌کنند. 

کتاب «ستاره‌ها چیدنی نیستند» با استقبال مخاطبان در نمایشگاه کتاب تهران به چاپ چهل و پنجم رسیده است. سی و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران از روز 19 اردیبهشت‌ماه آغاز به کار کرده و قرار است تا روز سی‌ام اردیبهشت‌ماه در مصلی امام خمینی(ره) برپا باشد.

انتهای پیام/                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

نظر شما