شناسهٔ خبر: 66693845 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

تهدیدات جدید چین علیه تایوان

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: چین، تایوان را به حمله نظامی تهدید کرده و در ظرف یک روز، هواپیماهای جنگی بیشتری به منطقه دفاع هوایی تایوان فرستاده است. این نمایش قدرت چین می‌تواند با مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید تایوان نیز ارتباط داشته باشد.
چین در آستانه مراسم تحلیف لای چینگ ته، رئیس جمهور جدید تایوان بیش از ۴۰ هواپیمای جنگی به سمت جمهوری تایوان فرستاد.
وزارت دفاع تایوان در تایپه از ثبت ۴۵ هواپیمای جنگی در ظرف ۲۴ ساعت گذشته در نزدیکی قلمرو دفاع هوایی خود خبر داد.
طبق گزارش‌ها این رقم بالاترین تعداد از جت‌های جنگی چین است که تا کنون در سال جاری به ثبت رسیده است. در ماه مارس ۲۰۲۴ نیز چین با  ارسال ۳۶ هواپیمای جنگی تایوان را تهدید کرده بود.شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین اتحاد دوباره کشورش با تایوان را اجتناب‌ناپذیر می‌خواند و گفته است که "مردم دو سوی تنگه تایوان عضو یک خانواده هستند". اما چین این اتحاد را نه از طریق گفتمان و مذاکرات سیاسی بلکه با اعمال قدرت نظامی خود می‌خواهد به دست آورد. چین تقریبا هر روز هواپیماهای نظامی خود را به سمت تایوان می‌فرستد.
طبق داده‌های وزارت دفاع تایوان ۲۶ هواپیمای جنگی چینی بر فراز خط میانی در تنگه بین تایوان و چین (تنگه تایوان) پرواز کردند و وارد منطقه دفاع هوایی تایوان در شمال و جنوب غربی جزیره شدند. ارتش تایوان به این اقدام تحریک‌آمیز چین واکنش نشان داد و تحرکات نیروی هوایی خود را افزایش داد. مقامات تایوانی همچنین اعلام کردند که شش کشتی جنگی چینی نیز در اطراف جزیره مشاهده شده است.چین بطور رسمی دلیل افزایش تعداد هواپیماهای نظامی خود را اعلام نکرده است.قرار است روز دوشنبه آینده  مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید تایوان از "حزب دمکراتیک مترقی" برگزار شود. این حزب اخیرا در انتخابات تایوان پیروز شد و در پکن بسیار نامحبوب است.
حزب حاکم کمونیست چین، تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و حزب دمکراتیک مترقی را به جدایی‌طلبی متهم می‌کند. پکن به طور مداوم در تنگه تایوان قدرت‌نمایی می‌کند و تهدیدات آن بطور فزاینده افزایش می‌یابد.



 

برچسب‌ها:

نظر شما