شناسهٔ خبر: 66693532 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تصویب قانون شفافیت نفوذ خارجی در گرجستان

پژوهشگر و کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بر اساس قانون شفافیت نفوذ خارجی در گرجستان هر سازمان مردم نهاد یا رسانه‌ای که ۲۰ درصد سرمایه آن را نهاد خارجی تأمین می‌کند، می‌بایستی این را اعلام کند.

صاحب‌خبر -

تصویب قانون شفافیت نفوذ خارجی در گرجستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه جهان امروز در گفتگوی تصویری با استاورولا پبست؛ پژوهشگر و کارشناس مسائل بین‌الملل به موضوع قانون شفافیت نفوذ خارجی در گرجستان پرداخت.


مقدمه: آمریکا گرجستان را تهدید کرده در صورتی که لایحه موسوم به شفافیت نفوذ خارجی را اجرایی کند، در روابطش با این کشور بازنگری می‌کند. سخنگوی کاخ سفید گفته آمریکا از تصویب این لایحه در پارلمان گرجستان عمیقاً نگران شده و از رئیس جمهور این کشور می‌خواهد که آن را وتو کند. پارلمان گرجستان دیروز با ۸۴ رأی از مجموع ۱۷۲ رأی، لایحه شفافیت نفوذ خارجی را تصویب کرد. بر اساس این لایحه، احزاب، گروه‌های سیاسی و رسانه‌های گرجستان باید کمک‌های دریافتی از خارج را به دولت اعلام کنند. این لایحه با مخالفت طرفداران غرب در گرجستان مواجه شده است.


سؤال: خانم پبست، می‌خواهم در مورد ریشه اختلاف اخیر پیرامون قانون شفافیت نفوذ خارجی در گرجستان بپرسم، این قانون چه جزئیات و ویژگی‌هایی داشته که حساسیت برخی جریانات را در داخل گرجستان برانگیخته؟
استاورولا پَبسْت؛ پژوهشگر و کارشناس مسائل بین‌الملل: در ابتدا باید بگویم در مورد مسأله قانون دخالت خارجی یا نفوذ خارجی باید صحبت کنم در مورد آن. بر اساس این قانون نیازمند این است که هر سازمان مردم نهاد یا رسانه‌ای که ۲۰ درصد سرمایه آن را نهاد خارجی تأمین می‌کند، می‌بایستی این را اعلام کند. این بحث شفافیت مالی و سرمایه گذاری؛ این مسأله در سال قبل مطرح شد ولی امسال هم به تصویب رسید که از سال گذشته فشار‌هایی در این زمینه به وجود آمد. دلیل این که این اتفاق‌ها می‌افتد، این است که نگرانی‌هایی در مورد مسأله عضویت گرجستان در اتحادیه اروپا و نگرانی‌هایی در مورد این که این مسأله و تصویب چنین قانونی ممکن شود که مشکلی برای عضویت گرجستان به وجود بیاید، من این مسأله را بایستی متذکر شوم که تظاهرات و اعتراض‌هایی که صورت می‌گیرد پیش از این هم اعتراضاتی در این زمینه صورت گرفته بود. این تظاهرات بسیار سازمان‌دهی شده است و شاهد این هستیم که در این اعتراضات بر اساس آن چه که جرج سوروس پیش از این هم گفته بود، در این اعتراضات به نوعی جوانان گرجستانی را وارد کردند تا مشارکت کنند با تمامی آن نیات و مقاصدی که آمریکا در این کشور دنبال می‌کند. در حال حاضر این اتفاق و تظاهراتی که مورد حمایت آمریکا به بهانه دموکراسی است، صورت می‌گیرد، در حال حاضر همه این بنیان‌ها و اساس اتفاق‌هایی که صورت می‌گیرد، همان بحث قدرت نرمی است که سیا بیشتر بر آن تأکید داشته و در کشور‌های مختلف این را اجرایی می‌کرده، باید چند نکته را در این زمینه متذکر شوم؛ اول این که ما در مورد این مسأله بسیار حساس می‌بایستی متمرکز شویم، پیش از این هم قوانینی در کشور‌های مختلفی در مورد عدم مداخله بیگانگان در مسائل داخلی کشور‌ها وجود داشته و این مسأله همان قانونی است که در کشور‌های دیگر اجرایی شده، اما در حال حاضر می‌بینیم که جنجال خیلی زیادی در مورد این قانون صورت گرفته است. این مسأله بسیار مهم است برای کشور ما هم مثل کشور‌های دیگر، این که به خاطر حفظ تمامیت ارضی خود در امور خارجی است.


سؤال: یعنی شما فکر می‌کنید این اعتراضاتی که شاهدش هستیم شبیه همان انقلاب رنگی گل سرخ است که چند دهه قبل با حمایت سازمان سی‌آی‌اِی در گرجستان رقم خورد؟
پبست: فکر می‌کنم اعتراضی که در حال حاضر، باید این مسأله را متذکر شوم که خیلی از افراد در این اعتراضات مشارکت می‌کنند و هر کدام نیات خاص خود را دارند. به دنبال این هستند که دولت را به نحوی خسته کنند و تظاهرات زیادی را در سال گذشته در گرجستان دیدیم و بار دیگر این تکرار می‌شود و گروه‌های غربی بسیار زیادی از این تظاهرات حمایت می‌کنند و گروه‌های رسانه‌ای که در گرجستان هستند و تمامی سازمان‌هایی که به شکل سازمان‌دهی شده‌ای از این تظاهرات حمایت می‌کنند باید بگوییم که پیش از این هم می‌گفتند آنها مورد حمایت سازمان‌های قدرت نرم آمریکا هستند، بنابراین وقتی در مورد اعتراضاتی از این دست صحبت می‌کنیم بایستی این نکته را متذکر شوم که بسیاری از مردم گرجستان مداخله دارند و بسیاری از گروه‌ها مقاصد خود را دنبال می‌کنند، اما در حال حاضر بایستی این شکل سازمان‌دهی شدن و این شکل از حمایتی که گروه‌ها و کشور‌های غربی از آن می‌کنند بایستی مورد توجه قرار دهیم و به این مسأله توجه کنیم که این تظاهرات نمی‌تواند فقط آن چه باشد که از دل جامعه گرجستان برآمده، بلکه حمایتی پشت آن است.


سؤال: این وسط موضع و استدلال دولت و مجلس گرجستان در مورد این اتفاقات چیست؟
پبست: دولت گرجستان منطقی که در مورد این لایحه یا قانون دارد این است که به دنبال این است که تمامیت ارضی و ملی خود را حفظ کند و این اتفاقی که در حال حاضر در گرجستان افتاده، می‌تواند این مسأله را دچار مشکلاتی کند. این تظاهرات نشان از یک دهه و دهه‌ها نفوذی که غربی‌ها در این کشور داشتند، نشان از این دارد و از ابزار‌های قدرت نرم در این زمینه استفاده کردند. در حال حاضر ۲۰ سالی است که این اقدامات به شکل نرم صورت گرفته است. در حال حاضر در گرجستان اتفاقی که می‌افتد با حمایت سازمان‌های مردم نهاد غربی در حال حاضر در این تظاهرات نمود عمومی و بیرونی خود را پیدا کرده و این اِن‌جی‌اُ‌های غربی نمی‌گویند که می‌خواهند انقلابی صورت دهند ولی این انقلاب را در قالب حرکت‌هایی که از آن حمایت می‌کنند به منصه ظهور می‌رسانند و نزدیکی خودشان را به غرب بیشتر نشان می‌دهند. گرجستان در حال حاضر این ترس را دارد که با این قانون مقابله کند، با نفوذی که غرب می‌تواند در لایه‌های زیرین این جامعه داشته باشد و به نوعی برای محافظت از نفوذ خارجی این اقدام را انجام می‌دهد.


سؤال: از آن جایی که شما پژوهشگر دانشگاه آتن هستید و اخیراً اعتراضات دانشجویی به نسل کشی فلسطینی‌ها توسط اسرائیل به شهر و دانشگاه شما هم رسیده، می‌خواستم از شما در مورد این اعتراضات هم بپرسم. از آتن و اعتراضات دانشجویی به ما بگویید.
پبست: بله، مطالب زیادی در این زمینه است که بخواهم بگویم، تلاش‌های زیادی صورت گرفته در دانشگاه، به ویژه در دانشکده حقوق دانشگاه آتن تا اتفاق‌هایی صورت بگیرد، من دیدم که در حمایت از مردم فلسطین و همراه با دیگر دانشگاه‌های سراسر جهان به ویژه آمریکا و دیگر کشورها، دانشجو‌های آتن هم به میدان آمدند. آنها در حال حاضر شاهد هستیم که مقاومت خیلی زیادی و تلاش‌ها، جنبش‌ها و حرکت‌های زیادی در حمایت از فلسطین صورت گرفته، اما در چند روز اخیر ما شاهد بودیم که در دانشکده حقوق دانشگاه آتن تلاش کردند تا بتوانند تظاهراتی را انجام دهند. دیروز این کار را انجام دادند و بیش از چندصد نفر در این محوطه حضور داشتند. آنها برای این که مقابله کنند با آنها، پلیس زیادی وارد محوطه دانشگاه شد، اما آنها می‌دانم که برنامه دارند که در روز‌های آینده هم این تظاهرات و اعتراضات را ادامه دهند و من می‌دانم که هیأت علمی خود دانشگاه هم بابت این مسأله که همچنان توجهی صورت نمی‌گیرد به خواسته‌های دانشگاه‌ها و این روند‌هایی که در دانشگاه مختل شده، کمی ناراحت هستند.

نظر شما