شناسهٔ خبر: 66693494 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رسانه‌های اجتماعی و هوش مصنوعی موتور محرک روابط‌عمومی‌ها در عصر حاضر

روز روابط عمومی و ارتباطات فرصت مناسبی است تا بار دیگر نقش حیاتی این حرفه و فن در تقویت تفاهم، همکاری و مشارکت بین سازمان‌ها و مردم مورد توجه قرار گرفته و اهمیت راهبردی ارتباطات مؤثر در دنیای به هم پیوسته امروزی و قدرت دگرگون کننده روابط عمومی ها در شکل دادن به ادراکات و ایجاد پلی مستحکم بین مردم و مسئولان مورد یادآوری قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

جعفر خوشروزاده مدرس دانشگاه، در یادداشتی که به مناسبت فرا رسیدن روز روابط عمومی برای ایسنا ارسال کرده آورده است: به طور سنتی، روابط عمومی در سازمان‌ها بر تولید و انتشار پیام‌ها برای شکل دادن به درک و آگاهی عمومی و ایجاد وجهه مثبت از سازمان‌ها متمرکز بوده و کارکنان روابط عمومی‌ها معمولا طوری عمل می‌کردند تا سازمان بتواند روابط خود را با ذینفعان طوری مدیریت کند که اهداف سازمان به بهترین وجه ممکن تامین شود، اما امروزه روابط عمومی‌ها تکامل پیدا کرده و ابزارها و پلتفرم‌های دیجیتال این امکان را برای آنها فراهم کرده‌اند تا برای پیگیری اهداف سازمان و خدمت‌رسانی بهتر به مخاطبان خود به شیوه‌ای پویاتر و تعاملی‌تر عمل کنند.

به بیان علمی‌تر در این عرصه شاهد نوعی تغییر پارادایم ناشی از ورود اینترنت، رسانه‌های اجتماعی و هوش مصنوعی به دنیای روابط عمومی‌ها هستیم. تغییر پارادایمی که عملکرد روابط عمومی‌ها را به شدت متحول کرده و آنها را از انتشاردهنده سنتی و دارای ارتباطات یک طرفه به سمت ارتباطات پویا و تعاملی سوق داده است. 

این تحول دیجیتالی امکان تعامل سریع و مبتنی بر راهبردهای داده‌محور و محتوای شخصی‌شده را برای روابط عمومی‌ها فراهم کرده و اساسا نحوه ارتباط سازمان‌ها با گیرندگان خدمت را تغییر داده است. انتقال از روش‌های سنتی به سیستم‌های دیجیتال و مبتنی بر اینترنت و پلتفرم‌های نوین ارتباطی از جمله رسانه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های موبایلی، دامنه عملکرد و حیطه اثرگذاری روابط عمومی را گسترش داده و امکان تعامل مستقیم، دسترسی گسترده و در پیش گرفتن راهبردهای مبتنی بر داده‌ها را برای آنها فراهم کرده است. 

علاوه بر این، ابزارهای دیجیتال و اینترنت امکان تولید محتوا را در کمترین زمان ممکن فراهم کرده و به روابط عمومی در سازمان‌ها اجازه داده تا بدون نیاز به رسانه سنتی، مستقیما با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. بعلاوه اینترنت و رسانه‌های اجتماعی به طور تصاعدی امکان آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی سریع را برای روابط عمومی‌ها فراهم کرده و متصدیان روابط عمومی‌ها می‌توانند پیام‌های خود را ظرف چند ثانیه در سطحی گسترده و به‌صورت ویروسی پخش کرده و تعامل و بازخورد بلادرنگی از مخاطبان خود دریافت کنند. 

از سوی دیگر، امروز هوش مصنوعی به سرعت در حال تبدیل شدن به سنگ بنای نوآوری در بخش‌های مختلف بوده و با ارتقای توانایی روابط عمومی‌ها در تجزیه و تحلیل مجموعه وسیع داده‌ها باعث افزایش کارایی و ایجاد فرصت‌های جدید برای آنها شده است . هوش مصنوعی با استفاده از یادگیری ماشینی برای تولید متن، بهینه‌سازی متن برای موتورهای جستجو و حتی ایجاد تصاویر بصری، راه را برای تولید و انتشار محتوا از سوی روابط عمومی‌ها باز کرده است.

همچنین، هوش مصنوعی با ایجاد امکان تجزیه و تحلیل داده‌ها زمینه و بستر لازم برای راه‌اندازی کارزارهای هدفمند جهت مشارکت بیشتر شهروندان در طرح و برنامه‌های سازمان را فراهم کرده است. علاوه بر این، هوش مصنوعی با فراهم کردن امکان پیش‌بینی مسائل بالقوه و پاسخ‌ فوری در شرایط بحرانی، روابط عمومی‌ها را قادر ساخته است تا سریعتر در جریان یک بحران قرار گرفته و موثرتر واکنش نشان دهند.

از این رو شاهد نوعی هم‌افزایی بین هوش مصنوعی و رسانه‌های اجتماعی در روابط عمومی‌ها هستیم. البته این واقعیت را هم نباید از نظر دور داشت که درست است بکارگیری اینترنت، رسانه‌های اجتماعی و هوش مصنوعی تحولات مثبتی را در شیوه‌های عملکرد روابط عمومی‌ها ایجاد کرده، اما نباید از برخی معضلات و چالش‌های این مسیر از جمله امکان انتشار اطلاعات غلط، داده های نادرست، سوگیری متعصبانه، عدم شفافیت، به خطر افتادن حریم خصوصی و امنیت اطلاعات کاربران که می‌تواند منجر به پیامدهای اجتماعی منفی و کاهش اعتماد به روابط عمومی‌ها شود، غافل شد. از این رو کارکنان و کارشناسان روابط عمومی‌ها باید برای حفظ استانداردهای اخلاقی در عصر دیجیتال، این چالش‌ها را با دقت مورد توجه قرار داده و شفافیت و مسئولیت‌پذیری را سرلوحه کار خود قرار دهند.

آنچه می توان در پایان توصیه کرد، در درجه اول آموزش و یادگیری مستمر و در درجه دوم سازگاری و استقبال کارکنان و کارشناسان روابط عمومی در سازمان‌های مختلف با فناوری‌های جدید در این عرصه است. با در نظر گرفتن این دو ملاحظه است که می‌توان شاهد تحول مثبت و سازنده در عملکرد روابط عمومی‌ها در عصر اینترنت، رسانه های اجتماعی و هوش مصنوعی بود.

انتهای پیام 

نظر شما