شناسهٔ خبر: 66693365 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

اثر جالب حذف ارز ترجیحی بر قیمت تولید و فروش مواد غذایی و آشامیدنی

« در فروردین ماه سال 1403، شاخص تولید رشته فعالیت غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر بر مبنای شرکتهای بورسی، نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش 6 /4 درصدی و شاخص فروش آن نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش 7 /5 درصدی داشته است. با حذف ارز ترجیحی مواد اولیه رشته فعالیت غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر، رشد ماهیانه شاخص قیمت این رشته فعالیت در اردیبهشت و خردادماه سال 1401 به حدود 45 و 50 درصد رسید، اما در ماههای بعد و پس از تخلیه اثر این شوک به شدت کاهش یافت، همچنین پس از افزایش در ماههای اخیر، در فروردین ماه رشد ماهیانه 4 /3 درصدی داشته است.»

صاحب‌خبر -

گروه اقتصاد و درآمد: در فروردین ماه سال 1403، شاخص تولید رشته فعالیت غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر بر مبنای شرکتهای بورسی، نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش 6 /4 درصدی و شاخص فروش آن نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش 7 /5 درصدی داشته است.

به گزارش جماران، یکی از رشته فعالیتهای دیگری که در ماههای ابتدایی سال 1401 مشمول حذف ارز ترجیحی شد، رشته فعالیت غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر بود. بررسی روند قیمت ها در این رشته فعالیت هم بعد از گذشت چند ماه از اعمال این سیاست جالب توجه است.

بنابه گزارش پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در فروردین ماه که توسط مرکز پژوهش های مجلس منتشر شده است، با حذف ارز ترجیحی مواد اولیه رشته فعالیت غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر، رشد ماهیانه شاخص قیمت این رشته فعالیت در اردیبهشت و خردادماه سال 1401 به حدود 45 و 50 درصد رسید، اما در ماههای بعد و پس از تخلیه اثر این شوک به شدت کاهش یافت، همچنین پس از افزایش در ماههای اخیر، در فروردین ماه رشد ماهیانه 4 /3 درصدی داشته است. از طرفی رشد نقطه به نقطه شاخص قیمت در این رشته فعالیت در فروردین ماه به 8 /10 درصد رسیده است.

شاخص تولید و فروش زیربخشهای غذایی و آشامیدنی

همچنین میانگین سالیانه قیمت در این رشته فعالیت از فروردین ماه نزولی بوده و به 2/ 13 درصد رسیده است.

در فروردین ماه سال 1403، نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص تولید شرکتهای صنعتی بورسی کاهش 3/1 درصدی و شاخص فروش افزایش 5/1 درصدی را تجربه کرده است، ضمن آنکه شاخص تولید و فروش در فروردین ماه 1403 نسبت به ماه قبل با کاهش 6/13 و 9 /33 درصدی مواجه شده است که مطابق انتظارات ناشی از کاهش فعالیت های بخش صنعت در تعطیلات فروردین ماه است.

همچنین، طبق روال دوره ای در فروردین ماه، اکثر رشته فعالیت های بخش صنعت با کاهش شاخص روبرو بوده اند. در فروردین ماه سال 1403 نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص تولید رشته فعالیت خودرو و قطعات کاهش 8/23 درصدی و شاخص فروش افزایش 3 /9 درصدی داشته است.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، همچنین، شاخص تولید و فروش رشته فعالیت شیمیایی به جز دارو نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش 2/4 و 7/5 درصدی داشته است.

در فروردین ماه سال 1403 نرخ رشد ماهیانه قیمت فعالیت های صنعتی بورسی افزایش 4/1 درصدی داشته و همچنین رشد نقطه به نقطه با افزایش 3/0 واحد درصدی نسبت به ماه قبل، به 4/18 درصد رسیده است. گفتنی است، میانگین سالیانه شاخص قیمت نیز در فروردین ماه سال 1403 نسبت به ماه قبل بدون تغییر بوده و میزان 5/20 درصد افزایش را نشان می دهد.

فروردین ماه سال 1403 نسبت به ماه مشابه سال قبل، از بین 15 رشته فعالیت صنعتی بورسی، 7 رشته فعالیت افزایش در شاخص تولید و 8 رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید داشته است. رشته فعالیتهای« لاستیک و پالستیک»، « سایر کانی غیرفلزی» و «تجهیزات برقی» بیشترین افزایش در شاخص تولید و رشته فعالیتهای «خودرو و قطعات»، «محصولات فلزی به جز ماشین آلات و تجهیزات» و «دارو» بیشترین کاهش در شاخص تولید داشته اند.

درصد تغییر شاخص قیمت رشته فعالیت غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر

همچنین در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ، از بین 15رشته فعالیت صنعتی بورسی، 7 رشته فعالیت افزایش در شاخص فروش و 8 رشته فعالیت کاهش در شاخص فروش را تجربه کرده اند. رشته فعالیتهای «تجهیزات برقی»، «خودرو و قطعات» و « لاستیک و پلاستیک» بیشترین افزایش در شاخص فروش و رشته فعالیتهای «محصولات فلزی به جز ماشین آلات و تجهیزات»، «چوب و کاغذ» و «سایر کانی غیرفلزی» بیشترین کاهش را در شاخص فروش تجربه کرده اند.

طی فروردین ماه سال 1403 نسبت به ماه مشابه سال قبل رشته فعالیتهای «سایر کانی غیرفلزی»، لاستیک و پلاستیک» و «تجهیزات برقی» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید و رشته فعالیتهای «خودرو و قطعات»، «محصولات فلزی به جز ماشین آلات و تجهیزات» و «دارو» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته اند.

همچنین رشته فعالیتهای «تجهیزات برقی»، «لاستیک و پلاستیک» و «شیمیایی به جز دارو» بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش و رشته فعالیتهای «محصولات فلزی به جز ماشین آلات و تجهیزات»، «سایر کانی غیرفلزی» و «غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر» بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش داشته اند.

رشد شاخص تولید و فروش فعالیتهای صنعتی و معدنی بورسی

 

 

اخبار مرتبط

چرا روغن، همزمان با دریافت ارز ترجیحی، مجوز صادرات گرفت!؟ معاون پیشین ارزی بانک مرکزی با هشدار نسبت به صادرات مجدد: با پدیده کاهش مصرف همزمان با افزایش واردات روبرو هستیم

نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس: کسانی که موافق حذف ارز ترجیحی بودند اکنون باید پاسخ‌گو باشد/ گفتند که برای دارو ارز نداریم اما چگونه برای واردات برنج ارز تخصیص داده می‌شود؟

معاون اقتصادی بانک مرکزی: ارز دولتی را ۲۸۲۰۰ تومان از دولت می‌خریم و ۲۸۵۰۰ تومان می‌فروشیم/ سیاست تخصیص ارز ترجیحی با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان برای کالاهای اساسی تاکنون هیچگونه آثار سوءپولی نداشته است

بانک مرکزی: حتی یک دلار ارز ترجیحی به واردات چای ندادیم

ماجرای افزایش سن بازنشستگی؛ چرا از تجربیات گذشته مثل حذف ارز ترجیحی و قیمت بنزین عبرت نمی‌گیریم؟ چرا سیاست‌گذاران همچنان با اقدامات فنی و خُرد می‌خواهند مسائلی را حل کنند که ریشه در سیاست‌های کلان کشور دارد؟

مقصر مرغ 100 هزار تومانی کیست؟/ انتقاد خبرگزاری تسنیم از دولت رئیسی به خاطر حذف حساب نشده ارز ترجیحی

قلی زاده: همان نگاهی که آبان 98 را رقم زد در پی گران کردن مجدد بنزین است/ می گفتید حذف ارز ترجیحی تنها 7 درصد تورم دارد اما رکورد تورم را شکستید/ مدنی زاده: آنچه که ما به دولت گفتیم در آبان 98 اجرا نشد/ دولت از سر ناچاری دست به حذف ارز ترجیحی زد

واکنش نماینده منتقد حذف ارز ترجیحی به عقب نشینی دولت از سیاست آزادسازی نرخ دلار: وقتی گندم می‌کارید انتظار برداشت گلابی نداشته باشید!/ دولت افزایش قیمت حامل‌های انرژی را آغاز کرده است/ به نظر نمی رسد امسال بتوانیم بودجه را بررسی کنیم

کاهش 24 درصدی تولید خودرو و قطعات در فروردین / اقبال به خرید خودروی سنگین افزایش یافت/ وعده وزارت صمت برای جهش در تولید و بهبود کیفیت محقق می شود!؟

انتهای پیام

نظر شما