شناسهٔ خبر: 66692743 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

سیل سوء مدیریت، جان گرفت!

بارش های سیل آسای شهر مشهد در روز چهارشنبه موجب ایجاد یک بحران در این منطقه شد. سیلی که می توان ردپای ضعف در مدیریت بحران، بسته نشدن معابر در معرض سیل و اصلاح نشدن نقاط مستعد آب گرفتگی در شهر را در آن دید.

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین:حادثه>بارش 38 میلی متر باران در 30 دقیقه، روز گذشته منجر به وقوع سیلابی خروشان در برخی خیابان های مشهد شد به طوری که در برخی نقاط داخل شهر مشهد از جمله بولوار نماز، بولوار ناصری، منطقه سیدی و... خودروهای شخصی را گرفتار در سیلاب کرد و  متاسفانه به فوت 4 شهروند منجر شد. سیلی که می توان ردپای ضعف در مدیریت بحران، بسته نشدن معابر در معرض سیل و اصلاح نشدن نقاط مستعد آب گرفتگی در شهر را در آن دید.

به گزارش شفا آنلاین همزمان با بارش شدید باران و رعدوبرق در حوالی ساعت 3 بعداز ظهر روز چهارشنبه وضعیت برخی از خیابان های شهر چنان بحرانی شد که پیرو آن تصاویر متعددی از وضعیت خودروهای شخصیِ گرفتار در سیلاب در رسانه های مجازی منتشر شد. بر اساس این تصاویر منتشر شده، خودروهای شخصی در خیابان سیدی، فکوری و بولوار ناصری و...چنان از مسیر خود منحرف شدند که در بولوار ناصری در نتیجه این انحراف برخی از خودروها با یکدیگر برخورد کردند. علاوه بر این، در میدان انقلاب وضعیت به گونه ای بود که برخی از خودروهای شخصی تقریبا در زیر آب فرو رفتند. همچنین تصویر خطر سقوط اتوبوس به داخل کانال قطار شهری مشهد نیز در یکی دیگر از نقاط شهر در رسانه ها پربازدید شد. همه این ها در حالی است که رئیس گروه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرداری مشهد روز گذشته در پاسخ به پیگیری های ما وقوع سیلاب را تکذیب کرد و در اشاره خبرنگار خراسان به جابه جایی خودروها توسط سیلاب در برخی نقاط شهر گفت: «شاید چیز دیگری بوده؛  ماشین کارتنی بوده است و ماشین آهنی نبوده است!»  

حضور میدانی فرماندار در مناطق گرفتار سیلاب

محسن داوری، فرماندار مشهد روز گذشته در پاسخ به چگونگی وضعیت شهر در نتیجه وقوع بارندگی و ایجاد سیلاب در برخی مناطق به «خراسان رضوی» گفت: من خودم این جا (بولوار فکوری) هستم. این مناطق چون ارتفاعات دارد، بارندگی روی ارتفاعات همه سرجمع شده و چون شدت داشته است به سمت بولوار نماز، فکوری و بزرگراه شهید کلانتری آمده و گل و لای با خودش آورده است. تقریبا مسیرهایی که از سمت غرب آمده چون شدت داشته است، همان مسیرها گرفتار آب گرفتگی شده است. وی افزود: ماشین ها را هم سیل با خودش نبرده است فقط چون آب زیاد بوده است، ماشین ها خلاص شده و از پیش رفته است؛ این که ماشینی را با خود ببرد و خسارتی داشته باشد چنین چیزی را تاکنون گزارش نکرده اند.  فرماندار مشهد در پاسخ به این سوال که کدام نقاط از مناطق شهر دچار مشکلات ناشی از این وضعیت شده اند، بیان کرد: آن چه در حال حاضر اطلاع داریم بیشتر بولوار نماز، فکوری، سرافرازان و کلانتری بوده است. داوری در پاسخ به خبرنگار خراسان مبنی بر چگونگی اقدامات صورت گرفته برای رفع این مشکل گفت: همه عوامل و نیروهای شهرداری را بسیج کردیم که آب را تخلیه و مسیرها را راه اندازی کنند. همه نیروها بسیج و آماده باش بودند و بلافاصله مستقر شدند. راهنمایی و رانندگی نیز درحال مدیریت ترافیک است. وی درباره میزان خسارت ها نیز اظهار کرد: خسارات را بعد ارزیابی می کنیم چون هنوز گزارشی مبنی بر خسارات به ما ارائه نشده است. داوری افزود: این موارد را سیلاب می شود گفت یا خیر، متخصصش باید بگوید. همه از سمت مناطق کوهستانی آمده و گل و لای را با خودش آورده است


   اظهار بی اطلاعی مدیریت بحران شهرداری مشهد از وقوع سیلاب

در ادامه با مصطفی کلیدری، رئیس گروه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرداری مشهد گفت و گو کردیم که وی در اشاره خبرنگار خراسان به وقوع سیلاب در برخی مناطق مشهد گفت: سیل؟ کدام سیل؟ بارندگی، سیل نیست. همه جا در اختیار و کنترل است. مقداری آب جمع شده است و سیل نیست. وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره انتشار تصاویر و ویدئوهایی از وقوع سیلاب در برخی مناطق مشهد و گرفتاری خودروها و جابه جایی برخی خودروها توسط این سیلاب، در پاسخ به این سوال که آیا از این وضعیت اطلاعی ندارید؟ گفت:  این موضوع آب گرفتگی است و رد می شود؛ همه جای دنیا همین است. دبی را که این قدر می گفتند خوب و خوش است چه اتفاقی برایش افتاد؟ من مقابلم دوربین هست و دارم نگاه می کنم و یک آب گرفتگی جزئی است؛ بحث خاصی نداریم و موضوع حل شد. وی افزود:  ما دو تا سه جا آب گرفتگی در بولوار فکوری، نماز و فلکه پارک و یک تا دو نقطه دیگر در خارج از شهر و در حاشیه شهر داشتیم. مشکل خاصی نیست و ترافیک هم اصلا نداریم. آب گرفتگی بوده و بحث خاصی نبوده است.  وی در اشاره مجدد خبرنگار خراسان مبنی بر جابه جایی خودروها و این که آب گرفتگی منجر به جابه جایی خودروها نمی شود، پاسخ داد: نه بابا، احتمالا شاید چیز دیگری بوده و ماشین کارتنی بوده و ماشین آهنی نبوده است. وی، ادامه پاسخگویی و ارائه جزئیات درباره وضعیت شهر مشهد در پی وقوع بارندگی شدید را به زمانی دیگر موکول و اعلام کرد که شخصا با خبرنگار ما تماس می گیرد اما تا لحظه تنظیم این خبر (ساعت 17:30) تماسی با خبرنگار ما حاصل نشد.  

 مدیریت بحران استانداری پاسخ نداد

همچنین روز گذشته با عباسی، سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری تماس گرفتیم که وی پاسخگوی تماس های ما نبود. با وجود این، مدیریت بحران استانداری در اطلاعیه هایی خطاب به مردم اعلام کرد: مردم از تردد غیرضروری در سطح شهر مشهد و شهرستان‌های درگیر بارندگی و آب‌گرفتگی اجتناب کنند. همچنین مردم از رفتن به مناطق حاشیه‌ای رودخانه‌ها، نقاط پایین دست، مسیل‌ها، بوستان‌های شهرهای دارای بارش باران و آب‌گرفتگی در سطح شهر مشهد و شهرهای دارای بارندگی خودداری کنند./خراسان

نظر شما