شناسهٔ خبر: 66692320 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

ناتو اینگونه شکست خورد/ از صدای فعالان اقتصادی تا تعطیلات بدون تحقیقات

مطبوعات امروز کشور به موضوعات مختلفی پرداخته‌اند که مهم ترین آن تعطیلی روز شنبه ها و همین طور کشته شدن ده‌ها نظامی در منطقه جبالیا توسط نیروهای مقاومت فلسطین بودند و تصاویر صفحه نخست روزنامه های صبح امروز خود را در پیشخوان مطبوعات با این موضوعات عرضه کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پس از حدود 3 سال از ماجرای لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته به 2 روز، مجلس در نهایت با تعطیلی شنبه به جای پنج شنبه موافقت کرد. دیدگاه 3 مرجع تقلید درباره نبود منع شرعی تعطیلی شنبه، عامل مهمی در مصوبه دیروز بود. یک نماینده فعال در جریان رای گیری این لایحه به خراسان گفت: اگر شورای نگهبان با شنبه مخالفت کند، احتمالا پنج شنبه هم تعطیل نشود. روزنامه‌های امروز صبح کشور تیتر اول خود را پیرامون این موضوع مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر اغاز کرد: اسرائیل در جبالیا به تله افتاد ده‌ها نظامی صهیونیست کشته یا زخمی شدند

«دروغ» یکی از بزرگ‌ترین- و متأسفانه مؤثرترین- ابزارهای رژیم صهیونیستی در جنگ جاری غزه بوده است. چه زمانی که عملیات طوفان‌الاقصی انجام شد و این رژیم طی چند روز 1500 کشته داد، چه پس از آن. این رژیم منفور با ترکیب «دروغ» با «کشتار غیرنظامیان غزه» نیز تلاش کرده است، از خود یک پیروز به نمایش بگذارد و این در حالی است که، کشتار زنان و کودکان و نوزادان، و تخریب بیمارستان‌ها، کلیساها، مدارس و دانشگاه‌ها یا زنده به گور کردن اُسرا و بُریدن سر آنها و قاچاق اعضای بدن شهدا، نه هنر و افتخار به‌شمار می‌رود و نه پیروزی به حساب می‌آید.

محاکمه این رژیم در دادگاه‌های بین‌المللی به جرم نسل‌کشی در غزه، قیام‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی در 5 قاره جهان، افزایش نفرت جهانی از این رژیم و...دلایلی هستند که نشان می‌دهند، صهیونیست‌ها باخته‌اند.

این باختن، فقط در میدان «جنگ روایت‌ها» نیست. در میادین جنگ سخت هم هست. نمونه‌اش اخبار و گزارش‌هایی است که طی یکی دو روز گذشته مدام از شمال و جنوب غزه منتشر می‌شود. به برخی از آنها نگاه کنید:

به گزارش کانال تلگرامی «مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین»، نیروهای قسام طی عملیات ترکیبی در جبالیا- واقع در شمال غزه که صهیونیست‌ها مدعی تصرفش بودند- 12 نظامی صهیونیست کشته شدند. گردان‌های قسام اعلام کرد در منطقه بلوک 4 اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه دست به عملیاتی ترکیبی علیه اشغالگران اسرائیلی زده است. قسام تاکید کرد که مجاهدان این گردان‌ها یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را با راکت ضدزره یاسین 105 و گروهی از نظامیان اسرائیلی را در داخل خانه‌ای در این منطقه با دو راکت ضدنفر هدف قرار داده و با آنها درگیر شدند و بلافاصله پس از رسیدن نیروهای پشتیبانی دشمن، ‌تانکی اسرائیلی را با بمب شواظ هدف قرار دادند.

در ادامه وطن امروز نوشت: ناتو اینگونه شکست خورد

اگرچه از سوی کارشناسان و رسانه‌های داخلی و خارجی بسیار به عملیات «وعده صادق» پرداخته شده است اما همچنان این واقعه تاریخی، زوایای پنهان مهمی دارد که می‌تواند از جهات مختلف مورد بررسی قرار گیرد. روز گذشته سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آیین بزرگداشت سردار شهید محمدهادی حاج‌‌رحیمی، به بیان جزئیات جدیدی از این عملیات پرداخت و به دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلستان که در حمایت از رژیم صهیونیستی در شب عملیات دخالت کردند، هشدار داد.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: بیش از ۲۰۰ هواپیما در شب عملیات «وعده صادق» در آسمان منطقه بود. سردار اسماعیل قاآنی در آیین بزرگداشت شهید محمدهادی حاج‌رحیمی، فرمانده مستشاران ایران در سوریه که ۱۳ فروردین‌ بر اثر حمله رژیم صهیونیستی در دمشق به ‌همراه جمعی دیگر از نیروهای ایرانی به شهادت رسید، بیان کرد: ملت غزه فرزندان مقاومتند و در مکتب مقاومت به این جایگاه رسیدند.

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: جزئیات سرقت فرش‌های سعدآباد در دولت قبل

معاون حقوقی رئیس‌جمهور با اشاره به پیگیری‌های جدی دستگاه قضایی در پرونده فرش‌های گمشده سعدآباد در دولت گذشته، اعلام کرد: برای دستگاه قضایی اصل وقوع جرم محرز شده و در این‌ باره از چند نفر از متهمان نیز بازجویی شده است.

محمد دهقان روز گذشته در حاشیه نشست هیأت دولت، با اشاره به اینکه با پیگیری‌های معاونت حقوقی، مرجع قضایی که موضوع فرش‌های کاخ سعدآباد را پیگیری می‌کرد به نتیجه خوبی رسیده است، اظهار کرد: اصل جرم برای مرجع قضایی کاملاً محرز شده است، تعدادی از متهمان را نیز دعوت و از آنان بازجویی کردند؛ بزودی نیز قاضی پرونده از مکان سابق این فرش‌ها بازدید می‌کند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه هرچه زودتر قاضی این پرونده به رأی برسد یا اینکه امکان استرداد این فرش‌ها فراهم شود، اضافه کرد: البته باید با کسانی که مرتکب جرم شدند، در هر مقامی که باشند، برخورد شود.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه حتماً باید با کسانی که این فرش‌ها را از کاخ سعدآباد بیرون بردند برخورد شود، گفت: دستگاه قضایی این گمان را دارد که این فرش‌ها به خارج از کشور منتقل شده باشند، اما در هر صورت تصمیم با قاضی است و امیدواریم پیگیری‌های دستگاه قضایی هم منجر به بازگشت این فرش‌ها و هم مجازات کسانی شود که در دولت گذشته این فرش‌های نفیس را از کاخ سعدآباد خارج کردند.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: تعطیلی هماهنگ با اقتصاد جهانی

سرانجام پس از سه سال کش و قوس، لایحه افزودن یک روز به تعطیلات آخر هفته از مسیر پر چالش مجلس با موفقیت گذر کرد و راهی شورای نگهبان شد. اما نکته مهم درباره این لایحه که در ماه های اخیر به یک «بحث جدی» تبدیل شده بود، دوراهی پنج شنبه و جمعه بود که در نهایت، تعطیلی شنبه با 132 رای در برابر 75 رای مخالف به تصویب رسید و حالا باید دید شورای نگهبان در 10 روز آینده چه تصمیمی درباره این مصوبه خواهد گرفت. رئیس کمیسیون اجتماعی هم گفته است که اگر شورای نگهبان در 10 روز آینده، موضوع را مصوب کند، این لایحه از آخر خرداد اجرایی خواهد شد.

دو راهی چه بود؟

حال این که موافقان و مخالفان شنبه حرفشان چه بود، موضوعی است که اغلب می دانیم و شاید تکرار آن اینک اضافه گویی باشد. در عین حال در یک نگاه کلی، مبنای اختلاف نظر دو رویکرد کلی را دنبال می کرد:
1-کسانی که معتقدند، فرصت‌های تعامل اقتصادی با جهان را نباید از دست داد و قائل به تعطیلی شنبه همچون سایر کشورها بودند.
2- کسانی که معتقدند، تعطیل بودن پنج شنبه به آداب مذهبی و دینی نزدیک تر است.

مراجع: تعطیلی شنبه رفتار غیر دینی نیست

اما کمیسیون اجتماعی در واکنش به دیدگاه مخالفان تعطیلی شنبه که مدعی ایراد شرعی بر  موضوع شدند، به سراغ سه مرجع تقلید رفت. ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی در این خصوص توضیح داد: «هر سه مرجع تقلید با تعطیلی شنبه‌ها مشکلی نداشتند، این مسئله به معنای آن است که این مصوبه از نظر شرعی مشکل ندارد.»

همچنین محسن پیرهادی از نمایندگان مخالف تعطیلی پنج شنبه، دیروز در این باره گفت:  بنده در این مورد از دفتر مراجع سوال کردم، دیشب هم با دفتر آیت‌ا... آملی لاریجانی صحبت کردم که متن استفتای دفتر ایشان به این شرح است: «از آن جا که تعطیلی روز شنبه هماهنگ شدن با بازار داد و ستدهای اقتصاد جهانی است و مؤثر در حل برخی مشکلات اقتصادی و مهار تورم است و قصد تشبه با مخالفین نیست، بلکه تعامل است، لذا تعطیلی روز شنبه علاوه بر روز جمعه مانعی ندارد.»

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد:  صدای فعالان اقتصادی شنیده شد

مجلس شورای اسلامی در روزهای یک شنبه و سه‌شنبه این هفته، به گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی درباره لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون خدمات کشوری موسوم به لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته و کاهش ساعت کاری کارمندان پرداخت، اما هیچ یک از پیشنهادات نمایندگان رأی لازم را برای تصویب نیاورد.  بر این اساس در جلسه علنی روز چهارشنبه
 ۲۶ اردیبهشت ماه، ادامه بررسی این لایحه و پیشنهادات وکلای ملت در دستورکار قرار گرفت. در گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس «تعطیلی جمعه و شنبه» به عنوان تعطیلات پایان هفته آمده بود که حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده مردم تبریز در مجلس پیشنهاد داد که به جای روز شنبه، پنج‌شنبه به عنوان دومین روز تعطیل باشد.
 

پروپاگاندای رسانه‌ای و پیشنهاد تعطیلی شنبه‌ها

به گزارش  مهر،میرتاج‌الدینی در تشریح پیشنهاد خود، گفت: تعطیلی پنج‌شنبه‌ها با در نظر گرفتن مبانی فرهنگی، دینی، اجتماعی و سیاسی دارای اهمیت است و ضمن اینکه تعطیلی پنج شنبه‌ها در درازمدت در کشور نهادینه شده است. وی بیان کرد: پیشنهاد تعطیلی روز شنبه بر اساس یک پروپاگاندای رسانه‌ای مطرح شده، این در حالی است که مراودات اقتصادی آمریکا و چین ۱۵۰۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری است که حتی یک ساعت یا روز اداری مشترک با هم ندارند.

جوان نوشت: روز نکبت صهیونیست‌ها در سالروز «یوم‌النکبه»

هفتادوششمین سالروز «یوم‌النکبه» برای صهیونیست‌ها پر از تلخی بود. در این روز رزمندگان مقاومت فلسطین توانستند در سلسله عملیات ترکیبی در شمال و جنوب غزه، شماری از تانک‌ها و ادوات جنگی دشمن را نابود کرده و تعدادی از نظامیان اشغالگر را به هلاکت برسانند؛ عملیاتی که رسانه‌های عبری، آن را روز سخت ارتش اسرائیل در غزه توصیف کردند، تا جایی که نظامیان دشمن مجبور شدند برای کاهش تلفات انسانی از منطقه «الزیتون» عقب‌نشینی کنند.

همان‌گونه که رهبران حماس پیش‌تر هشدار داده بودند که نظامیان اشغالگر با ورود به شهر رفح، در جنوب غزه به پیک‌نیک نخواهند آمد، روند تحولات میدانی در دومین هفته این حملات نشان می‌دهد که اسرائیلی‌ها کار دشواری در این منطقه خواهند داشت. برخلاف مقامات صهیونیستی که ادعا می‌کنند ساختار نظامی و تشکیلاتی حماس به شدت تضعیف شده و به راحتی می‌توانند رفح را اشغال کنند، مبارزان این جنبش در عملیات ترکیبی، تلفات سنگینی را به دشمن اشغالگر وارد کرده‌اند تا نشان دهند که همچنان آماده جنگ برای مدت نامعلوم هستند.

جام جم در صفحه نخست خود نوشت: بازگشت آقای قاضی

این فصل با عنوان «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» قرار است علاقه‌مندان به تماشای چند و چون دادرسی به پرونده‌های قضایی را با فضای تازه‌ای همراه کند که در آن نقش آقای قاضی بیش از پیش پررنگ است. مردی که شمایلی متمایز از قاضی‌های ایرانی که پیش از این در قاب تصویر دیدیم، نمایش می‌دهد. یکی دیگر از تفاوت‌های فصل دوم آقای قاضی روایت رخداد‌هایی است که در راهرو‌ها و فضا‌های پیرامونی صحن دادگاه شکل می‌گیرد.

این سریال از امشب هر هفته پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها روی آنتن شبکه دوی سیما خواهد رفت. آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱ محصول مرکز رسانه‌ای سیمرغ و توسط مؤسسه هنری ــ رسانه‌ای سلوک در حدود ۵۰ قسمت تولید شده که مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه در جریان تولید آن همکاری داشته است. سیدمحمد حسینی هم مثل فصل قبل سرپرستی گروه نویسندگان را برعهده دارد. تهیه‌کنندگی این فصل نیز با سیدحسام‌الدین حسینی است. سایر عوامل این سریال عبارتند از: دستیار کارگردان: نرجس ابراهیمی، مجری طرح: میثم مهدوی‌راد، مدیر فیلمبرداری: داوود محمدی، طراح صحنه: محسن نصراللهی، تدوین: حسین نشاطی.در ادامه جزئیات تازه‌ای از این فصل را آورده‌ایم.

در ادامه همشهری نوشت: آغاز احداث خط9 متروی تهران

پس از آغاز عملیات حفاری مکانیزه خط ۱۰ متروی تهران در شهریور‌ماه سال گذشته در محدوده دریاچه چیتگر و منطقه ۲۲ تهران، پنجشنبه هفدهم اسفندماه ۱۴۰۲ نیز شاهد کلنگ‌زنی پروژه خط ۸ متروی تهران به‌عنوان دومین خط از خطوط 4گانه جدید شهر تهران در منطقه 15و محله مسعودیه بودیم. همانطور که شهردار تهران وعده داده بود، اکنون در قالب صد‌و‌بیست‌و‌یکمین پویش امید و افتخار نوبت به آغاز عملیات اجرایی خط ۹ مترو در بهار ۱۴۰۳رسیده تا سومین خط از خطوط چهارگانه متروی پایتخت نیز رسما شروع به‌کار کند.

به این ترتیب، عملیات اجرایی سومین خط جدید متروی تهران بعدازظهر چهارشنبه 26 اردیبهشت در محله کوهک منطقه 22و ایستگاه چیتگر، با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران، محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک، مسعود درستی، مدیرعامل شرکت متروی تهران و جمعی از مدیران شهری کلنگ‌زنی شد. کلنگ‌زنی خط 9همزمان در 2نقطه صورت گرفت؛ یکی ایستگاه چیتگر در منطقه 22و دیگری ایستگاه دولت‌آباد در منطقه 15که به‌صورت ویدئوکنفرانس بود.

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: تعطیلات بدون تحقیقات

 لایحه کاهش ساعات کاری در آذرماه 1401 توسط دولت تنظیم و تحویل مجلس شد، اما به‌دلیل مشخص نبودن روز تعطیل، تصویب آن به‌تعویق‌افتاد تا اینکه روز گذشته مجلس‌­نشینان با تعطیلی روز شنبه موافقت کردند و این لایحه پس از دوسال تصویب شد. این تصمیم بخش‌‌‌های مختلف کشور اعم از دستگاه‌‌‌های اداری، اجرایی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این رو بسیاری از فعالان این حوزه‌‌‌ها نسبت به اضافه‌‌‌شدن یک روز به تعطیلات آخر هفته واکنش‌‌‌های مثبت و منفی نشان داده‌‌‌اند.

موافقان تعطیلی شنبه اظهار می‌کنند با توجه ‌به تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه در بیشتر کشورهای دنیا، تعطیلی پنجشنبه، یک روز دیگر فعالیت‌های بین‌المللی مثل تجارت و بازرگانی را از بازیگری بین‌الملل دور می‌کند و اقتصاد کشور را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. از سوی دیگر برخی مخالف تعطیلی روز شنبه به‌عنوان دومین روز تعطیل آخر هفته هستند.

گزارشی از امیر کریمی

نظر شما