شناسهٔ خبر: 66692230 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

­روایت شاهنامه در تار و پود ۳۰ فرش فاخر

رئیس موزه فرش ایران گفت: به مناسبت پاسداشت زبان و ادبیات فارسی، یک دستبافته‌هایی با نقشه مربوط به شاهنامه بایسنقوری، شامل ۲۶ فرش و چهار تک اثر از امروز تا پنج خرداد در موزه فرش ایران به نمایش گذاشته می‌شود.

صاحب‌خبر -

­روایت شاهنامه در تار و پود 30 فرش فاخر

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ محمدجواد اینانلو در برنامه زنده شبکه خبر افزود: این ۲۶ قالی در سال‌های ۷۱ تا ۷۶ بازبافی شدند و چهار اثر دیگر نمایشگاه، از مجموعه آقای ابوالحسن موسوی سیرت است که از استانهای: تبریز، اصفهان و کاشان در این هفته به نمایش گذاشته می‌شود.  

رئیس موزه فرش ایران اضافه کرد: امروز در موزه فرش  از ساعت ۱۶ الی ۱۸ پیش نشست قبل افتتاحیه برگزار می‌شود که به چرایی حضور شاهنامه در فرش و پیام شاهنامه می‌پردازد و ساعت ۱۸ نیز برنامه افتاح نمایشگاه برگزار می‌شود.  

محمدجواد اینانلو گفت: فرش‌های زیادی داریم که از آثار ادبی در طرح بافت آنها استفاده شده است. بطور مثال فرشی که کتیبه داشته باشد ارزش بیشتری دارد ولی تا امروز کمتر به چرایی و تحلیل آن پرداخته شده است؛ و در این پیش نشست‌ها به اینگونه موضوعات می‌پردازیم.  

او افزود: قرار است ۵۰ طرح علمی پژوهشی برای تحقیق در اختیار مجموعه علمی ادبیات فارسی شامل اساتید و دانشجویان این رشته قرار گیرد.  

رئیس موزه فرش ایران همچنین از برنامه ریزی این موزه برای هفته میراث فرهنگی خبر داد و گفت: متناسب با شعار هر روز هفته میراث فرهنگی برنامه‌هایی برای موزه فرش ایران تدارک دیده شده است. 

نظر شما