شناسهٔ خبر: 66691874 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

ایبنا گزارش می‌دهد؛

نوجوانان از یک معرفی کتاب چه انتظاری دارند؟

تعدادی از نوجوانان حاضر در سالن ناشران کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳، با توجه به علاقه و سلیقه خود، در مورد ویژگی‌های یک معرفی خوب کتاب گفتند.

صاحب‌خبر -

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فاطمه خداوردی: در گزارش قبلی‌ام که طی برگزاری نمایشگاه کتاب تهیه شده بود از نوجوانان کتابخوان پرسیدم بر چه اساسی کتاب نمی‌خرند؟ از میان این گفت‌وگوها دریافتم که نوجوانان ما علاقه دارند به توصیه دیگران در مورد پیشنهاد کتاب استناد کنند و در انتخاب‌های خود از آن بهره ببرند. برایم سوال شد که یک معرفی خوب کتاب از نگاه یک نوجوان چه ویژگی‌هایی دارد تا او را به سمت خود بکشاند؟ به همین منظور به غرفه‌هایی که محل گردهمایی کتاب‌ها و نوجوانان کتابخوان بود، رفتم و با نوجوانان هم‌قدم شدم و از آن‌ها پرسیدم «از نگاه شما یک معرفی خوب کتاب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟». دختران و پسران نوجوان در این گزارش، از آنچه که از یک معرفی کتاب انتظار دارند گفتند. در ادامه این گزارش را می‌خوانید:


محمدسبحان ۱۵ ساله: من هم از معرفی کتاب استفاده می‌کنم هم براساس سبک و ژانر موردعلاقه خودم کتاب انتخاب می‌کنم. مایلم که از معرفی‌های ویدیویی کتاب استفاده کنم؛ اما گاهی اوقات از معرفی‌های تصویری و متنی هم استفاده می‌کنم. از نظر من یک معرفی خوب کتاب معرفی‌ای است که با یک رویکرد جذاب و تأثیرگذار در مورد داستان صحبت کند؛ اما محتوای آن را لو ندهد.

صبا ۱۳ ساله: من معرفی‌های کتاب را در قالب متنی دنبال می‌کنم و برایم مهم است که در معرفی، بخش‌هایی از قسمت‌های جالب کتاب را بخوانم؛ به شرطی که محتوای کلی کتاب لو نرود و لحن معرفی نیز برایم جذاب و هیجان‌انگیز باشد. در یک معرفی کتاب، دانستن موضوع کتاب و محتوای داستان از مشخصاتی مثل ناشر و نویسنده برایم مهم‌تر است.

زینب ۱۲ ساله: من برای خرید کتاب، معرفی‌های متنی کتاب را می‌خوانم؛ چون دوست دارم به غیر از نام کتاب، بخشی از داستان آن را هم بدانم.

پرنیا ۱۵ ساله: من دوست دارم کتاب‌ها را خودم کشف و انتخاب کنم؛ اما اگر بخواهم یک معرفی کتاب بخوانم دوست دارم آن معرفی بیشتر از ناشر و نویسنده آن کتاب، در مورد محتوای کتاب و موضوع آن داستان برایم بگوید.

آدرینا ۱۳ ساله: من ویدیوهای معرفی کتاب را می‌بینم؛ اما دوست دارم و برایم جالب است که به جز کشف خودم، معرفی کتاب‌ها را از زبان نیروهای کتاب‌فروشی و غرفه‌ها نیز بشنوم. از نگاه من ویژگی یک معرفی خوب این است که محتوای کتاب را طوری برایم شرح دهد که من با کتاب ارتباط برقرار کنم.

یاسمین ۱۲ ساله: من برای دانستن در مورد کتاب‌ها از معرفی کتاب‌های موجود در سایت‌های گوگل استفاده می‌کنم. از یک معرفی خوب انتظار دارم که داستان کتاب را برایم تعریف کند و در کنارش، رده سنی آن کتاب را برایم مشخص کند تا ببینم خواندن آن برای من مناسب است یا نه.

سودا ۱۱ ساله: قبل از اینکه کتاب انتخاب کنم معرفی‌های کتاب را می‌خوانم چون دوست دارم بدانم محتوای آن به سلیقه من نزدیک است یا نه و همچنین موضوع آموزنده‌ای دارد یا خیر. علاوه بر این، دوست دارم معرفی کتاب‌ها را از زبان ناشر مورد علاقه‌ام بخوانم.

باران ۱۴ ساله: من براساس علاقه شخصی خودم کتاب‌ها را بررسی و انتخاب می‌کنم؛ ولی اگر معرفی جذابی ببینم موضوع آن را بررسی می‌کنم و اگر موضوع آن موردپسندم بود از آن معرفی هم استفاده می‌کنم. به نظر من یک معرفی خوب در مورد ژانر کتاب و موضوع آن تا جایی که کلیت داستان کتاب لو نرود صحبت می‌کند. همچنین برایم مهم است که نام نویسنده، ناشر و قیمت آن کتاب را نیز در این معرفی ببینم.

آبتین ۱۴ ساله: من معرفی کتاب را از زبان اشخاصی که می‌شناسم دنبال می‌کنم و دوست دارم که یک معرفی کتاب، بیشتر از همه‌چیز در مورد داستان کتاب برای من توضیح دهد.

محمدرسول ۱۴ ساله: من برای انتخاب کتاب از معرفی‌های موجود در فضای مجازی استفاده می‌کنم و برایم مهم است که در معرفی کتاب از نویسنده، ناشر و محتوای کتاب تا جایی که داستان لو نرود بدانم.

فاطمه‌زهرا ۱۳ ساله: من معرفی‌های کتاب را در قالب یادداشت می‌خوانم و برایم مهم است که با خواندن این معرفی در مورد اتفاقات مهم داستان بدانم. صحبت از ژانر کتاب و محتوای آن، ویژگی یک یادداشت معرفی کتاب خوب است.

یگانه ۱۴ ساله: من برای خرید از یادداشت‌های معرفی کتاب استفاده می‌کنم؛ دوست دارم در یک یادداشت معرفی در مورد نویسنده به خوبی صحبت شود و داستان کتاب را هم برایم توضیح دهد.

نوجوانی کتاب‌فروش نیز در گفت‌وگو با ایبنا در مورد دنبال کردن معرفی‌های یک کتاب گفت: من برای دیدن تفاوت کتاب‌های جدید نسبت به سال‌های گذشته به نمایشگاه آمده‌ام؛ اما در طول سال معرفی‌های کتاب را از کانال پخش‌های کتاب و خود ناشران دنبال می‌کنم. به نظر من یک معرفی خوب معرفی‌ای است که به خوانندگان کتاب بگوید این کتاب چه دستاوردی برای او دارد. صحبت‌کردن از ناشر، نویسنده و تصویرگر نیز مهم است؛ اما مهم‌ترین ویژگی یک معرفی، صحبت‌کردن از محتوا و اهداف کتاب است.

براساس مشاهده‌ها و گفت‌وگو با نوجوانان حاضر در سالن ناشران کودک و نوجوان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که پاسخ‌هایشان را نیز در این گزارش خواندید، دریافتم که فضای کتابخوانی نوجوانان ما تشنه محتواست. آن‌ها دوست دارند با دنیای داخل کتاب‌ها آشنا شوند. با خود فکر می‌کنم حالا که می‌دانیم نوجوان امروز به دنبال بیشتر دانستن است، چطور می‌توانیم دست به دست آن‌ها به درون کتاب‌ها برویم و دوستی‌های عمیق‌تری با کتاب‌ها بسازیم؟ شاید لازم است که به عنوان یک پدیدآورنده یا حتی فروشنده کتاب، بیشتر از آثار تولیدی خود صحبت کنیم و از جهات مختلف به معرفی آثارمان بپردازیم یا با استفاده از خلاقیت‌های متنوع، نوجوانان را به دنیای کتاب‌ها دعوت کنیم؛ به عبارتی با یک معرفی اصولی و استاندارد که از نگاه نوجوان پسندیده باشد، جرعه‌ای از آب چشمه مطالعات را به او بخورانیم تا او خود مشتاق و علاقه‌مند به خواندن تمام کتاب شود.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما