شناسهٔ خبر: 66691419 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

دو نقطه شلمچه و حاج عمران سخت‌ترین نبردها را داشتند/دفاع امروز غزه الهام‌گرفته از شهدای ایران است

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس گفت: امروز در غزه و در یک منطقه به لحاظ جغرافیایی معدود مقاومت می‌شود باید از یک جایی الهام گرفته باشند و خودشان گفتند از ایرانی‌ها الهام گرفته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، سرلشگر محسن رضایی امروز در چهارمین یادواره گرامیداشت شهدای منطقه عملیاتی حاج عمران که در پادگان حمزه سیدالشهدا برگزار شد اظهار داشت: خوشحال هستم که فرصتی پیدا کردم در این یادواره برای شهدای پرافتخار لشکر ۵۷ شرکت کنم، ابراز امیدواری کرد که همیشه لرستان و مردم این استانِ پرعزت و پراقتدار در صحنه‌های سرنوشت ساز ایران اسلامی شرکت داشته باشند.

 

وی افزود: این یادواره، جلسه بسیار خوبی است چرا که هم علمای استان اینجا هستند و هم خانواده‌های شهدا و رزمندگان همان دوران حضور دارند.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «لرستان پای شهادت و دفاع از ایران ایستاده است» گفت: هرکسی می‌خواهد لرستان را بشناسند به منطقه حاج عمران برود.

 

رضایی با اشاره به عملیات رزمندگان لرستانی در ارتفاعات سر به فلک کشیده ۲۵۱۹ در منطقه حاج عمران گفت: در شرایط عادی که جنگ هم نباشد به سختی می‌توان بالای این قله رفت چه برسد به در شرایط جنگی که بمباران و تیربارهای دشمن فعال است.

 

فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به دوران دفاع مقدس و جنگ هشت ساله گفت: ما دفاع کردیم و جنگی را شروع نکردیم. به سرزمین ما حمله شد و وارد ۵ استان شدند، بیش از ۲.۵ میلیون نفر از ۳۵ میلیون جمعیت آن موقع ایران از استان‌های غرب کشور آواره شدند و خانه‌هایشان و شهرهایشان را گرفتند.

 

وی بیان کرد: در مقابل چنین ظلم بزرگی که آمریکا و شوروی‌ها پشت سر آن بودند و ۳۵ کشور به صدام کمک می‌کردند یک اتفاق معجزه آسایی به اسم «دفاع مقدس» شکل گرفت، جوانان عاشق شهادت و وفادار به ایران و اسلام از استان‌های ایران تیپ و لشکرهای مختلفی شکل گرفت که بسیاری از آنها حتی سربازی هم نرفته بودند. هیچ گاه دشمن فکر نمی‌کرد چنین اتفاقی بیفتد ولی این اتفاق افتاد.

 

رضایی افزود: دشمن هیچ گاه فکر نمی‌کرد جوان‌هایی پیدا می‌شوند که رفتن به میدان‌های سخت و آتشین برای آنها یک عشق و علاقه باشد چون در آن مبارزه آزادی ملت ایران، سرزمین‌های ایران و بازگشت اقتدار ایران را می‌دیدند و لمس می‌کردند.

 

وی گفت: آنچه امروز در غزه و در یک منطقه به لحاظ جغرافیایی معدود مقاومت می‌شود باید از یک جایی الهام گرفته باشند و خودشان گفتند از ایرانی‌ها الهام گرفته‌اند. اگر در جهان اسلام قیام و نهضت ایستادگی می‌بینیم از درخت تناور شهدای لرستان و ایران اسلامی است.

 

تیپ ۵۷ ابوالفضل (ع) لرستان در ۹ عملیات بزرگ شرکت کرد

 

رضایی افزود: جنگ هشت ساله یک جنگ بد و ضدانسانی بود اما در اثر آن در ایران اتفاق مهمی افتاد و دوباره به اقتدارمان و عزتمان برگشتیم و سرپای خودمان ایستادیم.

 

وی بیان کرد: در لرستان ما مثل سایر استان‌های دیگر احساس کردیم لرستان غیر از تیپ ۸۴ می‌تواند یک تیپ دیگری هم داشته باشد و به تیپ ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع) تشکیل شد.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تیپ ۵۷ ابوالفضل (ع) لرستان از ابتدا تا انتها در ۹ عملیات بزرگ شرکت کرد، والفجر ۹، حاج عمران، کربلای ۴، کربلای ۵، نصر ۴، نصر ۸، بیت المقدس ۲ و عملیات مرصاد را از جمله عملیات‌های این تیپ در مدت ۶ سال از جنگ برشمرد.

 

رضایی بیان کرد: این تیپ در عملیات کربلای ۴ شرکت کرده بود و چند روز بعد تیپ ۵۷ ابوالفضل، لشکر ۱۹ فجر، تیپ سیدالشهدا و لشکر ۳۱ عاشورا از همان معبری که تیپ ابوالفضل لرستان پیدا کرده بود یک پیروزی بزرگ به اسم کربلای ۵ برای جمهوری اسلامی رقم زدند و فتح بسیار بزرگی صورت گرفت.

 

وی با بیان اینکه تیپی که از جوانان لرستان تشکیل شده بود در ۸ عملیات بزرگ افتخارات زیادی رقم زدند، گفت: در بین همه این عملیات‌ها حاج عمران چیز دیگری است چرا که در اوج پیروزی‌هایمان بودیم و یک مرتبه دشمن ترفند و تاکتیکی زد و حیله‌ای به کار گرفت. ما نیروهایمان را برده بودیم به سمت‌های دیگری در فاو و خط مقدم ما ضعیف شده بود لذا دشمن به آنجا حمله کرد و در عملیات فاو دیگر پاتک‌ها را قطع کرد و استراتژی دفاع متحرک را به کار گرفت و از مرزهای کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و مهران حمله کرد و از جمله ارتفاعات استراتژیک ۲۵۱۹ حاج عمران را گرفت و خیلی تبلیغات کرد.

 

 

این فرمانده دوران دفاع مقدس تصریح کرد: تعبیر صدام این بود و سخنرانی کرد که می‌خواهم مثل جوجه تیغی از دُم مار شروع کنم به خوردن تا برسم به سر مار که در فاو است. ما در فاو می‌جنگیدیم و اکثر نیروهای ما آنجا بودند ولی باید از یک طرف دیگر این ترفند دشمن را خنثی می‌کردیم چون اگر خنثی نمی‌کردیم دشمن می‌گفت اگر ایران در فاو قوی است ما هم در حاج عمران قوی هستیم و اثر سیاسی و نظامی فاو از بین می‌رفت.

 

رضایی اضافه کرد: دستور داده بودیم که تیپ ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع) لرستان برای عملیات شاخ شمیران آماده شود ولی وقتی این اتفاق افتاد به تیپ دستور دادیم که برود به سمت «شاخ صدام حسین»! از برادران خودم در تیپ ۵۷ خواستم که بروید و شاخ صدام را در حاج عمران بشکنید. در ارتفاعات سر به فلک کشیده ۲۵۱۹ که به صورت غافلگیرانه دشمن آنجا را گرفته بود دو تا تیپ قبل از تیپ ۵۷ فرستادیم که ناموفق بودند. تیپ ۵۷ وارد عمل شد و بیش از یک هفته جنگ ادامه داشت و چند بار این ارتفاعات دست به دست شد. چند هزار نفر از دشمن آنجا کشته شد و تعدادی هم اسیر گرفته بودند. شاید یکی از سخت‌ترین بخش‌های جنگ ایران و عراق در همین منطقه حاج عمران صورت گرفت.

 

وی با بیان اینکه در طول هشت سال جنگ تحمیلی دو نقطه شلمچه و حاج عمران سخت‌ترین نبردها را داشتند، بیان کرد: صدام دیگر به استراتژی دفاع متحرک ادامه نداد و عقب نشینی کرد. تیپ ۵۷ نشان داد که هرجایی بخواهد بیاید همین بلای حاج عمران را سر دشمن می‌آورد. وقتی این عملیات تمام شد شهید زیاد دادیم، ۳۵۵ شهید از استان لرستان در این جنگ تقدیم کردیم و واقعاً جنگ، جنگ عجیب و سختی بود.

 

رضایی تصریح کرد: شایعه کردند که تیپ ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع) از بین رفته و منحل شده است اما من می‌دانستم این غیرت و سلحشوری در تک تک خانه‌های لرستانی‌ها وجود دارد؛ دستور دادم برادران لرستان تیپ ۵۷ را تبدیل به لشکر ۵۷ کنند و در عملیات بعدی بلافاصله آماده شوند تا نشان دهیم که با شهادت زنده و بزرگ می‌شویم و معنا پیدا می‌کنیم. در مدت کوتاهی یک تیپ تبدیل به لشکر ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع) شد و ابوالفضل وار تا آخرین روزهای جنگ جنگیدند.

 

 

رضایی گفت: اینکه از زمان اتمام جنگ تحمیلی به ایران کوچک‌ترین تعرضی نشده به خاطر دفاع مقدس است. یک بار آمدند تست کنند و ببیند که آیا ما هنوز همان ایران پنجاه و هفتی و همان ایران حسینی هستیم؟ آمدند کنسولگری ما را در سوریه زدند.

 

سردار رضایی در ادامه خود به جزئیات واکنش ایران به حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق و شهادت فرمانده بزرگ و مستشار ایرانی شهید زاهدی اشاره کرد و گفت: تلقی دشمن این بود که ایران نمی‌تواند کاری کند.

 

وی با بیان اینکه پیرامون عملیات واکنشی ایران خیلی کم حتی در صدا و سیما جمهوری اسلامی کار و صحبت شده، افزود: این حمله به کنسولگری ایران توطئه حساب شده‌ای بود و خیلی نشسته بودند و فکر کرده بودند.

 

 

این فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس با بیان اینکه این توطئه سوالات جدی در جامعه ایران ایجاد کرده بود، افزود: برخی تحلیل گران و روشنفکران گفتند به هیچ وجه مصلحت نیست ایران واکنش بدهد و معتقد بودند که این دام و تله است و نتانیاهو این کار را کرده که ما پاسخ دهیم و آمریکا با ایران درگیر شود. 

 

رضایی گفت: با تدبیر فرماندهان بزرگوار نیروهای مسلح ایران اسلامی به ویژه فرمانده کل قوا با چه حکمت و تدبیری جواب دادیم که نه با آمریکا روبرو شدیم و نه اسرائیل هیچ غلطی کرد و توانست جواب ما را بدهد.

 

 

وی افزود: جمع بندی جلسات طی ۱۲ روز این بود که حتماً باید اسرائیل را بزنیم، پرقدرت هم بزنیم و با آمریکا سرشاخ نشویم و طوری عمل کنیم که اسرائیل هم نتواند جواب بدهد.

 

رضایی با بیان اینکه معمای بزرگی روی میز فرماندهان ایران بود و برادران ما به یک تاکتیک خوبی رسیدند، تصریح کرد: تاکتیک این بود که ما به یک نقطه معنادار باید حمله کنیم که جمعیت نباشد و نظامیان صهیونیستی حضور داشته باشند. به جایی حمله کنیم که از همان جا هواپیماها آمدند و کنسولگری ما را زدند و در نهایت به محض پاسخ اعلام خواهیم کرد که این جواب در مقابل زدن کنسولگری بوده و ما کارمان تمام شده است.

 

وی گفت: دشمن می‌گوید که ما یک تعدادی از موشک‌ها و پهپادها را در آسمان زدیم، ما خودمان هم می‌دانستیم که می‌توانید تعدادی را بزنید اما ما در کنار پاسخ می‌خواستیم قدرت نمایی هم کنیم.

 

رضایی افزود: در عملیات وعده صادق ۱۶۲ پهپاد، ۳۰ موشک کروز و ۱۰۰ موشک بالستیک مستقیم بر سر اسرائیل خورد پاسخی بود و یک قدرت نمایی شد و ما نشان دادیم که ایران هم همان ایران ۵۷ هست و همان اقتدار را دارد و از کسی نمی‌ترسد.

 

 

رضایی با بیان اینکه دوباره آمریکایی‌ها راه افتادند و در منطقه «ایران هراسی» را راه انداختند، افزود: در کنار اقتدار باید دوستی و برادری‌مان را به کشورهای همجوار نشان دهیم و بگوییم که ما جنگ طلب نیستیم و ما به دنبال دفاع از خودمان و کشورمان هستیم.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما در پاسخگویی به اسرائیل باید قدرت نمایی انجام می‌دادیم و در حقیقت دو عملیات همزمان با هم انجام دادیم که یک بلوغ سیاسی و نظامی مهمی در نیروهای مسلح ما بود، این عملیات باعث بازدارندگی مجددی شد که فکر حمله به ایران را نکنند. اگر آن روز تیپ حضرت ابوالفضل (ع) در حاج عمران و شلمچه نمی‌جنگیدند امروز این اقتدار نبود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما