شناسهٔ خبر: 66690700 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

روابط عمومی؛ گفتمان سازی و تقویت سرمایه اجتماعی

در هفته ارتباطات و روابط عمومی قرار داریم؛ عرصه ای که کارشناسان آن را «هنر هشتم» نامیده اند و اهمیت آن به اندازی بوده که در تقویم رسمی کشور بنشیند، روابط عمومی مترادف اخلاق‌مداری، مشتری مداری و پایبندی به مسئولیت های حرفه ای و اجتماعی است و به ویژه در عصر کنونی از اهمیت مضاعفی برخوردار می باشد.

صاحب‌خبر -

عصر معاصر دوره ی انفجار اطلاعات و شکوفایی بسترهای جدید ارتباطی و اطلاع رسانی است؛ امروزه با مفاهیمی همچون «شهروند رسانه» مواجه هستیم که دایره مطالبه گری و پرسشگری و نقد و گفتگوی بدون واسطه مردم و مسئولان را تسریع و تسهیل نموده است، به همین نسبت سرعت انتشار شایعات و بعضأ اخبار کذب نیز افزایش یافته و در چنین فضایی حفظ برند سازمانها و تقویت اعتماد عمومی و تاکید بر شفافیت و پاسخگویی کار چندان آسانی نیست؛ روابط عمومی دیگر واحد نصب بنر و امور تشریفاتی نیست بلکه حضوری فعال در میدان تبیین و شفاف سازی و اطلاع رسانی دارد. اینکه روابط عمومی -چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی- بتواند بین رضایتمندی مدیران و تامین مطالبات و انتظارات به حق افکار عمومی و رسانه ها توازن ایجاد نماید؛ نیازمند گفتمان سازی، آموزش و بروز رسانی و استفاده از تکنولوژی های جدید و تمرکز بر جهاد تبیین و بکارگیری همه جانبه ظرفیت عظیم رسانه ها و فضای مجازی می باشد و هرچه توجه به این حوزه و تامین نیازهای آن بیشتر و بهتر باشد، به همان نسبت خروجی حرفه ای تری را نیز شاهد خواهیم بود؛ اصحاب «هنر هشتم» باید توجه بیشتری به تبیین نقاط ضعف و قوت ارتباطات و احصای راهکارهای تبدیل تهدیدها به فرصت ها داشته باشند. «رسانه ها و خبرنگاران» و «تجهیزات و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری» دو بال روابط عمومی ها برای تحقق چشم اندازهای تعریف شده و تقویت برند و سرمایه اجتماعی و ایجاد انگیزه در بین کارکنان و تکریم مشتریان با تکیه بر ارزش های متعالی هستند و این مسئولیت در حوزه شهرداریها و نهادهای خدمت رسان که دایره مخاطبین آنها عام می باشد، از حساسیت مضاعفی برخوردار است و همانطور که شاهدیم عمده پیام های منتشره در فضای مجازی نیز مرتبط با «مدیریت شهری» است لذا روابط عمومی به معنی واقعی کلمه به صورت شبانه‌ روزی در مسیر پاسخگویی و تکریم و شفافیت تکاپو قرار دارد! در شرایط کنونی که کشورمان در معرض تحریم های ظالمانه قرار داشته، شاهد جنگ ترکیبی هستیم و روزانه سیلی از اخبار تخریبی به منظور تضعیف فضای همدلی و وحدت و تخریب اعتماد عمومی به حاکمیت و نهادهای خدمت رسان منتشر میشود، روابط عمومی های ما باید به گفتمان جهاد تبیین مجهز شده و با روحیه و اعتماد به نفس قوی و توجه به مطالبات و فرامین رهبری معظم انقلاب اسلامی، علاوه بر تحقق اهداف سازمانی در حوزه پاسخگویی، خود را سرباز صف مقدم مقابله با تهمت ها و تخریب هم بدانند و ارتقای سرمایه اجتماعی نظام و تقویت روابط مردم و حاکمیت را نیز مد نظر قرار دهند. گرچه نیاز به تاکید و تذکر مضاعف نیست لکن هم امیدواریم و هم انتظار داریم که مدیران و تصمیم گیران با درک صحیح از جایگاه ویژه روابط عمومی، در جهت تامین امکانات و فضای اداری شایسته برای این واحد گام برداشته، روابط عمومی را به معنی واقعی کلمه پیشانی سازمان بدانند و مهمتر از همه، مدیران و‌ کارشناسان خود را برای افراط و تفریط در تبلیغ و بیان عملکردها تحت فشار نگذارند، چرا که تبلور هنر هشتم زمانی محقق خواهد شد که اصول و مبانی و آرمان های ارتباطات و روابط عمومی به خوبی و با ظرافت و حساسیت پیاده سازی شوند.

اسماعیل کردلو - مسئول روابط عمومی شهرداری مشکین دشت

نظر شما