شناسهٔ خبر: 66689934 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

نویسنده دفاع مقدس در گفت‌وگو با ایبنا:

«جواهری در گونی» حقیقتی از دوران اسارت است

نویسنده کتاب «جواهری در گونی» گفت: اسرا در اردوگاه‌های رژیم بعث با گونی‌های کنفی برای خودشان کت درست می‌کردن تا از سرما در امان باشند.

صاحب‌خبر -

مهرداد فردوسیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا گفت: مدت هشت سال و نیم در عراق اسیر بودم. کتاب‌های زیادی درباره اسرا خواندم ولی احساس کردم مسائلی است که ناگفته مانده و یا کم‌رنگ عنوان شده است، مثلاً اگر کسی را برای شکنجه به بیرون آسایشگاه می‌بردند، درد و رنجی که اسرای داخل اردوگاه می‌کشیدند از کسی که شکنجه می‌شد، کمتر نبود.

فردوسیان بیان کرد: مسائل دیگری چون گذشت و ایثار دوستان، روحیات آنان، حفظ و امانت‌داری در اموال بیت‌المال و مسئل مهمی چون رهبری که چه بسا اگر حاج آقا ابوترابی در اسارت نبودند، من و بسیاری از افراد به خاطر بنابه اعتقادات و افکار تندی که در اوایل انقلاب داشتیم، سالم به کشور باز نمی‌گشتیم. به همین دلیل من تصمیم به نوشتن این کتاب گرفتم، در ابتدا نیز با دیدگاهی دیگر شروع به نوشتن کتاب کردم.


وی در ادامه گفت: نوشتن این کتاب برای من حداقل سه سال طول کشید و سعی کردم به گونه‌ای این کتاب را بنویسم که خواننده دو راوی کتاب را تشخیص دهد، یکی خود راوی که خاطرات خود و دوستانم را می‌گویم و دومی، به همگان راوی سوم شخص از فضای بیرون اسارت را می‌بیند و اظهار نظر می‌کند.


نویسنده کتاب «جواهری در گونی» که در اولین چاپ ۱۰۰۰ تیراژ خورده و توسط انتشارات پیام آزادگان در اسفند ماه ۱۴۰۲ چاپ و منتشر شده درباره وجه تسمیه عنوان کتاب گفت: یکی از دوستان در زمستان اول اسارت، چون خیلی سرد بود و لباس مناسب به ما نداده بودند و پوشش مناسبی برای گرمایش نداشتیم، با گونی‌های کنفی برای خودش کت درست کرده بود، با گونی‌های بافت درشت برای جلو و پشت کت استفاده کرده بود و برای استین‌ها از گونی‌های بافت ریز، چوب را هم تراش داده بود و برای کت دکمه زده بود و با وقاری در اردوگاه قدم می‌زد، گویی جواهری در گونی بود، عراقی‌ها هم بارها به او تذکر می‌دادند و می‌گفتند تو با اینکار نشان می‌دهی دولت عراق فقیر است، اما او تنها برای پوشش و حفظ سرما آن کت را درست کرده بود.

کتاب «جواهری در گونی» که توسط «طاهره کیانی» ویراستاری شده، روایتگر خاطرات دوران اسارت «مهرداد فردوسیان» در دوران جنگ عراق و ایران است. فردوسیان در دوم فروردین سال ۱۳۶۱ در جریان عملیات فتح المبین به اسارت دشمن درآمد و تا پایان جنگ در اردوگاه‌های مختلف عراق حضور داشت.

«جواهری در گونی» در پنج فصل نگاشته شده و شامل خاطرات دوران اسارت فردوسیان در اردوگاه‌های مختلف، فعالیت‌های فرهنگی و هنری او در اسارت و همچنین بازگشت به ایران است.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت) ۱۴۰۳ (در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما