شناسهٔ خبر: 66688515 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

فعال فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرگزاری بسیج

بیان حقیقت رسالت یک خبرنگار متعهد است

فعال فضای مجازی شهرستان زرندیه گفت: در انتشار اخبار بایستی اصل صداقت و امانت را رعایت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ در آستانه روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات، با محسن فرهمند فعال فضای مجازی شهرستان زرندیه به گفتگو پرداختیم.

برخلاف تصور عموم، کار خبری و رسانه ای بسیار زمان گیر است. ضمن معرفی خود، لطفا سوابق خود را در بحث رسانه بفرمایید؟

محسن فرهمند هستم. اهل شهرستان زرندیه و بزرگ شده آسیابک مامونیه؛ هنرآموز هنرستان با مدرک کارشناسی ارشد رشته الکترونیک. اولین فعالیتم در زمینه کار مطبوعاتی، به دوران دبیرستان برمی‌گردد که به عنوان سردبیر و بعدها مدیرمسئول نشریه موسسه بیت القرآن زرندیه انتخاب شدم و بیش از 5 سال با انتشار نشریه «رایحه وحی» با همراهی نویسندگان و اساتید مربوطه به معرفی فعالیت های قرآنی شهرستان، شخصیت‌های قرآنی منطقه و ترویج فرهنگ قرآنی پرداختیم.

در دوره دانشجویی نیز، به خاطر علاقه ای که به نویسندگی و فعالیت های اجتماعی و سیاسی داشتم، به مدت دو سال به عنوان مدیر مسئول و سردبیر نشریه بسیج دانشجویی دانشگاه شهید رجایی تهران کار کردم. مدتی نیز مدیر مسئول نشریه دیدبان در همان دانشگاه بودم.

چه شد که وارد فعالیت رسانه ای در شهرستان شدید؟

در سال 95 و بعد از دوره دانشجویی، زمانی که حضور بیشتری در زرندیه داشتم، احساس کردم یک خلأ در فضای رسانه ای شهرستان وجود دارد. در آن دوره فضای مجازی کم کم اوج می گرفت. اما هیچ رسانه خبری محلی در منطقه وجود نداشت و خلا آن کاملا احساس می‌شد. علاقه ام به اینگونه فعالیت ها و تجربه ای که داشتم، در نهایت به آغاز بکار رسانه اجتماعی دورهمی زرندیه در دی ماه 95 منجر شد. خوشبختانه در همان اوایل کار مورد استقبال همشهریان قرار گرفت.


با چه چالش هایی در تولید محتوا مواجه هستید؟

اولین آن ها زمان است. با توجه به اینکه عمده مطالب ما، خبری هستند، زمان و فوریت در انتشار اخبار بسیار مهم است. گاهی اطلاع رسانی هایی وجود دارند که اگر حتی ساعتی دیرتر منتشر شوند، سودی برای مخاطب نخواهند داشت. ضمن اینکه تعدد اخبار در این زمانه، وقت زیادی را برای ویرایش و آماده سازی خبر طلب می کند. برخلاف تصور عموم، کار خبری و رسانه ای بسیار زمان گیر است.

در زمان انتخاب موضوعات، چه عواملی را در نظر می گیرید؟

عوامل مختلفی موثر است. اولا همیشه سعی مان بر این بوده که در انتشار اخبار اصل صداقت و امانت را رعایت کنم. بنابراین خبرها را در اولین زمان ممکن و به کامل ترین وجه به مخاطب رسانده ایم. در اخبار شهرستان، تلاش بر این است که رسالت خبررسانی به نحو احسن صورت گیرد و همه اخبار در اختیار عموم مردم قرار گیرد؛ اما در خبرهای کلی (بین المللی، اجتماعی، سیاسی و ...) مفید و مورد نیاز بودن اخبار، از جمله فاکتورهای انتخابی است. ضمن اینکه انتشار خبرهای امیدآفرین در سطح جامعه از مهم ترین وظایف هر فعال فضای مجازی است.

مهمترین و زیباترین خاطره شما در این زمینه چه بوده است؟

زیباترین خاطرات و لحظات من، زمان‌هایی ثبت شده است که می بینم گره از مشکلی باز شده و رضایت مردم و حتی یک نفر را به همراه داشته است. گاهی مخاطبان دورهمی، به ما خبر می دهند که انعکاس یک مطالبه یا خبر در فضای مجازی به حل موضوع یا تسریع در پیگیری مسئولین کمک کرد. این رضایت، شیرین و لذت بخش است.

چگونه با تغییرات روزمره در صنعت خبری و رسانه‌ها برخورد می‌کنید؟

اصول همیشه ثابت است. اما روش ها باید بروز شوند. امروزه در فضای مجازی و رسانه ای، باید تلاش کرد تا با روش های نوین، اثرگذاری را افزایش داد.

چه توصیه‌هایی برای افرادی که به حرفه خبرنگاری یا عکاسی یا ... علاقه‌مند هستند دارید؟

آموزش و یادگیری را در برنامه روزانه خود قرار دهند و علایق خود را تا رسیدن به موفقیت، در پیش گیرند.


چه نکاتی برای افزایش تأثیرگذاری فعالیت تان مدنظر شماست؟

به نظر بنده باید سعی کنیم که مخاطب حرف ما را بشنود و محتوای ما را ببیند (البته نه با هر روشی). در دنیای فضای مجازی امروز که با حجم سنگین تولیدات رسانه ای مواجه هستیم، این مهم ترین فاکتور است. باید ببینید کسی که در طول روز یک ساعت از وقت خود را در فضای مجازی می گذراند؛ چه میزان از این وقت را برای دیدن محتوای شما صرف می کند. آیا محتواهای قبلی شما، او را برای پیگیری رسانه شما قانع کرده است؟

در وحله بعدی صداقت و خلاقیت، قطعا از مهم ترین راهکارهای اثرگذاری در مخاطب است. مورد بعدی سرعت در انتقال محتواست. اکثریت مردم امروز حوصله متن و فیلم های طولانی را ندارند. شاید دلیل این کم حوصلگی، کمرنگ شدن کتاب و کتابخوانی در جوامع امروزی است. شناخت مخاطب و فضای رسانه ای، می تواند مسیر را برای انتخاب های ما به عنوان فعال رسانه ای باز کند.

با توجه به روز روابط عمومی، در این موضوع اگر صحبتی دارید بفرمایید.

روابط عمومی باید این هنر را داشته باشد که بین رسانه ها و اداره مربوطه به ویژه ریاست اداره، ارتباط مناسبی ایجاد کند که خروجی آن اطلاع‌رسانی مناسب به مردم و بهبود وضعیت دستگاه در خدمات‌رسانی به جامعه باشد. بعضا مشاهده می شود که روابط عمومی ها، صرفا به کارهای تشریفاتی مانند پیام های تبریک و تسلیت مناسبت ها بسنده می کنند! یا صرفا به بزرگ نمایی خدمات و وظایف ذاتی اداره متبوع می پردازند. درخواست ما از نهادهای کمتر فعال در این حوزه، این است که مسیر حوزه روابط عمومی را فعال تر از قبل و در ارتباط با رسانه های شهرستان ادامه دهند.

انتهای پیام/

نظر شما