شناسهٔ خبر: 66688318 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

گزارش لحظه‌ای از امدادرسانی به سیل‌زدگان مشهد | پایان لای روبی منازل خیابان سپاه ۶۹

بارش شدید باران در عصر روز گذشته که موجب سیل و آبگرفتگی در برخی مناطق مشهد شد، جان پنج نفر از همشهریان را گرفت و اکنون نیروهای مردمی بسیج و سایر ارگان‌ها در حال امدادرسانی به مردم منطقه سیدی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان، بارش شدید باران در عصر روز گذشته که موجب سیل و آبگرفتگی در برخی مناطق مشهد شد، جان پنج نفر از همشهریان را گرفت. در کوچه سپاه منطقه سیدی سیلاب وارد خانه‌ها شد و باعث ایجاد خسارات در این منطقه از مشهد شد. اکنون نیروهای مردمی بسیج و سایر ارگان‌ها در حال امدادرسانی به مردم این منطقه هستند.

پل انقلاب بازگشایی شد

محسن داوری، در گفتگو با خبرنگار قدس خراسان عنوان کرد: پل انقلاب تخلیه شده و ۶ خودرو که در زیر پل مانده بودند خارج شدند، آمار کشته‌شدگان در این منطقه دو نفر بوده است و در مجموع متأسفانه پنج نفر در حادثه سیلاب روز گذشته جان باختند.

وی افزود: در منطقه سیدی نیز امدادرسانی انجام شده و سیلاب از خانه‌ها تخلیه شده است،

فرماندار مشهد ادامه داد: شب گذشته اسکان و تغذیه حادثه دیدگان پیش‌بینی شد و برای بارش‌های احتمالی تدابیر مناسب اندیشیده شده است.

در پی انتشار آمار متناقض از سوی مسئولان، بررسی‌های قدس نشان می‌دهد مصدومین و احیا شدگان به اشتباه کشته اعلام شده‌اند.

۲۳۶ حادثه در پی بارش‌های روز گذشته مشهد

مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد از وقوع ۲۳۶ حادثه منجر به ماموریت خبر داد و گفت: در پی بارش‌های روز گذشته، ۱۱۸ مورد سیلاب در معابر، ۸۴ مورد آبگرفتگی در منازل، ۲۷ مورد محبوسی در آسانسور و هفت مورد سقوط درخت روی خودرو به مرکز فرماندهی آتش‌نشانی اعلام و منجر به عملیات شد.

آتش پاد دوم حمیدرضا کافی نیا افزود: از ساعت ۱۵ دیروز ۵۰۰ آتش نشان در ۵۶ ایستگاه آتش‌نشانی در سراسر مشهد به حال آماده‌باش درآمدند.

وی تصریح کرد: همکاران آتش‌نشان تا ساعت پنج صبح امروز در کنار نیروهای خدمات شهری در حال تخلیه آب و بازگشایی معابر سیلابی بودند و موفق شدند تقاطع انقلاب را که مهم‌ترین نقطه سیلابی روز گذشته بود، بازگشایی و برای لایروبی تحویل نیروهای خدمات شهری شد.

امدادرسانی در کوچه سپاه ۶۹ ادامه دارد

همزمان با امدادرسانی‌ها در کوچه سپاه ۶۹ محله سیدی مشهد، هلال احمر نیز در حال جمع‌آوری اطلاعات خانواده‌های خسارت دیده از سیل است.

نیروهای امدادی، خدماتی و نظامی با چهره‌های خسته همچنان پای کار امدادرسانی به مردم خسارت دیده هستند.

بررسی‌های میدانی قدس نشان می‌دهد اکثر منازل از سیلاب تخلیه شده‌اند و به چند مورد از منازل باقی‌مانده امدادرسانی در حال انجام است.

۳۰۰ نفر از اهالی روستای سلطان‌آباد به محل امن منتقل شدند

فرماندار مشهد گفت: ۲۵۰ خانواده سیل‌زده در مناطق مختلف شهر مشهد و روستاهای این شهرستان اسکان یافتند.

محسن داوری افزود: ۱۵۰ خانوار سیل‌زده در نقاط مختلف شهر مشهد طی شب گذشته اسکان یافتند.

وی ادامه داد: بالغ بر ۳۰۰ نفر از اهالی روستای سلطان‌آباد در بخش احمدآباد نیز به محل امن منتقل شده و اسکان داده شدند.

سیل روستای قازقان، شهرک صنعتی چرمشهر را تعطیل کرد

سیل روستای قازقان، راه ارتباطی با شهر را بست و  شهرک صنعتی چرمشهر را تعطیل کرد.

مردم سیل‌زده محله سیدی مشهد در انتظار وزیر کشور

براساس اطلاع رسانی انجام شده به مردم درباره بازدید وزیر کشور و مسئولان از منطقه سیدی، مردم برای گفتن گلایه‌های خود منتظر وزیر هستند.

حضور وزیر کشور در بین سیل‌زدگان محله سیدی مشهد 

احمد وحیدی، وزیر کشور برای بررسی ابعاد سیل در مشهد و خراسان رضوی صبح امروز وارد این شهر شد و با همراهی جمعی از مسئولان شهری و استانی در کوچه سپاه ۶۹ محله سیدی که شب گذشته در حدود ۲۰۰ منزل مسکونی آن دچار آبگرفتکی و سیل شده بود، حضور یافت.

بازگشایی جاده سرخس-مشهد/ جاده مشهد-میامی مسدود است

رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری خراسان رضوی با بیان اینکه جاده اصلی و ترانزیتی مشهد - سرخس بازگشایی شد، گفت: جاده اصلی و ترانزیتی مشهد - سرخس که شب گذشته به دلیل وقوع سیلاب در محدوده «تنگلشور» مسدود شده بود با تلاش راهداران بازگشایی شد.

یوسف بنی اسدی عنوان کرد: محور فرعی مشهد - میامی، محدوده پل قازقان تا اطلاع بعدی مسدود است.

هم اکنون تداوم بارش باران جاده‌های کلات، قوچان و درگز را لغزنده کرده است.

گزارش قدس خراسان از امدادرسانی به سیل‌زدگان مشهد | امدادرسانی در خیابان سپاه ۶۹ ادامه دارد؛ پل انقلاب بازگشایی شد

بازدید وزیر کشور از محله سیدی ادامه دارد 

احمد وحیدی، وزیر کشور در حاشیه بازدید از کوچه سیل‌زده سپاه ۶۹ در محله سیدی به بازدید از خانه‌های گرفتار در سیل پرداخت و با مردم سیل‌زده گفتگو کرد.

گزارش قدس خراسان از امدادرسانی به سیل‌زدگان مشهد | امدادرسانی در خیابان سپاه ۶۹ ادامه دارد؛ پل انقلاب بازگشایی شد

۲۸۰ خانواده در استان متاثر از سیل شدند

مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر استان آخرین گزارش خود از عملیات‌های انجام داده طی دو روز گذشته را منتشر کرد.

در این گزارش آمده است:

در پی ورورد سامانه بارشی و وقوع سیل و آبگرفتگی در برخی از مناطق استان، گزارش عملیات امداد و نجات به شرح ذیل اعلام می‌شود:

شعب درگیر حادثه شامل شهرستان‌های فیروزه، نیشابور، درگز، فریمان، مشهد، خواف، تربت‌جام، بینالود و طرقبه شاندیز، سبزوار بوده است.

محورها یا مناطق درگیر حادثه شامل سه نقطه شهری و ۲۰ نقطه روستایی شامل شهرهای فیروزه(روستاهای فرده و حسن‌آباد)، نیشابور(معابر شهری و روستاهای میرآباد و بوژمهران، باغشن، عیش آباد، عبدالله گیو، محمودآباد فضل، کلیدر، دیزباد، گلبو، قلعه شیشه)، درگز(روستای یکه‌باغ)، فریمان(روستاهای احمدآباد و هدایت‌آباد)، مشهد(معابر شهری با تمرکز میدان انقلاب، بلوار سپاه، بلوار نماز و روستاهای کرتیان و سرغایه)، خواف(روستای بیاس‌آباد)، تربت‌جام(روستای بغبغو)، بینالود(معابر شهری) و طرقبه شاندیز(روستای شلگرد) بوده است.

تعداد حادثه‌دیدگان یا جامعه تحت تأثیر حادثه شامل ۱۴۰۷ نفر (۲۸۰ خانوار)است.

خدمات امدادی جمعیت‌ هلال‌احمر

براساس این گزارش در مجموع تعداد ۱۱۰ باب منزل تخلیه آب شده‌اند (۵۰ منزل روستای بیاس‌آباد خواف، ۹ منزل روستای بوژمهران، باغشن، عیش آباد، عبدالله گیو، محمودآباد فضل، کلیدر، دیزباد، گلبو، قلعه شیشه نیشابور، ۱۰ منزل روستای یکه‌باغ درگز، ۲۰ منزل روستاهای فرده و حسن‌آباد، پنج منزل شهر بینالود) و نیز تخلیه آب زیر پل انقلاب مشهد با حضور هفت تیم جمعیت هلال احمر و نیز آتش‌نشانی در حال انجام است.

تعداد افراد امدادرسانی‌شده: ۵۶۶ نفر، اسکان اضطراری: هشت نفر، رهاسازی افراد گرفتار از سیل: ۶ نفر بوده است.

در جریان این عملیات‌ها، تعداد ۴۶ تیم عملیاتی و ۱۴۴ نفر نیرو مشغول خدمت‌رسانی بوده‌اند.

خودروهای به‌کارگیری شده از ناوگان ترابری عملیات امداد و نجات شامل ۲۸ خودرو(خودروی آمبولانس: دو دستگاه، خودروی نجات: دو دستگاه، خودروی سواری: دو دستگاه، خودروی کمک‌دار: ۲۲ دستگاه، خودروی کمک‌دار سنگین: یک دستگاه، موتورولانس: دو دستگاه، قایق جمینی: یک دستگاه، خودروهای مردمی خانه‌های هلال: هشت دستگاه) بوده که در عملیات‌های انجام شده تعداد ۳۱ دستگاه لجن‌کش و موتور پمپ استفاده شده است.

وزیر کشور: بازسازی و نوسازی کوچه سپاه محله سیدی مشهد از برنامه‌های ما بوده است

وزیر کشور در حاشیه بازدید خود از منطقه سیل‌زده مشهد به ویژه خیان سپاه ۶۹ احمد وحیدی در جمع خبرنگاران گفت: کوچه سپاه منطقه سیدی مشهد جز بافت فرسوده محسوب می‌شود و جزئی از برنامه‌های ما بوده است که نوسازی و بازسازی آن‌ را انجام دهیم.

احمد وحیدی افزود: در این منطقه، سازه‌ها ناپایدار است و به هرحال به روش مهندسی ساخته نشده است. بارش باران برای کوچه‌های منطقه مشکلاتی ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: اکنون همه دستگاه‌ها پای کار هستند. شهروندانی که وسایل خانه‌هایشان آسیب دیده است پس از ارزیابی، به آنها کمک خواهد شد.

تردد در مسیر روستاهای گردشگری طرقبه شاندیز ممنوع شد

فرماندار شهرستان طرقبه شاندیز گفت: تردد در همه مسیرها تفرجگاهی و جاده‌های روستاهای ییلاقی و گردشگری این شهرستان برای امروز(پنجشنبه) و جمعه، به دنبال هشدار وقوع سیل و با تصمیم ستاد مدیریت بحران خراسان رضوی، ممنوع اعلام شده است.

حمیدرضا ضیایی رحیمیان افزود: هم‌اکنون سیلاب در شهرستان طرقبه شاندیز و پس از ورود به بند گلستان و خروج از این سد در سایر مسیل‌های منطقه ادامه مسیر می‌دهد.

وی بیان کرد: در جریان سیل دیروز پنج خودرو در نقاط مختلف شهرستان طرقبه شاندیز گرفتار سیل و تخریب شدند./ ایرنا

گزارش قدس خراسان از امدادرسانی به سیل‌زدگان مشهد | امدادرسانی در خیابان سپاه ۶۹ ادامه دارد؛ پل انقلاب بازگشایی شد

اگر قصوری در سیل مشهد رخ داده باشد، حتما به مرجع قضایی معرفی می‌شود

نماینده استان خراسان رضوی در بیست و هشتمین اجلاس شورای عالی استان‌ها گفت: شورای شهر مشهد ضمن ابراز همدردی با خانواده جانباختگان سیل اخیر در این رابطه با سیل مشهد مقدس تحقیق می‌کند و اگر قصوری از سوی مدیریت شهری رخ داده باشد قطعا به مراجع قضایی معرفی می‌شود. رئیس شورای عالی استان‌ها بر اساس قانون مکلف است اقدامات اساسی برای احقاق حقوق شوراها انجام دهد.

موسی الرضا حاجی بگلو افزود: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در امور شوراها دخالت می‌کند و از وزیر محترم کشور خواستاریم اجازه ندهند برخی از مدیران وزارتخانه در امور نمایندگان مردم دخالت کنند. وزیر کشور فردی جهادی و انقلابی است اما برخی از مدیران وزارتخانه متأسفانه برخلاف قانون عمل می‌کنند. در روز ملی شوراها سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بدون اطلاع روز شوراها روز ملی شورا برگزار می‌کند و از این‌ موضوع گلایه‌مند هستیم./ ایسنا

 آخرین وضعیت کوچه سپاه ۶۹ پس از سیل

در گزارش میدانی قدس خراسان آخرین وضعیت کوچه سپاه ۶۹ محله سیدی مورد بررسی قرار گرفت.

کمک‌رسانی تیم‌های بلیات ارتش در مناطق سیل‌زده مشهد

مدیر روابط عمومی قرارگاه منطقه شمال شرق ارتش جمهوری اسلامی ایران از حضور تیم‌های بلیات ارتش در مناطق سیل‌زده مشهد از بامداد امروز خبر داد و با اشاره به وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان منطقه سیدی مشهد اظهار کرد: از بامداد امروز تیم‌های بلیات ارتش با ۱۰۰ نفر نیرو برای امدادرسانی به مردم سیل‌زده در منطقه سیدی وارد عمل شده و نسبت به تخلیه و لایروبی منازل اقدام کرده‌اند.

سرهنگ علی کمالی ادامه داد: علاوه بر آن خودروهای هارت‌داپ ما نیز برای جابجایی اسباب و اثاثیه منازل سیل‌زدگان بر اساس مناطق تعیین شده از سوی شهرداری نیز استقرار یافته‌اند. همچنین از دیگر اقدامات ارتش برای سیل‌زدگان می‌توان به توزیع غذای گرم در این مناطق اشاره کرد.

وی عنوان کرد: تا زمانی که نیاز به امدادرسانی باشد، نیروهای‌ ما در منطقه حضور داشته و عملیات امدادرسانی به سیل‌زدگان تداوم خواهد داشت.

گزارش لحظه‌ای از امدادرسانی به سیل‌زدگان مشهد | تردد در مسیر روستاهای گردشگری طرقبه شاندیز ممنوع شد

لزوم رسیدگی به خسارات ناشی از سیلاب مشهد

وزیر کشور بعد از بازدیدهای میدانی از نقاط سیل‌زده در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان که با حضور استاندار خراسان رضوی در محل دفتر استاندار برگزار شد، اظهار کرد: با جریان روند عبور و مرور در خیابان‌ها، وضعیت در مشهد کاملا عادی است اما برای چند روز آینده هشدارهای لازم باید جدی گرفته شود.

احمد وحیدی بیان کرد: در جریان سیل اخیر مشهد محله سیدی دچار آسیب شده که مشکل وی ضمن بیان اینکه خانه‌های محله سیدی جزو سازه‌های ناپایدار و بافت فرسوده هستند،

وی تأکید کرد: تلاش ما بر این است که بازسازی و نوسازی این مناطق را با همکاری آستان قدس رضوی بتوانیم انجام بدهیم.تخلیه آب آن حل و به برخی از وسایل مردم در این منطقه نیز صدمه وارد شده است.رسیدگی به مشکلات نقاطی که در سیل اخیر دچار مشکل شدند باید در دستور کار قرار گیرد و مشکلات مردم در این مناطق هر چه سریعتر برطرف شود.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: آب، برق و گاز در استان خراسان رضوی وصل است و فقط چند روستا در این زمینه دچار مشکل هستند که تا امروز مشکلشان برطرف خواهد شد.

وحیدی ادامه داد: با توجه به بارندگی‌های اخیر و بر اساس گزارش‌هایی که از سدها داریم، امیدواریم بتوانیم آبگیری بیشتری داشته باشیم.

وی خطاب به شهردار مشهد مقدس بر ضرورت جمع‌آوری آب‌های سطحی تاکید کرد و گفت: هر تدبیری لازم است باید اتخاذ شود که دیگر از این حوزه دچار آسیب نشویم.

وزیر کشور ابراز کرد: هشدارهای لازم، بازدیدهای میدانی و توقف حرکت در مسیرهایی که احساس خطر می‌شود توسط راهداری و راهور باید صورت گیرد چرا که امشب و فردا را پیش‌بینی بارندگی وجود دارد.

استاندار خراسان رضوی نیز در این جلسه اظهار کرد: فریمان، طرقبه شاندیز، کلات درگز و سرخس بیشترین درگیری در سیلاب اخیر را داشتند اما حجم بارندگی در مشهد و فریمان زیاد بود.

یعقوبعلی نظری گفت: علی رغم این حجم بارندگی، دستگاه‌ها همت کردند و اقدامات خوبی را انجام دادند و در ادامه امداد و پاکسازی معابر و منازل نقاط سیل‌زده انجام شده و در حال طی کردن است.

وی گفت: کمک به اهالی به‌ویژه سیدی و خیابان سپاه ۶۹ در برنامه ما قرار دارد تا زندگی آن‌ها به شرایط عادی برگردد.

نزدیکی ارتفاعات جنوبی مشهد با مناطق مسکونی منجر به سیل مرگبار شد

محمد حسن نامی ،رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره علت وقوع سیل در مشهد گفت: نزدیکی ارتفاعات جنوبی مشهد با مناطق مسکونی منجر به سیل مرگبار شد.

هشدار هواشناسی خراسان رضوی درباره وقوع سیل دوباره

اداره کل هواشناسی خراسان رضوی در خصوص وقوع دوباره سیل در این استان هشدار نارنجی صادر کرد.
بر اساس نقشه‌ها و مدل‌های هواشناسی، انتظار می‌رود همچنان سامانه فعال در سطح استان باعث وقوع بارش‌های رگباری همراه با رعد و برق، وزش باد شدید، بارش تگرگ، آبگرفتگی، رواناب و سیلاب شود.
در این اطلاعیه آمده است روز پنجشنبه بیشترین حجم بارش‌ها در شهرستان‌ها و توابع استان شامل صالح‌آباد، فریمان، گلمکان، چناران، گلبهار، قوچان، نیشابور، فیروزه، ارتفاعات و دامنه‌های بینالود، طرقبه - شاندیز، تربت‌حیدریه، تربت جام، درگز، کلات، بردسکن، کاشمر، ریوش، سرخس و مشهد رخ خواهد داد.
همچنین پیش‌بینی می‌شود در روز جمعه صالح‌آباد، سرخس، فریمان، چناران، گلبهار، سبزوار، بردسکن، ریوش، کاشمر، جوین، جغتای، داورزن، خوشاب، کلات، درگز، قوچان، طرقبه - شاندیز و مشهد شاهد بیشترین میزان بارش خواهند بود و بر همین اساس روز شنبه نیز شهرستان‌های درگز، قوچان، سبزوار، کلات، فریمان، طرقبه - شاندیز و برخی از نواحی مشهد درگیر بارش خواهند بود.
در این اطلاعیه ضمن توصیه به آمادگی کمیته‌ها و دستگاه‌های بحران مدار خراسان رضوی، خودداری از ترددهای غیر ضروری در جاده‌های استان همچنین عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها آمده است: لازم است در طول فعالیت این سامانه از صعود به ارتفاعات و عملیات کوهنوردی و همچون ممنوعیت ورود به مناطق‌ییلاقی و گردشگری استان مورد توجه قرار گیرد.


پایان لای روبی منازل خیابان سپاه ۶۹

براساس بازدید های میدانیدر شامگاه پنج شنبه و در آخرین ساعات امروز به پایان رسید و دستگاه های خدمت رسان برای بارندگی های پیش رو در حال آماده باش کامل هستند.

فرماندار مشهد در گفتگوی زنده در شبکه استانی صدا و سیمای خراسان رضوی ضمن تشکر از همراهی مردم، دستگاه های خدمت رسان، نیروهای مردمی و به ویژه آستان قدس رضوی گفت:  تخلیه و لای روبی منازل خیابان سپاه۶۹  به پایان رسیده است و افرادی که نیاز به اسکان داشته اند اسکان داده شده و در حال صورت برداری از میزان خسارت در این منطقه هستیم.
محسن داوری تاکید کرد: فردا و پس فردا شاهد بارندگی های شدید در شهر مشهد خواهیم بود و از مردم می خواهیم از هر گونه تردد غیر ضروری پرهیز کنند.

وی  افزود: تمامی مسیل های شهری لای روبی شده و امکانات مورد نیاز در سطح شهر مشهد تقسیم شده است تا در صورت نیاز بلافاصله خدمت رسانی انجام شود و هدف ما خدمت رسانی به موقع به مردم است.

نظر شما