شناسهٔ خبر: 66687988 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

نشانه‌های تغییر احتمالی دکترین هسته‌ای ایران

چرا دور از ذهن نیست که ایران سیاست هسته‌ای خود که برآمده از «فتوای تحریم» است را تغییر دهد؟ «عبدالباری عطوان» سردبیر «رأی الیوم» در یادداشتی، به‌باورخود دلایلی که این احتمال را تقویت می‌کند، برشمرده تا به این پرسش پاسخ دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، او ابتدا از حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به یک پایگاه هوایی در نزدیکی تأسیسات هسته‌ای نطنز در پاسخ به عملیات «وعده صادق» یاد می‌کند و در ادامه ضمن اشاره به توصیه سناتور جمهوری‌خواه آمریکا «لیندسی گراهام» مبنی بر استفاده از بمب هسته‌ای برای نابودی غزه، معتقد است باتوجه‌به غیرعملی بودن این اقدام، منظور گراهام هدف قراردادن ایران است که محور مقاومت را رهبری می‌کند.

عطوان سپس به موضع‌گیری چندی پیش «جواد کریمی قدوسی» در فضای مجازی درباره امکان دسترسی سریع ایران به سلاح هسته‌ای گریزی می‌زند و اظهارنظر اخیر «کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی را نقل می‌کند که گفته بود: «ما تصمیمی برای تولید بمب هسته‌ای نداریم؛ اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم».

سردبیر رأی الیوم همچنین تأکید «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره میزان اورانیوم کافی ایران برای ساخت چند کلاهک هسته‌ای را شاهد دیگری برای تحلیل خود ذکر می‌کند. آخرین دلیل این روزنامه‌نگار فلسطینی اما موشک‌های هایپرسونیک «فتاح ۲» و توانایی آن‌ها برای حمل کلاهک هسته‌ای است که به عقیده او، صرفاً برای نمایش نیست و یکی از مهم‌ترین ابزارهای قدرت بازدارندگی ایران است.

عطوان تغییر دکترین هسته‌ای در سریع‌ترین زمان ممکن را حق مشروع ایران می‌داند؛ چرا که رژیم صهیونیستی - در آستانه 
فروپاشی - ممکن است برای حفظ موجودیت خود به هر اقدامی دست بزند؛ و این در حالی است که شلیک تعداد زیادی موشک و پهپاد توسط ایران به عمق رژیم صهیونیستی، ناتوانی سامانه‌های دفاعی و شکست قدرت بازدارندگی این رژیم را به نمایش گذاشت. او با یادآوری دوباره اظهارات سناتور گراهام، اضافه می‌کند او از جانب خود سخن نمی‌گوید؛ بلکه نماینده دولت آمریکا و ناتو است و موضع او حالتی از سرخوردگی و به‌رسمیت‌شناختن شکست در جبهه‌ها را منعکس می‌کند.

نظر شما