شناسهٔ خبر: 66687892 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دانشگاه علوم پزشکی زاهدان پیشتاز در برنامه ملی حذف مالاریا

دانشگاه علوم پزشکی زاهدان جزو اولین دانشگاه های علوم پزشکی کشور است که در برنامه برنامه ملی حذف مالاریا حضور فعال و درخشانی در سطح کشور داشته است

صاحب‌خبر -

  احمد رئیسی، رئیس اداره مراقبت از بیماریهای منتقله از طریق ناقلین وزارت بهداشت در نشست با رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: چرخه زنجیره انتقال محلی مالاریا حدود 4 سال در سیستان و بلوچستان وجود نداشته و منتظر گواهی حذف مالاریا توسط بهداشت جهانی بودیم که این امر تاکنون میسر نشده است.

وی با اشاره به آمار میلیونی تعداد بیماران مبتلا به مالاریا در کشور پاکستان و آمار چند هزاری مبتلایان در سیستان و بلوچستان گفت: این آمار اندک هم متاثر از موارد ورودی به کشور است.

وی ادامه داد: نظام مراقبت های بهداشتی اولیه باید در سیستان و بلوچستان بر اساس جغرافیای آن و مجزا پیدا سازی و اجرا شود.

وی افزود: 25 درصد سلامت مربوط به بهداشت و درمان می شود و 75 درصد آن مربوط به سایر سازمان هاست و لازم است آن ها هم پای کار باشند تا شاهد توسعه همه جانبه سلامت در استان باشیم.

 حبیب غزنوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: مراقبت های بهداشتی اولیه (PHC) راهبردی برای گسترش عدالت در سلامت است.

وی ادامه داد: ساختار نظام مراقبت های بهداشتی اولیه برای استان پهناوری چون سیستان و بلوچستان مطلوب و اثربخش نیست و باید بازنگری شود و نسخه بومی آن برای سیستان و بلوچستان طراحی و اجرا گردد تا مراقبت‌های بهداشتی درمانی به صورت عادلانه برای تمامی مردم فراهم آید.

  مهدی زنگنه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز با بیان اینکه بهورزان ستون‌های نظام سلامت هستند گفت: بهورزان نقش مهمی در حفظ سلامتی و بهداشت مردم در روستاها ایفا می کنند.

وی افزود: خوشبختانه با وجود بهورزان در تمامی خانه های بهداشت حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، برنامه های سلامت در دور افتاده ترین نقاط روستایی به بهترین شکل ممکن اجرا می شود.

 

نظر شما