شناسهٔ خبر: 66687436 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

رژیم صهیونیستی در «رفح» به دنبال چیست؟

با توجه به تراکم بسیار بالای جمعیت در رفح، هرگونه حمله زمینی رژیم صهیونیستی به آن قطعا با فاجعه انسانی و بحرانی گسترده همراه خواهد بود که دامنه آن به خارج از این منطقه و به کشور‌های همسایه به خصوص مصر کشیده می‌شود.

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: شهر «رفح» جنوبی‌ترین استان غزه است. این شهر که جمعیتی در حدود ۲۷۵ هزار نفر دارد در چهار ماه اخیر و بعد از عملیات «طوفان‌الاقصی» و آغاز جنگ غزه به منطقه‌ای بسیار مهم و حساس در نوار غزه تبدیل شده است. این اهمیت نیز به دو دلیل است. دلیل نخست، میزبانی این شهر از «گذرگاه رفح» است که نوار غزه را به صحرای سینای مصر متصل می‌کند و دلیل دوم، وجود «گذرگاه رفح» که کمک‌های سازمان‌های جهانی را به دست مردم غزه می‌رساند.

اما موضوعی که موجب شده تا شهر «رفح» از اهمیت فوق العاده و بسیار حساسی برخوردار باشد، پذیرایی این شهر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار آواره از «غزه» است. در واقع این شهر را می‌توان آخرین پناهگاه آوارگان فلسطینی و مردم آواره شده شهر «غزه» دانست که از ترس حملات رژیم صهیونیستی و از بیم جان خود به این شهر پناه آورده‌اند.

رژیم صهیونیستی در «رفح» به دنبال چیست؟

با توجه به این اطلاعات است که انتشار اخبار و گزارش‌های مربوط به حمله زمینی رژیم صهیونیستی به این شهر که در جنوبی‌ترین نقطه در نوار غزه قرار گرفته است نگرانی‌های بسیار فراوانی را در میان نهاد‌ها و سازمان‌های جهانی و حقوق‌بشری ایجاد کرده است. این در حالی است که شاهد هستیم رژیم صهیونیستی بعد از شکست و ناکامی در جبهه جنگ غزه و علی‌رغم تمامی هشدار‌های جهانی تصمیم دارد تا به این شهر همانند غزه حمله نظامی کند.

از طرف دیگر در حال حاضر شهر «رفح» با مسائل و مشکلات مختلفی در حوزه‌های مواد غذایی، دارو و سوخت روبرو شده است. این وضعیت به صورتی است که شرایط زندگی در این شهر بسیار بحرانی و حساس شده است. زیرا این شهر قبل از جنگ غزه و ورود آوارگان به آن از حداقل امکانات استاندارد زندگی برخوردار بود و حالا با ورود این حجم از آوارگان، شرایط ناپایدار و شکننده‌ای را تجربه می‌کند.

رژیم صهیونیستی در «رفح» به دنبال چیست؟

حال در این میان اگر رژیم صهیونیستی به این شهر حمله زمینی گسترده انجام بدهد با توجه به تراکم بسیار بالای جمعیت در آن، قطعا با فاجعه انسانی و بحرانی گسترده روبرو خواهد شد که دامنه آن به خارج از این منطقه و به کشور‌های همسایه به خصوص مصر کشیده می‌شود. برهمین اساس، نه‌تنها نهاد‌ها و سازمان‌های جهانی و حقوق بشری ارتش «اسرائیل» را از هرگونه حمله نظامی به «رفح» منع می‌کنند که حتی «آمریکا» به‌عنوان متحد سنتی و همیشگی «تل‌آویو» رسما مخالفت خود را اعلام کرده است که البته این موضع‌گیری چندان صادقانه به نظر نمی‌رسد.

اما اگر به دنبال دلایل رژیم صهیونیستی برای حمله زمینی به «رفح» باشیم باید همان دلایل و اهداف حمله به غزه را به یاد بیاوریم. زیرا همانگونه که سران و مقامات تل‌آویو نابود کردن گروه حماس و ازبین بردن فرماندهان آن را به‌عنوان دلایل حمله به غزه اعلام کرده بودند، امروز هم حمله به نیرو‌های مقاومت و از بین بردن آنها را به عنوان دلایل قطعی خود از حمله به رفح معرفی می‌کنند.

موضوع دیگر که بر نگرانی‌های موجود در صورت حمله گسترده به رفح به شدت می‌افزاید طرح رژیم صهیونیستی برای تخلیه «رفح» همزمان با حملات و بمباران‌های هوایی و توپخانه‌ای به این شهر است. این در حالی است که مردم ساکن در «رفح» هیچ جایی برای رفتن ندارند و اگر رژیم صهیونیستی بخواهد آنها را تحت فشار قرار داده و از «رفح» برون کند، تنها مقصد پیش روی آن‌ها «صحرای سینا» در مصر است. موضوعی که مقامات مصری بار‌ها و بار‌ها در سخنان و اظهارنظرات خود با آن مخالفت کردند.

در پایان باید گفت در حالی که رژیم صهیونیستی برای حمله زمینی تمام عیار به «رفح» آماده می‌شود، گزارش‌ها حاکی است که بر وسعت و دامنه حملات هوایی و بمباران این شهر توسط ارتش «اسرائیل» افزوده می‌شود و ساکنان «رفح» به علت تراکم بسیار بالا و ازدحام جمعیت با کمبود شدید مواد غذایی و گسترش بیماری‌های مختلف ازجمله «هپاتیت» دست به گریبان هستند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما